طراحی و نامگذاری میدانی به نام اصفهان در داکار، خواهرخوانده نصف جهان

نشست مشترک سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال و سفیر سنگال در ایران با شهردار اصفهان برگزار شد.

طراحی و نامگذاری میدانی به نام اصفهان در داکار، خواهرخوانده نصف جهان

نشست مشترک سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال و سفیر سنگال در ایران با شهردار اصفهان برگزار شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در این دیدار با بیان اینکه دوازدهمین سال خواهرخواندگی اصفهان با شهر داکار با پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک اصفهان و سنگال همزمان شده است، اظهار کرد: در این دوره مدیریت شهری با وجود کرونا در حوزه دیپلماسی شهری اتفاقات بسیار خوبی برای اصفهان رقم زده و توانستیم در این شرایط، روابط خود را با شهرهای خواهرخوانده حفظ کرده و این روابط را گسترش و توسعه دهیم.  

*شهرداری اصفهان آماده انتقال تجربیات خود در حوزه پسماند به شهر داکار

وی ضمن برشمردن ویژگی های مشترک اصفهان و داکار، تصریح کرد: ایران و سنگال دارای مشترکات زیادی مانند دین واحد هستند، شعار مردم سنگال “یک مردم، یک هدف و یک کیش” است که این شعار دارای وجوه مشترکی با ایران است و ما می توانیم مصداق های این شعار را در کشورمان نیز مشاهده کنیم. این موارد می تواند به هر دو شهر اصفهان و داکار کمک کند تا روابط خود را با یکدیگر ارتقا دهند. 

شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان شهری با سابقه طولانی و تاریخی است که چندین دوره پایتختی را تجربه کرده است، افزود: اصفهان در حوزه های مختلف صنعتی، اقتصادی، علمی و … شهری پیشرو است که این موارد می تواند فرصتی برای تعامل با شهر داکار باشد.  

*نامگذاری میدانی به نام اصفهان در شهر داکار

وی ادامه داد: در گفت و گویی که با شهردار داکار داشتیم قرار شد میدانی به نام اصفهان در شهر داکار نامگذاری شود و گروهی برای انجام و کارشناسی این کار ماموریت پیدا کردند. رابطه ما برای نامگذاری ها متقابل است، همانطور که نام اصفهان در یکی از میدان های داکار نقش می بندد در اینجا هم مانند سایر شهرهای خواهرخوانده اصفهان مانند لاهور، فرایبورگ و کوالالامپور، یکی از خیابان ها یا میادین اصفهان به نام داکار نامگذاری می شود.

نوروزی با خطاب قرار دادن سفیر سنگال در ایران، گفت: با توجه به نقش شما در عرصه های بین الملل در کمیته های مختلف صلح، امنیت، خلع سلاح و … برای سنگال، به طور حتم مسائل حقوق بشری برای شما در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد. 

وی با بیان اینکه در نسل سوم حقوق بشر بحث های محیط زیستی و زندگی بهتر برای مردم از اهمیت ویژه برخوردار است، افزود: در حوزه محیط زیست و پسماند در شهرداری اصفهان اقدامات خوبی طی این دوره مدیریت شهری انجام شده، ما معتقدیم اگر پسماند به گونه ای ویژه مدیریت شود می تواند محیط زیست و زندگی سالم را که جزو مصادیق حقوق بشری است برای مردم به ارمغان بیاورد. 

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: به شهردار داکار این قول را داده بودم در حوزه پسماند تجربیات خود را در اختیار این شهر قرار دهیم، با توجه به تجربیات خوبی که اصفهان در این زمینه دارد این آمادگی را داریم که برای کمک به سلامت و محیط زیست و انتقال تجربیات، تیم کارشناسی به شهر داکار اعزام کنیم. 

وی افزود: در سایر حوزه های اقتصادی و همکاری های تجاری، بازرگانی، صنعتی، ساختمانی و راه و شهرسازی نیز این آمادگی وجود دارد تا با همکاری اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی اصفهان و بخش های خصوصی علاقمند، با شهر داکار همکاری های لازم را داشته باشیم.  

*دعوت برای حضور در جشنواره صنایع دستی 

نوروزی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی این آمادگی وجود دارد هفته فرهنگی اصفهان در داکار و هفته فرهنگی سنگال یا داکار در اصفهان برگزار شود، گفت: برگزاری هفته فرهنگی را به عنوان یک کار شایسته قبل از کرونا نهادینه کردیم؛ به نحوی که در پاریس یک هفته فرهنگی بسیار خوب برای اصفهان اجرا شد، در دوران کرونا نیز نمایشگاه هایی را در چین و سنت پترزبورگ ‌برگزار کردیم و این کار را می توانیم در این مقطع در شهر داکار انجام دهیم. 

