مأموریت های کلیدی هفتگانه معاونت حمل و نقل و ترافیک

شهرداران آنلاین/معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ماموریت ها و حوزه فعالیت این معاونت را در هفت محور تقسیم بندی کرد.   به گزارش شهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری روز دوشنبه -۳ خرداد ۱۴۰۰- ضمن گرامیداشت یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس، بیان […]

شهرداران آنلاین/معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ماموریت ها و حوزه فعالیت این معاونت را در هفت محور تقسیم بندی کرد.
 
به گزارش شهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری روز دوشنبه -۳ خرداد ۱۴۰۰- ضمن گرامیداشت یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس، بیان کرد: مسائل کلیدی معاونت حمل‌ونقل شامل ترافیک، عبور و مرور روان و توسعه و بهسازی حمل و نقل عمومی، کاهش و رفع آلودگی هوا و آلودگی‌های محیط زیستی و افزایش ایمنی، کاهش تصادفات منجر به فوت و افزایش بهره وری معابر است. البته مورد سوم ‌جزو رویکردهای جدید معاونت است.
او درباره سیاست‌ها و راهبردهای معاونت حمل و نقل، توضیح داد: افزایش مطلوبیت حمل و نقل همگانی با تاکید بر مترو، توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور، توسعه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، مدیریت عرضه و تقاضا و افزایش ایمنی ‌در حمل و نقل و تامین منابع پایدار در اجرای طرح‌های حمل و نقل جزو این سیاست‌ها است.
هاشمی رویکردهای عملیاتی را در پنج بخش تقسیم کرد و درباره بخش نخست یعنی افزایش مطلوبیت حمل‌ و نقل همگانی با تأکید بر مترو؛ بیان کرد: توسعه کمی خطوط مترو شامل توسعه خطوط، ایستگاه‌ها، ناوگان و قطار ملی؛ توسعه کیفی خطوط مترو شامل تکمیل دسترسی‌ها، تکمیل هواکش‌ها، تکمیل پست‌های برق، تکمیل راه‌های دسترسی از طریق نصب پله برقی و آسانسور و اورهال ناوگان مترو، خرید مستقیم اتوبوس توسط شهرداری، بازسازی ناوگان اتوبوسرانی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی در این دوره مدیریت شهری انجام شده است.
معاون شهردار تهران درباره بخش دوم یعنی توسعه حمل‌ و نقل پاک و انسان محور، توضیح داد: در طول چهارسال گذشته تاکنون اجرای طرح دوچرخخ اشتراکی، احداث مسیرهای ویژه دوچرخه سواری، مناسب سازی معابر برای معلولان و جانبازان، ساخت خیابان کامل، برنامه ریزی جهت اجرای مسیر اتوبوس برقی در خیابان جمهوری، توسعه مراکز معاینه فنی، اجرای طرح معاینه فنی برتر و اجرای طرح کاهش، اتفاق افتاده است.
هاشمی درباره بخش سوم توسعه حمل و نقل هوشمند، گفت: توسعه زیرساخت فیبر نوری، توسعه سامانه‌های ثبت تخلف از چراغ قرمز، توسعه سامانه‌های ثبت تخلف سرعت، تکمیل رینگ ورودی و خروجی محدوده طرح کاهش، توسعه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، توسعه دپربین‌های نظارت تصویری، برنامه ریزی جهت بکارگیری بخش خصوصی در نصب ۴۲۰۰سامانه هوشمند حمل‌ونقل نیز شامل این بخش است.
او بخش چهار، مدیریت عرضه و تقاضا و افزایش ایمنی در حمل ‌ نقل عمومی را شامل تغییر الگوی اجرای طرح ترافیک با هدف برقراری عدالت اجتماعی، حدف تبعیض و رانت و فراهم کردن امکان دسترسی تمامی شهروندان به محدوده مرکزی شهر، ساماندهی و مدیریت پارک حاشیه‌ای، آغاز احداث پارکینگ‌های محله‌ای، تغییر رویکرد خط کشی معابر بزرگراهی و اجرای خط کشی عملکرد محور، اصلاح هندسی و رفع نقاط حادثه خیز، ذکر کرد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بخش پنجم یعنی تأمین منابع پایدار در اجرای طرح‌های حمل و نقل را شامل استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت، احیای شرکت مجتمع‌های ایستگاهی، استفاده از ظرفیت بودجه کل کشور نظیر ظرفیت‌های تبصره ۱۸ و ۱۹، استفاده از منابع حاصل از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، برنامه ریزی جهت اجرای پروژه‌های مشارکت عمومی و خصوصی، پیگیری و تهاتر مطالبات شهرداری از دولت در بخش حمل و نقل، بیان کرد.
