قشم و کراسنودار روسیه تفاهم‌نامه خواهرخواندگی امضا کردند /تعامل در حوزه های اقتصادی و فرهنگی دارای اولویت ویژه است  

شهرداران قشم و کراسنودار روسیه در آیینی به میزبانی طرف روس، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری بلدیه آنلاین ،این تفاهم‌نامه به امضای میرداد میردادی شهردار قشم و یوگنی نائوموف شهردار کراسنودار روسیه رسید.
بنا براین تفاهم‌نامه که با حضور مسئولان منطقه و رئیس شورای شهر کراسنودار روسیه و همچنین مشاور سازمان منطقه آزاد قشم به امضا رسید،‌ این دو شهر در زمینه‌های ساخت‌وساز، آموزش و تبادلات فرهنگی با یکدیگر تعامل خواهند داشت.

شهردار قشم در سخنانی در این آیین با اشاره به مناسبات نزدیک جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، بر توسعه همکاری‌ها با طرف روسی تأکید کرد.
میر داد میردادی با اشاره به موقعیت جغرافیایی جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس گفت :‌ ظرفیت‌های این جزیره برای نقش‌آفرینی در کریدور شمال – جنوب که روسیه را از طریق ایران به آب‌های آزاد متصل می‌کند بسیار تاثیر گذار است.

وی با اشاره به حمل و نقل دریایی کالا به صورت روزانه میان این جزیره و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، آمادگی این جزیره برای انتقال و بارگیری کالا به روسیه در مسیر راهگذر بین‌المللی شمال – جنوب  را اعلام کرد.
شهردار قشم همچنین با اشاره به جاذبه‌های گردشگری و طبیعی قشم گفت: این جزیره سالانه میزبان بیش از سه میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

زمینه‌های گسترده‌ای برای همکاری با شهرداری قشم  وجود دارد

شهردار کراسنودار روسیه نیز در این آیین گفت: زمینه‌های گسترده‌ای برای همکاری با شهرداری قشم فراروی ما است.
نائوموف افزود:‌ قشم یک منطقه آزاد تجاری و همچنین کانون جذب گردشگران است و با اتکا به این ظرفیت‌ها، می‌توان همکاری‌ها با این منطقه جمهوری اسلامی ایران را در زمینه تعامل در بخش گردشگری و ساخت و ساز تقویت کرد.
شهردار کراسنودار روسیه همچنین از ظرفیت‌های همکاری با جزیره قشم در زمینه تقویت تماس‌ها بین مؤسسات آموزش عالی،‌ تبادل مستمر دانشجویان و مشارکت در طرح‌های تجاری و فرهنگی سخن گفت.

یاد آور می شود ، در راستای دعوت استاندار کراسنودار روسیه به منظور امضای تفاهم نامه جهت شروع همکاری های دوجانبه، هیاتی شامل میرداد میردادی، شهردار قشم، ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، جعفر زمانی، رییس دفتر نمایندگی وزارت خارج در قشم و فرهاد اظهری، مشاور مدیرعامل سازمان عازم روسیه شدند. همچنین علاوه بر امضای پیمان خواهرخواندگی با شهر کراسنودار، امضای تفاهم نامه با منطقه ویژه اقتصادی فناوری دوبنا که در آن شرکت های دانش بنیان زیادی فعالیت دارند و در نزدیکی مسکو مستقر شده است نیز از دیگر برنامه های سفر به روسیه  بود.

اولین ویدیو کنفرانس فی مابین شهردار قشم و شهردار کراسنودار

قابل گفتن است ؛در ماه آوریل ۲۰۲۴ (اردیبهشت ماه)نیز شهرداران قشم و کراسنودار در تماس ویدیوکنفرانس درباره چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه گفت و گو کرده بودند.

در این تماس ویدیو کنفرانسی ؛طرفین ضمن معرفی پتانسیل‌ و ظرفیت های مناطق همکاری وعلاقه خود را در زمینه گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های صنعتی فرهنگی توریسم اعلام  نمودند.

