قاسم زاده: پیشرفت شهر به هر قیمتی موجه نیست

شهردار اصفهان همزمان با روز پژوهش گفت: در مدیریت جدید شهری حقوق مردم را جدی گرفته و به فکر توسعه هستیم؛ پیشرفت شهر به هر قیمتی، موجه نخواهد بود چراکه حس نارضایتی بین مردم ایجاد خواهد کرد.

قاسم زاده: پیشرفت شهر به هر قیمتی موجه نیست

شهردار اصفهان همزمان با روز پژوهش گفت: در مدیریت جدید شهری حقوق مردم را جدی گرفته و به فکر توسعه هستیم؛ پیشرفت شهر به هر قیمتی، موجه نخواهد بود چراکه حس نارضایتی بین مردم ایجاد خواهد کرد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در مراسم رونمایی از کتاب های تجربه شهر، خط افق شهر (وکتور) و سامانه گنجینه اسناد تاریخی شهرداری اصفهان اظهار کرد: دو گروه در فرهنگ دینی ما مذمت شده اند که گروه نخست عالمان بدون عمل و گروه دوم عاملان بدون علم هستند.

وی ادامه داد: کسانی که مجری اند و بدون علم عمل می کنند، در دین ما نکوهش شده اند مانند این آیه قرآن که می فرماید در آنچه بدان علم نداری قدم نگذار.

شهردار اصفهان با اشاره به رونمایی از کتاب تجربه شهر که به تجربه شهرداران سابق شهرداری طی نیم قرن پرداخته است، اظهار کرد: هر دوره ای اقتضائات خود را دارد و امروز دانش عمومی افزایش یافته است و مردم به مسیرهای قانونی و حقوق شهروندی آگاه اند و نمی توان بدون توجه به حقوق مردم، شهر را ساخت.

*بدون افراط و تفریط حافظ بیت المال و مراقب شهر هستیم

وی با بیان اینکه باید حقوق مردم در اقدامات شهرداری لحاظ شود، گفت: ما گاهی دچار افراط و تفریط می شویم اما باید حافظ بیت المال و مراقب منافع شهر باشیم.

قاسم زاده در تشریح آسیب های افراط و تفریط در برخی امور شهری افزود: هم اکنون با مشکلات حقوقی از دوران تعریض خیابان های شمس آبادی و فردوسی مواجه ایم و برخی مدعی اند حق و حقوق آنها ادا نشده است؛ شهرداری در مورادی مشابه در دادگاه محکوم شده است و اگر می خواهیم شهری با برکت باشد، باید حقوق مردم در آن رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت جدید شهری حقوق مردم را جدی گرفته و به فکر توسعه هستیم، اظهار کرد: پیشرفت شهر به هر قیمتی، موجه نخواهد بود چراکه حس نارضایتی بین مردم ایجاد خواهد کرد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در دوره جدید با حضور رسانه ها و ادراک جدیدی که قرار است به سمت مدیریت مبتنی بر حقوق مردم حرکت کنیم، شهر به سوی توسعه می رود اما نه به قیمت زیرپاگذاشتن حقوق شهروندان.

* الگوی همکاری شهرداری با دستگاه ها دیگر انتقال دانش و فناوری است

همچنین در این جلسه، سعید ابراهیمی، معاون برنامه ریزی، پژوهش و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۲۵ آذرماه روز پژوهش نامگذاری شده است، اظهار کرد: شهرداری ظرفیت های خوب و کارنامه مطلوبی در حوزه پژوهشی دارد و راه اندازی سامانه مدیریت دانش و پروژه آینده پژوهی گواه این مدعاست.

