ضرورت افزایش فضای سبز شهر اصفهان جهت کاهش آلودگی هوا

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ۵۵ هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد که برای کاهش آلودگی هوا نیازمند فضای سبز بیشتری نسبت به فضای سبز کنونی هستیم.

به گزارش بلدیه آنلاین، مجید عرفان‌منش در گفت‌وگوی رادیویی، اظهار داشت: ۵۵ هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد که برای کاهش آلودگی هوا نیازمند فضای سبز بیشتری نسبت به فضای سبز کنونی هستیم.

وی ادامه داد: اصفهان در گذشته باغ‌شهری مملو از گونه‌های گیاهی مختلف همچون درخت چنار بوده است که اغلب نیاز به رطوبت و آب فراوان داشتند و امروزه به دلیل تغییرات آب و هوایی و خشکسالی دیگر امکان کاشت چنین درختانی در اصفهان وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد:‌ درختان بومی ایران مانند درخت داغداغان و بلوط همیشه سبز، از جمله درختانی هستند که از این پس جایگزین درخت چنار در اصفهان می‌شوند.

وی گفت: بر اساس مطالعات کمیته تحقیقاتی سازمان پارک‌ها، درختان توت در سطح شهر منجر به بروز مشکلاتی مانند جذب آلودگی هوا در میوه توت، ریزش توت‌ها و لیز شدن کف پیاده‌روها شده بود و به این دلایل هرس پلارد (جوان‌سازی) این درختان برای اولین‌بار انجام شد.

عرفان‌منش با اشاره به رشد رویشی درختان توت در شهر اصفهان با اجرای طرح جوان‌سازی، اضافه کرد: هرس پلارد میوه‌دهی درخت را به تعویق می‌اندازد، اما رشد رویشی گیاه را تقویت می‌کند، بنابراین درختان توت در شهر امسال برگ‌های بیشتر و بزرگتری خواهند داشت و تا سه سال آینده نیز میوه می‌دهند.

وی ادامه داد: کنترل ارتفاع درختان در سطح شهر تا میزان ۴ تا ۵ متر از اقدامات ضروری است که توسط سازمان پارک‌ها انجام شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به طرح‌های ویژه این سازمان در آستانه سال نو، خاطرنشان کرد: تقویم باغبانی در شهر، هر سال متناسب با آب و هوا تنظیم می‌شود که بر این اساس امسال طرح کاشت گل و گیاه در شهر ویژه سال نو با عنوان «رویداد گل‌کاری در شهر» اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: در شهر اصفهان ۲۵۰ هکتار باغچه گل وجود دارد که امسال به گل‌های مختلفی مانند بنفشه و اطلسی آبی مزین می‌شود.

منبع خبر