شهردار کراسنودار روسیه در این نشست گفت : شهر کراسنودار شهر جوان ،شهر خانواده و پیشرفته ای است و من اطمینان دارم دورنمای همکاری بین ما بسیار عالی خواهد بود. بخصوص در شرایط فعلی که دو کشور ایران و روسیه روابط دوستانه نقطه نظرهای مشترکی در سطح بین‌المللی دارند.

نائوموف با تاکید بر اینکه جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس ودارای  آب هوایی همانند مراکز توریستی و تفریحی کشورهای عربی است افزود :  قشم دارای هتل ها و مراکز تجاری متعددی می‌باشد و جز مناطق آزاد تجاری ایران  است .

وی بیان کرد : قشم منطقه بسیار زیباییست که تحت حفاظت یونسکو قرار دارد .سواحل زیبا ،پلاژ‌ها صحرایی زیبا و همچنین کوه‌ها و غارهای نمکی ،قشم را به منطقه ای منحصر بفرد تبدیل کرده است.

شهردار کراسنودار  اظهار کرد : در زمینه شهری می‌توانیم در زمینه صنعت، ساختمان  و توریست همکاری داشته باشیم.

نائوموف با اشاره به اینکه شهر کراسنودار با ۱۳ شهر جهان قرارداد خواهر خواندگی دارد گفت : قشم اولین شهر خواهرخوانده کراسنودار در خاورمیانه است.

وی  با عنوان اینکه همکاری‌های بین دولت‌های ایران و روسیه در حال گسترش است افزود : دو کشور همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه صلح‌آمیز اتمی با هم داشتند که نمونه آن همکاری خوب روسیه با ایران در زمینه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر بود.

شهردار کراسنودار روسیه  با بیان اینکه کراسنودار، شهر دانشگاهی است و مراکز آموزشی بسیار زیادی دارد، ابراز کرد :  ما بر این اعتقادیم که ایران در زمینه‌های علمی و صنعتی رشد بسیار خوبی داشته ما آماده هستیم در این زمینه از شما یاد بگیریم و در زمینه‌های آموزشی نیز آمادگی همکاری با شما را داریم.

شهردار قشم  نیز در این تماس ویدیو کنفرانسی با ابراز خرسندی از گسترش همکاری های دوجانبه تاکید کرد : قشم جز مناطق آزاد تجاری است که عامل موثری در گسترش زمینه‌های همکاری تجاری بین دو طرف می‌باشد.

میر داد میردادی با اشاره به اینکه  قشم سرزمین بسیار زیباییست که علاوه بر توریسم در زمینه‌های نفت و گاز و حمل و نقل دریایی نیز پتانسیل بالایی دارد؛ با قدردانی از مساعدت‌های عادل پیغامی ،مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در انعقاد توافقنامه خواهرخواندگی با کراسنودار روسیه گفت: شورای اسلامی شهر قشم، دفتر امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان و وزارت امور خارجه نیز در به ثمر نشستن این تفاهم‌نامه نقشی بسزا داشته‌اند.

وی همچنین در تشریح مفاد تفاهم نامه خواهرخواندگی شهرداری‌های قشم وشهرداری کراسنودار فدراسیون روسیه گفت : طرفین در این تفاهم متقابل بر ایجاد شرایط برای گفتگوی آزاد، تبادل تجربیات و اجرای پروژه های مشترک مطابق با منافع ساکنان دو شهر تاکید کردند.

تعامل در حوزه های اقتصادی و فرهنگی دارای اولویت ویژه است  

میر دادی افزود: همچنین همکاری در زمینه های علمی، فناوری، آموزشی، فرهنگی، بشر دوستانه و سایر حوزه مورد توجه قرار دارد که حوزه های اقتصادی و فرهنگی دارای اولویت ویژه است.

