عقب گرد دوره پنجم مدیریت شهری در توسعه اتوبوسرانی پایتخت

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرگزار توسعه حمل و نقل عمومی یکی از شاخص‌های مهم رضایت مردم و همچنین شاخص‌های شهرنشینی پایدار و مطلوب است. گسترش سامانه اتوبوسرانی به عنوان یکی از «شریان‌های حیاتی» شهر امروزی از جمله مطالبات و اولویت‌های شهروندان است. آمارها نشان می‌دهد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تا پایان دوره چهارم شورای شهر با دارا […]

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرگزار توسعه حمل و نقل عمومی یکی از شاخص‌های مهم رضایت مردم و همچنین شاخص‌های شهرنشینی پایدار و مطلوب است. گسترش سامانه اتوبوسرانی به عنوان یکی از «شریان‌های حیاتی» شهر امروزی از جمله مطالبات و اولویت‌های شهروندان است. آمارها نشان می‌دهد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تا پایان دوره چهارم شورای شهر با دارا بودن ۲۴۱ خط اتوبوسرانی و هزار و ۶۰ دستگاه مینی بوس با ۳۰ خط مینی بوسرانی به شهروندان تهرانی خدمت رسانی کرد.

بر این اساس تا پایان دوره چهارم مدیریت شهری تعداد ۶ هزار و ۲۶۸ اتوبوس در خطوط ناوگان شهری به کار گرفته شدند که از این میان به تفکیک ۲ هزار و ۴۲۲ اتوبوس تک کابین دیزل، ۲ هزار و ۶۶۹ اتوبوس تک کابین گاز سوز، هزار و ۱۱۰ اتوبوس دو کابین دیزل، ۶۳ اتوبوس دو کابین اشکودا برقی و ۴ اتوبوس سه کابین هیبرید دیزلی برقی بودند.

با توجه به برنامه پنج ساله دوم و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز جهت ارائه سرویس مطلوب به شهروندان تا پایان سال ۱۳۹۶ باید به رقم ۸ هزار و ۲۵۳ می‌رسید. در سال ۱۳۹۷ تعداد ۹ هزار و ۵۳ اتوبوس نیاز شهر بود که در دوره پنجم مدیریت شهری محقق نشد و در افق ۱۴۰۴ نیز رقم ۱۱ هزار اتوبوس برای رفع نیازهای شهری پیش بینی شده است.

هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران همزمان با دوره چهارم شورای شهر در دستورکار قرار گرفت که در این راستا اقداماتی چون نصب ۷۶۲ دستگاه مانیتور در ایستگاههای اتوبوس، نصب برنامه زمان بندی اعزام اتوبوس‌ها در مبادی و ایستگاههای خطوط، راه اندازی سامانه مسیریاب جهت اطلاع رسانی به موقع به شهروندان در انتخاب مسیر مناسب، راه اندازی سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۱ جهت اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه و کاهش میزان انحراف از برنامه زمان بندی از ۳۰۰ دقیقه در روز به ۴۰ دقیقه در هر خط صورت گرفت.