هاشمی در ادامه تأکید کرد: اگر بخواهیم در طول ۲۰ سال آینده چشم انداز مناسبی برای حوزه حمل‌ونقل داشته باشیم سالانه باید نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان به قیمت امروز هزینه کنیم و اگر عقب ماندگی سال‌های گذشته هم اضافه شود، بار مالی ما سنگین‌تر خواهد شد.
او درباره اعتبارات معاونت از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، توضیح داد: رشد نسبتا خوبی در سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاده است. وضعیت در سال ۱۳۹۷ وضعیت خوب نبود. وضعیت اعتبارات در سال گذشته بهبود یافته و در سال ۱۴۰۰ اعتبارات معاونت به ۱۴ هزار و ۵۷۳ میلیارد تومان بودجه رسیده است.‌
مناف هاشمی گفت: اما اینکه چه میزان از این عدد تحقق پیدا می‌کند، مهم است. از این مبلغ کلی حدود ۵ هزار میلیارد تومان مربوط به تبصره‌ها و ردیف‌های اعتباری است و الباقی در بودجه دیده شده است.
معاون شهردار با بیان اینکه بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در مجموعه اتوبوسرانی و مترو کاهش درآمد اتفاق افتاده است، گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان هم هزینه‌های این دو مجموعه با شیوع کرونا، افزایش یافته است.
او افزود: همچنین هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت مستقیم به حمل و نقل عمومی بوده است. تمامی این موارد جدا از تأثیرات بیماری کرونا بر کاهش درآمدهای حمل‌ونقل و شهرسازی و … است. این درحالی است که هیچ کمکی از دولت به شهرداری‌ها نشده است.
به گفته هاشمی؛ از ابتدای دوره مدیریت شهری پنجم، حدود ۴۰ ورودی و ۳۲ ایستگاه مترو و … افتتاح شده است. اهمیت افتتاح تعدادی از ورودی‌ها به نسبت یک ایستگاه مترو است. همچنین در ماه جاری و آینده ایستگاه‌های شهرک آزمایش، باقرخان، شهید رضایی و ایستگاه پروانه به افتتاح می‌رسد.
او با تاکید براینکه در سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، توسعه خطوط مترو متوقف نشده است، افزود: ۴۰ کیلومتر بهره برداری از خطوط متزو در چهارسال، عملکرد بسیار خوبی در یک دوره بشمار می‌رود. این درحالی است که منابع مالی گذشته وجود نداشته است.
معاون شهردار تهران تأکید کرد: گاهی مطرح می‌شود که این ایستگاه‌ها در گذشته افتتاح شده بود اما این ایستگاه‌ها با پیشرفت‌های ۳۴، ۴۰، ۵۰ و … درصدی تحویل گرفته شده بود و پیشرفت عملیاتی و ریالی صورت جلسه با تاریخ و همچنین تغییر و تحول‌های پیشین موجود است.
هاشمی با بیان اینکه ۲۴ رام قطار شامل ۱۶۸ دستگاه واگن یک طبقه و ۷ دستگاه واگن دوطبقه در این دوره به بهره برداری رسیده است، گفت: تعدادی از قرارداد واگن‌ها مربوط به دوره پیشین مدیریت شهری بوده همانگونه که ما دو قرارداد خرید واگن را به سرانجام رسانده ایم و به دوره بعدی تحویل داده خواهد شد.
او تولید واگن ملی را یکی از بهترین اتفاقات این دوره ذکر کرد و افزود: در این پروژه بومی سازی حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی شهری و بین شهری و رفع انحصار و وابستگی مطلق، تولید تمامی زیرسیستم‌ها و قطار مترویی ملی مطابق با استانداردهای بین المللی و اخذ تاییدیه بین المللی برای قطار مترویی در سال جاری، کسب توانمندی اجرای پروژه های مترویی به صورت کلید در دست اعم از زیرساخت، تجهیزات ثابت و ناوگان، کسب دانش فنی برای ساخت انواع قطارهای برقی از قبیل قطارهای پرسرعت، مترویی و تراموا، ایجاد اشتغال ‌با استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانجات واگن سازی و زنجیره تامین قطعات ساخت، کاهش قیمت ‌ناوگان بیش از ۲۰ درصد و کاهش ‌ارزبری پروژه‌ها تا ۸۵ درصد در مرحله تولید انبوه و نهادینه شدن فناوری‌ها و توانمندی‌های به دست آمده برای تمامی خطوط مترویی کشور در قالب تشکیل یک شرکت پیمانکاری ‌عمومی دانش بنیان، اتفاق افتاده است.