شهردار قشم تصریح کرد: بنابراین پیمان خواهرخواندگی، شهرداری های قشم و کراسنودار روسیه به منظور برقراری روابط دوستانه در زمینه توسعه پایدار، روابط سودمند و متقابل در حوزه های مختلف شهرداری همکاری خواهند داشت.

میردادی ادامه داد: طرف ها ارتباط مستقیم بین موسسات تجاری ثبت شده در قلمرو خود را بر اساس موافقتنامه و مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تسهیل می کنند.

وی اضافه کرد: همکاری در جذب سرمایه گذاری های سودآور برای اقتصاد شهری و درآمد پایدار و مبادله طرح های پیشنهادی سرمایه گذاری اولویت دار در عرصه های مختلف اقتصادی از مفاد پیمان است.

شهردار قشم گفت: تعامل بین مراکز آموزشی، اجرای پروژه های مشترک علمی و رویدادها و نیز سایر زمینه های علمی آموزشی مورد حمایت طرفین می باشد.

میردادی عنوان کرد: تبادل تیم های خلاق، هیات های فرهنگی هنری، ساماندهی اجرای تئاتر، جشنواره ها و پروژه های خلاقانه مشترک در کنار سازماندهی مناسبات ورزشی نیز مورد تعامل خواهد بود.

ایجاد پروژه های مشترک بین سازمان های گردشگری  طرفین

وی بیان کرد: شهرداری های قشم و کراسنودار بر پایه پیمان خواهرخواندگی خود از توسعه ارتباطات در زمینه گردشگری از جمله ایجاد پروژه های مشترک بین سازمان های گردشگری دو طرف، همچنین تبادل تجربیات موفق در زمینه جذب توریست، پیشرفت صنایع دستی و فرهنگ، برنامه های گردشگری، حفاظت از محیط زیست و محوطه سازی مناطق و حفاظت از میراث تاریخی و آثار تاریخی حمایت می کنند.

شهردار قشم اظهار داشت: در حوزه رسانه ای نیز طرفین به طور متقابل و منظم به پوشش رسانه ای پروژه های مشترک و رویدادهای مهم هر دو شهرداری در بسترهای آنلاین خود اقدام و طرح های اطلاعاتی موضوعه را مبادله می کنند.

میردادی افزود: این تفاهم نامه هیچگونه تعهد مالی و یا سایر تعهدات اجرایی را برای شهرداری قشم و کراسنودار ایجاد نمی کند اما توافق داریم که از اجرای پروژه های مشترک بر اساس توانمندی های خود حمایت کنیم.

لازم به ذکر است ؛خواهرخواندگی قراردادی است بین سران مملکتی یا سران دو شهر که برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بسته می‌شود.

خواهرخواندگی اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شده و برای نخستین بار در سال ۱۹۲۰ بعد از جنگ جهانی اول این قرارداد بین یک شهر انگلیس و یک شهر در فرانسه منعقد شد و تا سال ۱۹۸۶ ادامه داشت .

هدف از این قرارداد پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهری است که دارای منافع مشترک هستند. مفاد این قراردادها موضوعات فرهنگی اقتصادی و بازرگانی و اخیراً ورزشی را شامل می‌شود.

در ادبیات اروپایی خواهرخواندگی به شهرهای دوقلو یا همسان هم گفته می‌شوند، اما در کشورهای آسیایی و آمریکایی اصطلاح خواهر خواندگی رواج بیشتر دارد.

علت به‌کارگیری واژه خواهرخواندگی به این اعتبار است که در بیشتر زبانهای دنیا واژه شهر مؤنث است ومعمولاً دو شهر برای خواهر خواندگی باید دارای تشابهاتی باشند. مثلاً دو شهر تاریخی، دو شهر علمی یا دانشگاهی یا دو بندر یا حتی دو سمبل مشترک باشند که این انگیزه را ایجاد کند.

رونق و رواج گردشگری بین دو شهر خواهرخوانده و نامگذاری متقابل نام خیابانهایی به نام شهر خواهر خوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی شهرها است.