وی تاکید کرد: اصفهان در حوزه صنایع دستی عضو شبکه شهرهای خلاق در یونسکو است، اولین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران نیز در اصفهان توسط شهرداری و با همکاری وزارت میراث فرهنگی از چند روز دیگر آغاز می شود که من از سفیر سنگال و سفیر ایران در سنگال دعوت می کنم در این جشنواره شرکت کنند.

*پلی محکم از جنس دیپلماسی

سفیر سنگال در ایران در این جلسه با ابراز خرسندی از حضور در شهر اصفهان، بازدید از مجموعه مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و میزبانی خوب شهرداری اصفهان، اظهار کرد: بازدید بسیار خوبی از اصفهان داشتم و از شهردار اصفهان بابت این موضوع تشکر می کنم.

“سالیو نیانگ دینگ” با بیان اینکه مفتخرم که اصفهان را برای اولین بار به منظور سفر خود انتخاب کردم، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که حتی در این شرایط سخت به اصفهان سفر کردم. این بازدیدها از اصفهان انجام شد تا به نقاط مشترک برای توسعه و تحکیم روابط برسیم و این افتخار بزرگی است. در این فکر هستیم یک ‌پل بسیار مستحکم بین مردم دو کشور در حوزه های دیپلماسی شهری و دیگر حوزه ها ایجاد کنیم.

سفیر سنگال در ایران گفت: تلاش من و سفیر ایران در سنگال این است که مردم دو کشور شناخت بهتری نسبت به یکدیگر پیدا کنند تا توسعه روابط بهتر و راحت تر انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه مردم محلی و منطقه ای بسیار می توانند ضامن این توسعه و پیشرفت باشند، افزود: به همین خاطر مفتخر هستیم خواهرخواندگی بین اصفهان و داکار را بیش از گذشته توسعه دهیم. این توسعه روابط محاسن زیادی دارد، هر دو کشور مسلمان هستند و می‌توانند این روابط را رونق داده و توانمندی های بی شمار که در هر دو کشور برای توسعه روابط وجود دارد را ارتقاء دهند.  

*مقدمات اجرای میدانی به نام اصفهان در شهر داکار فراهم می شود

“سالیو نیانگ دینگ” گفت: ما به عنوان سفرای دو کشور تلاش می کنیم تا مقامات محلی را برای پیشرفت و توسعه روابط در همه امور هدایت کنیم. 

وی با تاکید بر نقش شهردار اصفهان در زیبایی این شهر، تاکید کرد: بسیار خوشحالم که شهردار اصفهان تا روزهای پایانی خدمت خود در این دوره مدیریت شهری تا این اندازه برای این شهر فعال است و با تحرک و پویایی، مسائل اصفهان را دنبال می کند. شهردار داکار هم همینگونه است و من از این بابت بسیار خرسندم.

سفیر سنگال در ایران ضمن ابراز خرسندی از اینکه قرار است میدانی در داکار به نام اصفهان نامگذاری شود، افزود: سعی می کنیم هر چه زودتر مقدمات اجرای این میدان و نامگذاری آن را عملیاتی کنیم. 

*از تجربیات اصفهان در حوزه پسماند بهره می بریم

وی با اشاره به بازدید خود از کارخانه پسماند شهرداری اصفهان، گفت: از حوزه پسماند بازدید و پیشرفت های این حوزه در اصفهان را مشاهده کردم، موضوع پسماند و بازیافت مواد مختلف برای شهر داکار بسیار مهم و حیاتی است، با صحبت هایی که با شهردار داکار خواهم داشت از تجربیات شهرداری اصفهان در این حوزه بهره می بریم. 

“سالیو نیانگ دینگ” با بیان اینکه من به عنوان سفیر بسیار خوشحال می شوم روابط خود را با شهری زیبا مانند اصفهان توسعه دهیم، تاکید کرد: جدای از موضوعات تجاری، صنعتی و اقتصادی توسعه روابط از مبحث فرهنگی نیز با شهر اصفهان برای کشور سنگال بسیار مهم است، ایران کشوری غنی از نظر مسائل فرهنگی است و من به عنوان سفیر سنگال در ایران آماده همکاری برای توسعه روابط و تحرک بخشی در این زمینه هستم.

* پیشنهاد برگزاری هفته فیلم اصفهان در داکار

سفیر ایران در سنگال نیز در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه بسیار کم اتفاق می افتد که دو سفیر از دو کشور به صورت همزمان در کنار هم در جلسه ای حضور یابند، اظهار کرد: بسیار خرسندم که دوازدهمین سال خواهرخواندگی اصفهان و داکار با پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و سنگال همزمان شده و ما برنامه های بسیاری را برای این موضوع تدارک دیده و امیدواریم اصفهان نیز در این برنامه ها نقش فعالی داشته باشد.  

