ضرورت پیگیری جدی مطالبات شهروندان و اتمام پروژه‌های ناتمام این دوره از مدیریت شهری

شهرداران آنلاین/در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بر ضرورت پیگیری جدی مطالبات شهروندان و اتمام برنامه‌ها و پروژه‌های ناتمام این دوره از مدیریت شهری در مدت باقی‌مانده از دورۀ پنجم شورا تأکید شد. به گزارش کرمان‌آنلاین، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، سی‌ویکم خردادماه در نشست عمومی شورا که در محل ساختمان شورا برگزار شد، […]

شهرداران آنلاین/در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بر ضرورت پیگیری جدی مطالبات شهروندان و اتمام برنامه‌ها و پروژه‌های ناتمام این دوره از مدیریت شهری در مدت باقی‌مانده از دورۀ پنجم شورا تأکید شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، سی‌ویکم خردادماه در نشست عمومی شورا که در محل ساختمان شورا برگزار شد، با گرامی‌داشت و تبریک دهۀ کرامت و ولادت امام رضا(ع)، موفقیت منتخبان شورای ششم را در کسب اعتماد مردم تبریک گفت و افزود: زحمات و تدبیر چهار عضو شورای پنجم که با اعتماد مجدد شهروندان، بار دیگر در جایگاه شورای شهر خدمت‌رسانی خواهند کرد، بر همه محرز است و امیدوارم همچنان منشأ خیر و برکت برای شهر و شهروندان باشند.
محمد فرشاد با اشاره به اینکه مصوبات شورا پس از ارسال به هیئت حل اختلاف، اگر ظرف مدت ۲۰ روز پاسخی دریافت نشد، بایستی اجرایی شود، افزود: برخی مصوبات شورا چند ماه است که به هیئت حل اختلاف فرستاده شده، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.
وی ادامه داد: براساس اعلام هیئت مرکزی حل اختلاف تهران، در صورتی که بعد از گذشت ۲۰ روز پاسخ داده نشود، مصوبه لازم‌الاجرا خواهد بود و بایستی برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود.
رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا نیز در این رابطه بیان کرد: به لحاظ منطقی هم اظهارنظر هیئت حل اختلاف یا کمیتۀ تطبیق نباید بدون محدودیت زمانی باشد، چراکه کار مردم معطل می‌ماند.
محمدرضا معین‌زاده میرحسینی افزود: برخی مصوبات، مربوط به یک مقطع زمانی مشخص است و اگر تعلل شود، دیگر کاربردی نخواهد داشت.
فرشاد در این زمینه بیان کرد: تبصرۀ دو مادۀ ۱۲ «آیین‌نامۀ اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهر» نیز بر این مسئله اذعان دارد که هیئت مرکزی حل اختلاف موظف است حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز نظر قطعی و نهایی خود را اعلام دارد و در غیر این صورت، مصوبۀ شورا لازم‌الاجرا خواهد شد.
درنهایت اعضای شورا به این جمع‌بندی رسیدند که براساس ماده ۱۲ آیین‌نامۀ اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهر، مصوباتی که به هیئت حل اختلاف ارسال شده و پس از گذشت بیش از ۲۰ روز، پاسخی داده نشده، جهت اجرا به شهرداری ابلاغ شود.
در ادامۀ این جلسه، رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورا با اشاره به بررسی قراردادهای مربوط به تقاطع‌های غیرهمسطح شهید باقدرت، شهید بهشتی و زیرسازی و آسفالت برخی از معابر شهری با شرکت پیمانکار و اختلاف نظر در پرداخت‌ها، خاطرنشان کرد: مسایل مربوط به پل شهید بهشتی حل و فصل شده، در حال حاضر درخصوص پل باقدرت به عدم انطباق سقف قرارداد با صورت‌وضعیت‌های ارسالی برخوردیم.
محمدجواد کامیاب با بیان اینکه براساس مادۀ هشت قرارداد، شهرداری در قبال کارکرد پیمانکار، مجاز به ۳۵ درصد پرداخت غیرنقدی در قالب هزینه‌های صدور پروانه، تفکیک اراضی، تراکم، جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰، و پرداخت نقدی ۶۵ درصدی بوده است، افزود: مسئلۀ مورد اختلاف این است که اگر کارکرد پیمانکار مذکور در سال ۹۳ پرداخت نشده، شهرداری باید پروانه را براساس سال ۹۳ محاسبه کند یا براساس قیمت روز.
