فارس من| راه و چاه یک چهارشنبه سوری امن در کنار خانواده

مهم‌ترین وظیفه والدین برای مراقبت از بچه‌ها در شب آخرین چهارشنبه سال، آگاهی‌بخشی به آنها در زمینه عواقب استفاده از مواد منفجره برای خودشان و دیگران است. علاوه بر این، می‌بایست حتی‌الامکان در کنار فرزندان‌شان حضور داشته باشند تا خطری آنها را تهدید نکند.

گروه خانواده ـ چهارشنبه سوری (آخرین چهارشنبه سال)  یکی از سنت های پیش از شروع سال جدید خورشیدی است که نمی شود ایرانی باشی و با آن آشنا نباشی. اما این سنت سال هاست از یک آتش بازی ساده تبدیل به درست کردن بمب، ترقه، مواد منفجره و محترقه می شود، به طوری‌که خانواده ها عموما با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال یاد اتفاقات بد و تخریب محیط ، پرتاب سیگارت و فشفشه، آتش زدن وسایل و آسیب دیدن بچه ها و سالمندان می افتند. همین موضوع باعث شده تا جمعی از مخاطبان با ثبت پویشی، خواهان اشاعه فرهنگ صحیح چهارشنبه‌سوری توسط مسئولین فرهنگی شوند.

با همه اطلاع رسانی ها و آگاهی های عمومی باز هم هر سال شاهد حوادث ناگوار زیادی در مراسم چهارشنبه سوری هستیم به طوریکه این حوادث به کشته شدن تا مجروح شدن زیاد نوجوانان و جوانان و ایست قلبی سالمندان می رسد. خانواده ها باز هم باید بیش از گذشته آگاه باشند و مراقبت از فرزندان خود را به عنوان یک مسئولیت مهم در نظر بگیرند و به بچه ها آموزش دهند که این مواد محترقه نه‌تنها ممکن است باعث آسیب رساندن به خودشان شود، بلکه زنان باردار، افراد سالمند و بیماران قلبی عروقی را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. هر چند الان یک عده شاید بگویند که این هشدارها دیگر تکراری شده اما تکرار برخی موارد نیازمند هر روز و هر سال است که چنین مراسم های پرخطری برگزار می شود.

شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» در زمینه چهارشنبه آخر سال خیلی کاربرد دارد. خیلی از والدین بدون آگاهی رسانی درست بچه هایشان را وارد این بازی آتش می کنند اما برخی دیگر سعی می کنند به زور متوسل شوند تا بچه هایشان در این مراسم ها شرکت نکنند که این روش هم معمولا نتایج کاملا مطلوبی ندارد. برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری بهتر است خانواده ها ابتدا آگاهی رسانی کرده، بچه ها را آموزش دهند و سپس دست به الزام بزنند. والدین ابتدا سعی کنند به نوجوان خود احترام بگذارند با لحن خوب ایمنی را به آنها آموزش دهند و شیوه های مقابله با خطر و نزدیک نشدن به آن را به بچه ها یاد دهند.

 

*مراقبت از سالمندان در چهارشنبه آخر سال

افراد سالمند و کسانی که دارای بیماری قلبی عروقی هستند ممکن است به دلیل سروصدای مواد منفجره یا در معرض آن قرار گرفتن، دچار شوک ، از حال رفتن یا احساس درد در بخشی از بدن و قفسه سینه بکنند. در این ایام می بایست خیلی مراقب سالمندان و بیماران بود.

کودکان هم در این شب ممکن است دچار سوختگی های درجه یک سطحی تا شدید (درجه سه) بشوند که از نشانه های آن درد، تورم، تاول  و قرمزی پوست است  که عموما دست یا تنه را درگیر می کند. والدین می بایست عوارض ناشی از این سوختگی ها را که براساس شدت شامل عفونت، قطع عضو یا مشکلات اعصاب و روان و افسردگی و دربدترین حالت مرگ می شود، به بچه ها گوشزد کنند.