محمدرضا دهشیری تصریح کرد: پیشنهاد من این است در بخش فرهنگی هفته فیلم اصفهان را در داکار در سال جاری میلادی برگزار کنیم، همچنین پیشنهادم این است امکان حضور هنرمندان صنایع دستی در این کشور در چارچوب نمایشگاه “فیداک” که در دسامبر برگزار می شود فراهم شود.  

وی اضافه کرد: این امکان می تواند به صورت آموزش خلاقیت صنایع دستی اصفهان با توجه به علاقمندی سنگال در این حوزه، چه به صورت مجازی و یا حضوری فراهم شود. 

سفیر ایران در سنگال با اشاره به طراحی میدانی به نام اصفهان در شهر داکار، افزود: لازم است از تلاش های طراحان این میدان سپاسگزاری کنم. پیرو مذاکراتی که با شهردار داکار کردیم مدیران محلی این شهر حاضر هستند همکاری های لازم را در این خصوص داشته باشند تا شرایط ساخت این میدان در سریعترین زمان ممکن انجام شود.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به ظرفیت و قابلیت های خوبی که در حوزه پسماند در اصفهان وجود دارد امیدوارم این فرصت فراهم شود تا در چارچوب قراردادBOT و با همکاری اصفهان در احداث کارخانه در مرکز بازیافت شهر داکار، بتوانیم پسماند این شهر را به شکل بهتری مدیریت کنیم. 

وی افزود: از تلاش های شهردار اصفهان برای تقویت همکاری های داکار و اصفهان تشکر میکنم و امیدوارم با توجه به توانمندی های اصفهان در انتقال دانش فنی بتوانیم از این رهگذر به تقویت دیپلماسی شهری اصفهان و داکار کمک کنیم. 

*ویژگی های فرهنگی مشترک در طراحی میدان اصفهان در داکار 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در ادامه این جلسه شهر را زیستگاه انسان، خاستگاه مدنیت و عرصه زندگی اجتماعی بشری ذکر کرد و گفت: شهر زیستگاهی چندوجهی، مشتمل بر خصوصیات سرزمینی، ویژگی های کالبدی، نهاد اجتماعی و فرهنگی، مناسبات شهروندی و سنت ها و هنجارهایی است که حول محور انسان شکل می گیرد. 

سیداحمد حسینی نیا تصریح کرد: شهرسازی و معماری همچون هر مصنوع انسانی یک موضوع فرهنگی محسوب می شود و هر فرهنگی دارای ویژگی های منحصر به فرد است. از این رو تردیدی نیست فرهنگ با توجه به رویکردهای اجتماعی، جهان بینی، ایدئولوژی، پیشینه تاریخی، رویکردهای اجتماعی و خصوصیات اقلیمی از شهرسازی و معماری ویژه برخوردار باشد. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: در هر جامعه هر طراحی در ابعاد خُرد خود در معماری و در ابعاد کلان در شهرسازی، برخاسته از باورهای آن جامعه است.   

وی با بیان اینکه خواهرخواندگی بین دو شهر برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسان ها در نظر گرفته می شود، اضافه کرد: در راستای نامگذاری متقابل خیابان ها و میادین که از جمله اتفاقات پیوندهای خواهرخواندگی تلقی می شود، طراحی میدانی به نام اصفهان با در نظر گرفتن ویژگی های فرهنگی و اقلیمی مشترک میان دو کشور ایران و سنگال در دستور کار قرار گرفته است که ویژگی های فرهنگی مشترک میان اصفهان و داکار در طراحی میدان اصفهان در داکار باید لحاظ شود. 

*عنصر وحدت در طراحی میدان اصفهان در داکار

مدیرکل دفتر فنی و طراحی شهرداری اصفهان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به ویژگی های فنی میدان اصفهان در شهر داکار، اظهار کرد: در رابطه با این میدان جلسات متعدد با مشاوران و کارشناسان برگزار و تعاملات زیادی انجام شده است. 

سعید کورنگ بهشتی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم طرح در خور و شایسته ای داشته باشیم از یکی از مشاوران توانمند اصفهان و ایران که سوابق زیاد داخلی و بین المللی دارد، بهره گرفته ایم. 

وی اضافه کرد: یکی از دغدغه های ما این بود که طراحی این میدان با طرحی ساده اما با پیام های عمیق همراه بوده و برخی تشابهات فرهنگی و دینی، همچنین عنصر و محور وحدت بین دو شهر خواهرخوانده اصفهان و داکار در طراحی این میدان لحاظ شده باشد. 

مدیرکل دفتر فنی و طراحی شهرداری اصفهان ادامه داد: علاوه بر موضوعات ذکر شده درخواست داشتیم در طراحی این میدان سبک های معماری سنتی و اسلامی و استفاده از مصالح بومی و سازگار با شرایط جغرافیایی و اقلیمی منطقه لحاظ شود. 

کد محتوا ۳۶۳۷۷

برچسب ها