وی با اشاره به اینکه منصفانه این است که به قیمت همان سال محاسبه شود، افزود: کمیسیون تصویب کرده که با توجه به قرارداد فی‌مابین، ملاک عمل شهرداری و کار انجام‌شده پس از تایید ذی‌حساب محترم براساس سال انجام کار، ملاک محاسبۀ موضوع ماده هشت در نحوۀ پرداخت قرار گیرد.
شهردار کرمان نیز در این مورد بیان کرد: این یک تفسیر از قراردادی است که به تصویب شورای قبلی رسیده و با توجه به اینکه قرارداد کمی مبهم نوشته شده و همچنین مدت‌زمان اجرای قرارداد بیش از زمان مشخص‌شده طول کشیده، ما درخواست تفسیر بند هشت را از شورا داشتیم که مشخص شود براساس کارکرد باقی‌ماندۀ هر سال باید پروانه به نرخ همان سال محاسبه شود یا نه.
رامین ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و حاشیه‌نشینی شورا نیز در این رابطه بیان کرد: در موارد مشابه نیز سالِ انجام کار، مبنا قرار گرفته؛ درواقع در همان زمان باید تبدیل به پروانه می‌شده که به هر دلیلی نشده و امروز باید براساس سالی که انجام شده، تصمیم‌گیری شود.
حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا نیز با اشاره به نامه‌های پی‌درپی پیمانکار و مطالبات متعددی که در دو سال اخیر ازسوی ایشان مطرح شده، بیان کرد: لازم است گزارش شفاف و دقیقی در این رابطه ارائه شود تا بدانیم مطالبات این پیمانکار به‌حق بوده یا خیر و اگر به‌حق نیست از بودجۀ شهرداری که بیت‌المال است بیهوده هزینه نشود و اگر خلاف آن است، حق کسی ضایع نشود.
سید مهران عالم‌زاده نیز در پاسخ گفت: تاکنون جلسات متعددی با حضور شرکت مربوطه و رییس کمیسیون عمران شورا برگزار شده تا به اینجا رسیده، اما هنوز هم ادامه دارد؛ مسئله این‌جاست که پروژه در زمان خودش رسیدگی نشده، مدیران و اعضای شورا عوض شده‌اند، در حین اجرا وعده و وعیدهایی به پیمانکار داده شده و با رفتن مدیران، کشف حقیقت زمان‌بر شده است.
سپس، میرحسینی با اشاره به تعیین تکلیف بیش از ۵۰ پروندۀ قرارداد پیمانکارهای مختلف که در دوره‌های سوم و چهارم شورا منعقد شده بود، در شورای پنجم، یادآور شد: یکی از کارهای بزرگی که در دورۀ پنجم انجام شد، تعیین تکلیف وضعیت مطالبات شهرداری و پیمانکاران و پرداخت مطالبات آنها از دوره‌های قبل بود.
وی تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت طلبکاران و بدهکاران شهرداری، هر دو جزو حق‌الناس محسوب می‌شود و باید رسیدگی شود.
در ادامه، چناریان خاطرنشان کرد: قصد من این است که ارتباط دادن برخی بدهی‌ها و صورت وضعیت‌ها از یک پروژه به پروژۀ دیگر درست نیست و باید جلوی آن گرفته شود.
درنهایت مصوبۀ کمیسیون عمران جهت ابلاغ مورد تأیید قرار گرفت.
سپس، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا با اشاره به طرح شکایت صاحب کارخانۀ آسفالتی که سال‌ها مورد استفادۀ شهرداری کرمان بوده، بیان کرد: صاحب کارخانه دادخواست استرداد کارخانه و مطالبۀ اجرت‌المثل علیه شهرداری را مطرح کرده و درنهایت شهرداری محکوم به استرداد کارخانه و پرداخت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اجرت‌المثل شده و همچنین اداره‌کل راه و شهرسازی نیز محکوم به پرداخت این مبلغ به شهرداری شده است.