وی ادامه داد: الگوی همکاری شهرداری با دستگاه ها و نهادهای مختلف انتقال دانش و فناوری است و با وجود الگوی شهر همگرا به عنوان مدل پایه، شبکه پژوهشگران شهری، هیئت های اندیشه ورز، اتاق های فکر و باشگاه شهراندیشان، تشکیل شده است.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان بیان کرد: مرکز نوآوری و کارخانه نوآوران را تشکیل خواهیم داد که دستاورد آن یک سازمان عالم و مبتنی بر دانش و داده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در مرحله نیازسنجی هستیم تا مجموعه آنها را با ظرفیت شهر اصفهان اجرایی کنیم، گفت: در همین راستا از روز شنبه هفته آینده، نشست های تخصصی که محصول کار پژوهشی است برگزار می شود.

*تجربه های مدیری از دهه ۳۰

همچنین در این نشست، با دعوت از هوشنگ پوریای ولی به عنوان عضو کانون بازنشستگان شهرداری اصفهان و فردی که سال ها به عنوان مدیر منطقه و مدیر امور حقوقی در شهرداری فعالیت کرده است خواستار اشتراک تجربیات و گفته های این مدیر سابق شهری شد.

وی به فعالیت خود در شهرداری از دهه ۳۰ اشاره و اظهار کرد: احداث بسیاری از خیابان های شهر اصفهان حاصل همکاری مالکان بوده است که از آن جمله می توان باند جنوبی بلوار ملت، خیابان باغ دریاچه و پارک آئینه خانه اشاره کرد.

پوریای ولی تاکید کرد: باید فراز و نشیب های شهرداری مدنظر شهرداران باشد و می توان از ۸۰ منبع مالی شهرداری برای تامین مالی شهر استفاده کرد و کانون بازنشستگان شهرداری حاضر به در اختیار قرار دادن این تجربیات به مدیران شهری است.

* فقط شهرداری و دانشگاه اصفهان به جمع آوری اسناد تاریخی اقدام کرده اند

در ادامه، مسعود کثیری، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان با بیان اینکه شهرداری عزم خود را جزم کرده و به شکل جدیدی به موضوع جمع آوری اسناد در قالب یک سامانه پرداخته است، اظهار کرد: در سال های اخیر ما فقط توانستیم دانشگاه اصفهان را مجاب به این اقدام کنیم و هیچ نهاد و دستگاهی حاضر به استفاده از اسناد تاریخی خود برای آینده پژوهی نیست اما شهرداری در این زمینه اسناد خود را برای مطالعات آینده نگری جمع آوری و ساماندهی کرده است.

وی ادامه داد: اسناد ۱۱۵ ساله شهرداری می تواند، مرکز خوبی برای پایه گذاری و ترسیم چشم انداز آینده شهر باشد؛ ترسیم یک شهر با حفظ کرامت انسانی طی یکی دو روز و با اقدامات سمبلیک شکل نمی گیرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان تاکید کرد: اگر گوش شنوایی داشته باشیم، اسناد تاریخی هم می تواند چراغ راه آینده باشد.

وی با بیان اینکه تاریخ صرفا بیان افتخارات گذشتگان نیست، گفت: در جوامع پیشرفته اسناد تاریخی، پیش بینی برای آینده است و دنیای پست مدرن پا را از این هم فراتر گذاشته است و پیش بینی را وظیفه مورخ نمی داند بلکه ترسیم آینده عنوان می کند.

گفتنی است، در کتاب تجربه شهر اصفهان به تجربه مدیران سابق شهرداری طی ۵۰ سال گذشته پرداخته شده است و کتاب خط افق شهر هم با هدف ایجاد برندینگ شهر اصفهان در حوزه گردشگری، ایجاد نماد هویتی برای اصفهان، تولید ماده خام برای طراحی‌های مربوط به گرافیک اصفهان و مورد توجه قرار دادن اهمیت خط افق شهر برای مدیران شهری و شهرسازان و معماران تدوین شده است. همچنین سامانه گنجینه اسناد تاریخی شهرداری اصفهان قابلیت جست و جوی اسناد تاریخی مربوط به شهرداری را فراهم کرده است.

کد محتوا ۴۲۲۷۴

برچسب ها