به گفته معاون شهردار؛ در این دوره از مدیریت شهری ۵ پست برق اضافه شده و ۷۸ سامانه تهویه، ۶۲ دستگاه آسانسور و ۲۸۰ دستگاه پله برقی به بهره برداری رسیده است. درحال حاضر ۹۸۰ دستگاه پله برقی وجود دارد که ۲۸۰ دستگاه آن در دوره پنجم نصب شده است. درحوزه آسانسور نیز وضعیت در این دوره بهبود یافته است.
هاشمی درباره قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگنی، توضیح داد: متأسفانه شهرداری نتوانست قرارداد ۶۳۰ واگنی دولت را به سرانجام برساند چرا که این قرارداد را وزارت کشور منعقد کرده بود و شرایط تحریم به آن آسیب زد.
او با بیان اینکه در خطوط مترو، سرفاصله زمانی قطارها کاهش پیدا کرده است، مثال زد: فاصله زمانی ۲۵ دقیقه در فروردین ۱۳۹۶ به ۱۲ دقیقه در اسفند سال گذشته، در خط ۶ کاهش پیدا کرده است. در خط ۷ نیز فاصله زمانی از ۱۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش یافته است.
معاون شهردار گفت: دو قرارداد واگن درحال پیگیری است. یک قرارداد توسط شهرداری و قرارداد دیگر توسط سازمان برنامه و بودجه مدیریت می‌شود.
هاشمی با بیان اینکه در بخش تامین مالی در اتوبوسرانی دررسال ۹۹ توفیقات بیشتری حاصل شده، هرچند  از سال ۹۶ دولت امکاناتی به این بخش نداده، گفت: ورود و به کارگیری ۲۰۳ دستگاه اتوبوس تک کابین، ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین، ۱۷۸ دستگاه مینی بوس، بازسازی و تعمیرات ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دوکابین و تک کابین در این چهار سال انجام شده است.
او افزود: همچنین در بحث تامین مالی تهاتر ۳۷۵ میلیارد تومان از مطالبات حسابرسی شده یارانه بلیت اتوبوس رانی از دولت تا پایان سال ۹۶ انجام شد.
به گفته هاشمی در بخش قراردادهای در دست اقدام نیز برنامه ریزی جهت ورود و به کار گیری ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۰۰ دستگاه میدل باس و ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و بازسازی ۹۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و دوکابین اجرا شده است.همچنین دولت در بحث اتوبوس برقی تامین ۱۶۰ میلیارد تومان را ابلاغ کرده که اگر به نتیجه برسد، تامین ۵۰ اتوبوس برقی قطعی می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از ۱۵ هزار دستگاه حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده و اگر ایران خودرو همکاری کند همه ۱۵ هزار دستگاه را به نتیجه می‌رسانیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان کرد:۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه بیمه ، وام و سایر تسهیلات در بخش تکریم از تاکسیرانان اتفاق افتاده است.
او ادامه داد: ۲۰۰ راننده تاکسی در این مدت بر اثر کرونا فوت کردند و اگر رانندگان تاکسی مبتلا شوند، باعث نشر می شوند و بر همین اساس مجددا تقاضا می کنیم که تاکسیران های سراسر کشور در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند.
هاشمی یادآور شد: کاهش ۱۳ درصدی را در تصادفات ترافیکی شاهد بودیم و آمار کشته ها از سال ۹۶ حدود ۱۰۰ مورد کاهش پیدا کرده. است علاوه براین ۵۰۰ نقطه را اصلاح هندسی خواهیم کرد.
معاون شهردار تهران گفت: همچنین اصلاح الگوی طرح ترافیک در حوزه معاینه فنی برای تاکسیرانی در سال ۱۴۰۰ رایگان شده است و امکانات معیشتی برای راهبران مترو ‌و رانندگان اتوبوس در دستور کار است.
او در پایان گفت: امیدواریم علیرغم مشکلات با افزایش ناوگان حمل و نقل، رضایت شهروندان تهرانی را جلب کنیم.
سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره طرح ترافیک و کاهش این طرح و خسارتی که به شهرداری وارد شد، گفت: بیش از پنج تا ۶ بار در ستاد کرونا گزارش خود را از تعطیلی و کاهش طرح ارایه دادیم و نتیجه این گزارش این بود که تاثیرات لغو طرح ترافیک در کاهش مسافر کمتر از پنج درصد بوده و حتی سفرهای غیر ضرور را افزایش داده و در طول خطوط، سفرهای خودروها ۳۰۰ درصد در بعضی شرایط رشد داشته است.
او افزود: در بازگشت طرح ترافیک نیز این طرح به مانند روز اول از ۶:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ غروب نبود و شهروندان تا ۸:۳۰ وقت برای خروج داشتند و خروج از ۱۴:۳۰ بعدازظهر به بعد نیز آزاد شد. این کار باعث شد شرایط را برای آلودگی هوا و ترافیک افزایش ندهیم.
او با بیان اینکه شهرداری هیچ گاه در باره مسأله طرح ترافیک  نگاه اقتصادی نداشت، گفت: حدود ۵۰۹ میلیارد تومان کاهش درآمد از لغو و کاهش طرح ترافیک داشتیم اما همچنان تابع ستاد ملی کرونا هستیم و از نظر روانی این اجرای ۵۰ درصدی طرح ترافیک می تواند همچنان موثر باشد.
هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره ارایه خدمات به جانبازان و معلولان گفت: مناسب‌سازی در اتوبوس‌های جدید جزو تعهد کسانی است که به ما اتوبوس می فروشند.
معاون شهردار تهران درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توضیح داد: تا الان همه قراردادهای داخلی بوده و فراخوانی که منتشر شده درباره حدود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس بوده است و امیدواریم تا ۱۵ روز آینده قرارداد بسته شود.
به گفته او؛ با تنها شرکت داخلی هم که قرارداد بسته شده شرکت ایران خودرو بوده و از این شرکت درخواست کردیم تا در فراخوان اتوبوس و مینی بوس هم حضور داشته باشد تا فضای رقابت برای همه ایجاد شود. اما با قراردادی که با این شرکت بسته شده بود، خط تولید آن در کارخانه فعال شد و بیش از ۲ هزار نفر مشغول به کار شدند.
مناف هاشمی گفت: در طرح ترافیک گفته نشده که باید اتوبوس خریداری شود. در قانون بودجه شهری عوارض طرح ترافیک به سه قسمت تقسیم می شود که ۵۰ درصد برای مأموریت ها به معاونت حمل و نقل و ترافیک بر می گردد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: از سه ماه گذشته ۳۴۰ درصد نیوجرسی در ۱۰ کیلومتر جنوب تهران برای کاهش تصادفات کشیده شده است. دیوارهای صوتی و خط کشی ها نیز از جمله این ردیف اجرا می شود و از محل ۴۰ درصد دیگر مجدد باید به معاونت حمل و نقل برمی گردد تا تاکسی ها نوسازی شوند.
او ادامه داد: این پول را در دو بانک سپرده می کنیم و دوبرابر این رقم از سوی بانک مهر و کارآفرینی سرمایه گذاری می شود و نوسازی تاکسی ها انجام می شود .سال گذشته نزدیک به ۵ هزار تاکسی نوسازی شده و امسال با این منبع ۱۵ هزار تاکسی را نوسازی خواهیم کرد. البته کمک های بهینه سازی مصرف سوخت را امسال می گیریم. ۲۰ درصد بقیه برای زیرساخت های مترو می رود.
او افزود: از صد در صد طرح ترافیک سال ۹۹ حدود۶۰ درصد کاهش یافت. باید ۵۰۰ میلیارد درآمد داشتیم اما ۱۰۰ میلیارد درآمد داشتیم. البته این احتمال وجود دارد که ۵۰ درصد مربوط به نوسازی تاکسی را معاونت مالی در امور دیگری مصرف کرده باشد اما انتظار این است که طبق مصوبه شورای شهر تهران اینگونه هزینه شود.
او گفت: برای خرید اتوبوس ردیف بودجه ای داشتیم و از اوراق مشارکت نیز استفاده کردیم. امسال خرید ما از همین دو منبع خواهد بود. حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس داریم و ۴۰۰ میلیارد از اوراق مشارکت داریم. یعنی ۱۱۰۰ میلیارد برای خرید اتوبوس داریم.