فتح‌الله مؤیدی افزود: بر این اساس، شهرداری طبق درخواستی بیان کرده که با توجه به نیاز شهرداری به کارخانۀ آسفالت و با توجه به هماهنگی با صاحب کارخانه و اخذ مهلت دو ماهه، مبلغ کارخانه، ارزیابی و معادل آن ملک و زمین تهاتر شود.
علی خدادادی، رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات‌شهری شورا در این خصوص بیان کرد: در سال ۱۳۶۳، کارخانۀ آسفالتی که صاحب آن در آن زمان خارج از کشور بوده، توسط دولت مصادره شده و به نیروی دریایی سیرجان داده شده بود که استانداری وقت کرمان، این کارخانه را از نیروی دریایی با پرداخت هفت میلیون تومان از اعتبارات عمرانی استانداری خریداری کرده و به شهرداری کرمان داده است.
وی افزود: پس از گذشت چندین سال صاحب کارخانه شکایت کرد و شهرداری کرمان محکوم به پرداخت اجرت‌المثل این سال‌ها و عودت کارخانه شده و هزینۀ خرید کارخانه نیز حدود ۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
شهردار کرمان در این مورد با اشاره به شکایت شهرداری از راه و شهرسازی، به محکوم شدن راه و شهرسازی به پرداخت مبلغ ۱۲ میلیارد تومان بابت اجرت‌المثل به شهرداری و دادن مهلت ۱۸ ماهه به راه و شهرسازی برای پرداخت این مبلغ، افزود: صاحب کارخانه اصرار دارد که کارخانه یا مبلغ آن را می‌خواهد و با توجه به تحریم‌ها و اینکه خرید چنین کارخانه‌ای با تجهیزات مشابه آن در حال حاضر برای شهرداری امکان‌پذیر نیست و از دست دادن کارخانه، خدمات‌دهی به شهر را مختل می‌کند، بهترین و سریع‌ترین راه این است که کارخانه براساس قیمت کارشناسی، به‌صورت تهاتر خریداری شود و برای شهر باقی بماند.
سپس، میرحسینی با بیان اینکه شهرداری در آن زمان، این کارخانه را خریده و مشکل اصلی مربوط به راه و شهرسازی بوده که اقدام به فروش مالِ غیر کرده، افزود: معتقدم ابتدا باید تفاهم‌نامه‌ای با راه و شهرسازی امضا شود و در یک مدت مشخص ملزم به پرداخت هزینۀ معادل زمین‌هایی که شهرداری برای خرید کارخانه تهاتر می‌کند یا اعطای زمین به‌جای شهرداری شود، چراکه شهرداری درگیر پروژه‌های عمرانی متعدد است و باید حمایت شود.
فرشاد هم در این رابطه بیان کرد: با توجه به اینکه زمان محدود است و حفظ کارخانه برای شهرداری در اولویت است، باید سریع‌تر اقدام شود.
درنهایت مقرر شد در جلسه‌ای با حضور نمایندگان اداره‌کل راه و شهرسازی و اعضای شورا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

در ادامۀ این جلسه، رییس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط زیست شورا به نامۀ شهرداری درخصوص تعیین تکلیف قرارداد واگذاری سالن ورزشی واقع در بلوار آزادگان اشاره کرد و درنهایت با پیشنهاد شهرداری در خصوص واگذاری سالن ورزشی موافقت شد.
در ادامه، منصور ایرانمنش، عضو شورا درخصوص مسئله تملک ملک مجاور کورۀ داوودی، تأکید کرد: شهرداری هر چه زودتر جهت تملک ملک مجاور کورۀ داوودی اقدام کند و کاربری عمومی فضای سبز در این محدوده اجرا شود.
وی افزود: رفع مشکل حقوقی مربوط به تملک ملک مجاور کورۀ داوودی لازم است در کمیسیون حقوقی بررسی و در جلسۀ آینده تصمیم‌گیری شود.
در ادامه، خدادادی به طرح راه‌اندازی خانۀ کُشتی که قرار بود در پارک شهرک ارتش در زمینی به مساحت ۹۸۰ متر احداث شود، اشاره کرد.