اگر در چهارشنبه آخر سال یکی از نزدیکانتان دچار حادثه شد، ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و سپس با شماره های ۱۱۵، ۱۲۵ و در صورت لزوم ۱۱۰ تماس بگیرید.

*چطور از آسیب به کودکان و سالمندان در چهارشنبه آخر سال جلوگیری کنیم

چند نکته ایمنی علاوه بر فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی کودک و نوجوان برای مراقبت از خانواده می تواند مدنظر شما قرار بگیرد.

نخست اینکه مواد اشتعال زا را از دسترس بچه ها دور کنید. اکثر کودکان دور از چشم والدین این مواد را می خرند و در جیب یا کیف یا کمدشان نگه داری می کنند و همین گرم شدن آنها باعث آتشگیری یا هر خسارت دیگری می شود. بهتر است والدین به دقت نظاره گر پول تو جیبی و هزینه کرد آن در ایام آخر سال باشند و این مواد اشتعال زا را از دسترس بچه ها دور کنند.

دوم مدیریت روابط بچه ها و والدین در روزهای پایانی سال خیلی مهم است؛ یعنی بچه ها را ازخطرات اتفاقات بد آگاه کنید و قوانین درست تربیتی را به آنها آموزش دهید و بچه ها را در صورت نیاز تشویق کنید اما اگر به هر دلیلی به حرفتان گوش نکردند بهتر است در کنار فرزندانتان در این مراسم شرکت کنید و بر رفتارهایشان نظارت داشته باشید تا کار پرخطر انجام ندهند.

سوم خطرات مواد مختلف منفجره را به بچه ها بیاموزید. حتی ساده‌ترین مواد منفجره هم می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. فرض کاملا بی‌خطر بودن این مواد را از ذهن فرزندانتان پاک کنید. چرا که ممکن است برخورد مواد منفجره به یک بچه یا سالمندی از آن ناحیه عبور می‌کند باعث آسیب به چشم یا ایجاد سوختخگی در وی شود.

چهارم در صورتی که لباس کودک شما در اثر تماس با آتش، شعله‌ور شد، ابتدا اجازه ندهید بدود او را روز زمین بغلتانید، اگر آتش گرفته پتویی روی او بیاندازید تا آتش خفه شود یا از آب استفاده کنید اما از کپسول آتش نشانی استفاده نکنید.

اگر در محوطه منزل شما آتش روشن شده سعی نکنید سریع بقایای آن را جمع کنید اجازه دهید ساعتی بگذرد بعد آنها را در یک سطل بریزید و از خاموش شدن آتش مطمئن شوید. وجود یک کپسول آتش نشانی هم در حوالی محل آتش مناسب است.والدین البته نباید به بچه ها اجازه دهند در محوطه خانه و حیاط آتش بوته یا هیزم، لاستیک و کارتن خالی روشن کنند. در مجاورت پست های برق، ایستگاه های فشار گاز و پارکینگ های عمومی و معابر نیز روشن کردن آتش خطرناک است.

 

نکته مهم این است که شما به عنوان والدین بتوانید سطحی از هیجان بچه ها برای چهارشنبه سوری را مدیریت کنید، چرا که در نهایت نمی توان تمام این هیجان را نفی کرد و جلوی بچه ها را گرفت، اما می توان شرایطی فراهم کرد که چهارشنبه سوری برای آنها امن تر شود.

از مهترین راه های امن سازی همانطور که تأکید شد توضیح دادن خطرهای بالقوه این ایام، تشویق بچه ها به برگزاری مراسم سالم، فراهم کردن محیط شاد در خانواده با یک تغذیه مناسب مثل پختن آش رشته و آجیل چهارشنبه سوری و نظارت بر رفتارهاست تا خطری بچه را تهدید نکند.

انتهای پیام/۱۶۰


منبع خبر : خبرگزاری فارس