مدیریت سیستم حمل و نقل عمومی بدون کمک دولت ممکن نیست
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره عدم توسعه سیستم حمل و نقل و عدم وصول مطالبات دولت در این زمینه گفت: مدیریت سیستم حمل و نقل عمومی بدون کمک دولت و فقط توسط شهرداری امکان پذیر نیست. در طول سی سال گذشته همیشه دولت ها ۸۲/۵ یا ۷۵ درصد پول یک دستگاه اتوبوس را یارانه می دادند، در حوزه واگن نیز دولت ۱۰۰ درصد یارانه می داده و در حوزه ساخت نیز بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد آمار مشارکت از طرف دولت داشتیم.
او اضافه کرد: دولت به مرور مشارکت خود را کاهش داد و طبیعی است که این کار پرهزینه که یک کیلومتر آن در حوزه مترو ۱۱۰۰ میلیارد تومان و در خصوص اتوبوس برقی ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت با بودجه شهرداری و عوارض مردم امکان پذیر نیست.
هاشمی افزود: خدمتی که دولت می تواند انجام دهد این است که یارانه این کار را بپردازد. یارانه بهترین مسیر است چرا که کسانی که خودروهای شخصی ندارند و نیازهای بیشتری دارند و در واقع از قشرهای مختلف از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.
او افزود: مسافرین ثابت ما حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر است و لغو کامل طرح ترافیک فقط ۳۰ هزار نفر کاهش داشتیم.
او با اشاره به اینکه در بعضی از دولت ها علی‌رغم برخورداری از منابع مالی، کوتاهی انجام شد و به دلیل دایلر کوتاهی های گذشته ناوگان حمل و نقل فرسوده است بنابراین اگر سالی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و واگن هم اضافه کنیم باز هم کافی نخواهد بود.
هاشمی گفت: در بعضی کشورها در شرایط کرونا از یک میلیارد دلار و سه میلیارد پوند و گاهی ۲ میلیارد دلار به بخش حمل و نقل از طرف دولت ها کمک شد.
او اضافه کرد: در شهرداری توانستیم بودجه را به ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان برسانیم که ۲۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت است و اگر یارانه بلیت اتوبوس رانی، تبصره ۱۸ و ۱۹ و ماده ۱۲ را نیز فعال کنیم ، جمع اینها به سه هزار میلیارد تومان هم نمی رسد.
هاشمی گفت: در حقیقت اگر سالانه ده هزار میلیارد تومان دولت به شهروندان یارانه بدهد و ۱۰ هزار میلیارد تومان شهرداری تخصیص دهد، از ۱۰ سال آینده وضعیت حمل و نقل می تواند بهبود پیدا کند.
آمارهای کتاب سال مترو صحیح است
علی امام نیز درباره تهیه کتابچه ای برای مترو و تفاوت امار ساخت و ساز مترو گفت: درصد پیشرفت ایستگاه ها در کتاب سال ۹۷ منتشر شده است. البته در آن کتاب نوشته شده که از برخی ایستگاه ها با عنوان صد درد صد تکمیل شده یاد کرده است.
او ادامه داد: در حالی که ایستگاه صد درصد تکمیل یافته نداریم. درصدهایی که اعلام شده درباره پیشرفت کار ساختمانی مترو است. حدود ۴۵ درصد ساخت ایستگاهها ساختمانی و ۵۵ درصد تجهیزاتی است. آمارهای اعلام شده با احتساب تجهیزات کاملآ درست است.
موتورسیکلت بی نظم ترین حوزه حمل و نقل
هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه عملکرد شهرداری در حوزه موتورهای برقی مناسب نبوده است، گفت: تا به امروز، بی نظم ترین حوزه در حمل‌ونقل عمومی کشور، حوزه‌ موتورسیکلت است که مدیر و متولی ندارد و همچنین هیچکس برقی شدن و نظم و انضباط آن تلاش نکرده بود.
معان شهردار با بیان اینکه تنها پلیس راهور ‌و شهرداری تهران در این‌ حوزه تلاش می‌کنند، گفت: برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها هم هیچ اقدامی ‌پیش از اینکه شهردار تهران دستوری مبنی بر امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بدهد، صورت نگرفته بود.
مناف هاشمی گفت: از محل اعتبارات شهرداری و معاونت فناوری ریاست جمهوری به صورت پایلوت ۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی فعال و رونمایی خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد از سرمایه گذاران این حوزه برای تولید انبوه حمایت خواهد شد.