فرشاد در این رابطه خاطرنشان کرد: قرار بود چند تن از اعضای شورا بازدیدی از محل مورد نظر داشته باشند و براساس نظر آنها اقدام شود که با توجه به نظر مساعد اعضا، موافقت شد از آن‌جایی که محل در نظر گرفته شده، موقعیت مناسبی دارد و هیچ درختی در جریان اجرای این پروژه قطع نخواهد شد، خانۀ کشتی کرمان در این محل احداث شود.
میرحسینی در این رابطه یادآور شد: در گذشته مکانی با عنوان خانۀ کشتی داشتیم که به‌خاطر اجرای پل و تعریض خیابان تخریب شد؛ پس از آن، سالنی در ورزشگاه امام علی(ع) به خانۀ کشتی اختصاص داده شد اما چون دسترسی به آن برای همۀ شهروندان آسان نبود، خانۀ کشتی، سرمایه‌گذاری پیدا کرد و تقاضا کرد شهرداری زمینی در این محدوده در اختیار بگذارد.
وی افزود: زمین مذکور در قالب تفاهم‌نامه با بنیاد بناهای ماندگار شهرداری کرمان ساخته خواهد شد و مالکیت آن با شهرداری است.
در ادامۀ این جلسه، حسین چناریان، بیان کرد: متأسفانه شهروندان در برخی نقاط شهر دچار معضل کم‌آبی و بی‌آبی هستند و لازم است این مسئله به‌طور جدی پیگیری و هرچه سریع‌تر برطرف شود.
وی خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی شورای پنجم، ضمن تشکر از زحمات شهردار و مجموعۀ شهرداری، خواهشمندیم در روزهای باقی‌مانده از عمر این دورۀ شورا و مدیریت شهری، در راستای بررسی و اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های باقی‌مانده تلاش شود و اعضای شورا تمام تلاش خود را در جهت پیگیری و به نتیجه رساندن مطالبات شهروندان به کار گیرند تا حتی‌المقدور موضوعی به دورۀ بعد موکول نشود.
فرشاد نیز در این رابطه بیان کرد: در مدت باقی‌مانده از دورۀ پنجم شورا لازم است کمیسیون‌های فوق‌العاده تشکیل شود تا هیچ برنامه و مطالبه‌ای ناتمام باقی نماند و اعضای شورا در دو ماه باقی‌مانده تلاش خود را مضاعف کنند.
سپس، چناریان با اشاره به تکمیل ۵۰ درصدی ظرفیت گلبرگ ۲۰۱ آرامستان جدید با احداث قبور دوطبقۀ پیش‌ساخته، یادآور شد: با پیشنهاد شهرداری درخصوص صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه با پیمانکار جهت احداث قبور پیش‌ساخته گلبرگ ۲۰۱ و خرید ۸۶۸ صورت قبر دوطبقۀ پیش‌ساخته به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۸۴۳ میلیون ریال موافقت شد.
در ادامۀ این جلسه، میرحسینی با اشاره به انجام مطالعات طرح «شهر شش دروازه» توسط شهرداری و در جهت باززنده‌سازی هویتی کرمان، بیان کرد: براساس این طرح، در کنار بازار قلعه‌محمود، دروازۀ ریگ‌آباد احیا می‌شود؛ همچنین میدان قلعه، بازار عزیز، قبه سبز و دروازه گبری به‌عنوان یک مسیر گردشگری تاریخی، باززنده‌سازی خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به بخشودگی عوارض کسب و پیشه که سال گذشته توسط شورا و براساس پیشنهاد شهرداری جهت حمایت از اصناف آسیب‌دیده از کرونا صورت گرفت، خاطرنشان کرد: با توجه به ادامۀ آسیب‌های ناشی از کرونا به اصناف، پیشنهاد می‌شود در سال‌جاری نیز این مصوبه تمدید شود.
فرشاد نیز در این رابطه بیان کرد: با موافقت اعضا، مصوبۀ بخشودگی عوارض کسب و پیشه با شرط پرداخت بدهی‌های قبلی و عیناً مطابق با مصوبۀ سال قبل تکرار می‌شود.
در پایان این جلسه، کامیاب، رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورا، از شهرداری خواست سه مصوبۀ کمیسیون عمران درخصوص اجرای تقاطع غیرهمسطح شرف‌آباد، بهسازی میدان بیرم‌آباد و اجرای پل هوانیروز را در دستور کار قرار دهد.