مرمت نقاط گردشگرپذیر در بافت تاریخی کرمان

شهرداران آنلاین/شهردار منطقه پنج شهر کرمان گفت: شهرداری منطقه پنج (بافت تاریخی) در دورۀ مدیریت مهندس عالم‌زاده، شهردار کرمان، و با هدف حفظ آثار و بناهای تاریخی تأسیس شد. به گزارش کرمان‌آنلاین، علی‌اکبر قطب‌الدینی، با بیان اینکه بافت تاریخی شهر کرمان ۵۰۰ هکتار مساحت دارد، گفت: بیشترین آثار تاریخی شهر کرمان مثل «قبه سبز»، «خواجه […]

شهرداران آنلاین/شهردار منطقه پنج شهر کرمان گفت: شهرداری منطقه پنج (بافت تاریخی) در دورۀ مدیریت مهندس عالم‌زاده، شهردار کرمان، و با هدف حفظ آثار و بناهای تاریخی تأسیس شد.
به گزارش کرمان‌آنلاین، علی‌اکبر قطب‌الدینی، با بیان اینکه بافت تاریخی شهر کرمان ۵۰۰ هکتار مساحت دارد، گفت: بیشترین آثار تاریخی شهر کرمان مثل «قبه سبز»، «خواجه اتابک»، «یخدان مؤیدی»، کتابخانه «ملی» وغیره در بافت تاریخی قرار دارد.
وی افزود: از شروع کار این شهرداری، تمام ضوابطی که اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام کرده، مدنظر قرار گرفته است.
شهردار منطقه پنج کرمان ادامه داد: همچنین در احداث پارک‌ها و بهسازی و بازسازی پیاده‌رو‌ها، به‌دلیل تاریخی و قدیمی بودن، از نظر کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهره می‌بریم.
قطب‌الدینی، با اشاره به مرمت مکان‌هایی که امکان حضور گردشگر در آن‌ها بیشتر است؛ ازجمله موزه «بانو حیاتی» و کتابخانه «ملی» گفت: مسیر رفت‌وآمد به این اماکن و پارک‌های در حال احداث و در حال بازسازی نیز برای افراد دارای معلولیت، بهسازی شد.
وی به بهسازی فرهنگ‌سراهای این محدوده، بهسازی مسیرهای رفت‌وآمد به اماکن تاریخی، تعویض ۵۰ درصد کف‌سازی و تعویض و اصلاح سیستم روشنایی و نورپردازی پارک «ریاضیات» اشاره کرد و گفت: روشنایی پارک‌هایی مانند «انقلاب»، پارک میدان «امام حسین(ع)»، پارک «خواجه‌خضر»، «قبه سبز»، میدان «شهدا» (مشتاق) و دیگر پارک‌های سطح منطقه، تأمین شد.
شهردار منطقه پنج کرمان افزود: همچنین خیابان «شریعتی»، بخشی از خیابان «تجلی»، «قدمگاه»، سه‌راه «گلبازخان» و سه‌راه «سادات خوشرو» نورپردازی شد.
قطب‌الدینی، با اشاره به اینکه در این مدت، اطراف میدان «شهدا» جهت اجرای بازار دست‌فروشان به‌طور کامل بهسازی شد، گفت: حتی مسیرهای دسترسی به این بازار، پیاده‌روسازی، و اتصال این پیاده‌روها به بازار میوه و تره‌بار ابتدای خیابان «۱۷ شهریور»، بهسازی شد.
وی از پیاده‌روسازی خیابان «گلبازخان» نیز خبر داد و گفت: از آنجاکه بافت تاریخی، در مرکز شهر قرار دارد و بیشتر شهروندان به این منطقه رفت‌وآمد دارند؛ بنابراین، تلاش کردیم هر نقطه که دسترسی افراد با مشکل مواجه بود، یا پیاده‌رو، نورپردازی، و یا مسیر افراد دارای معلولیت اشکالی داشت، اصلاح کنیم.
شهردار منطقه پنج کرمان، به مرمت خیابان «شهید باهنر» و اطراف شهرداری منطقه پنج و دیوارهای مسیر «خواجه اتابک» اشاره کرد و گفت: مرمت و اصلاح اماکن و مسیرهای محدودۀ این منطقه، با رعایت ضوابط و در نظر گرفتن شرایط و شکل هر محله و هم‌خوانی با بافت آن منطقه انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، کل دیوارهای حوزۀ علمیه واقع در خیابان «تجلی» را بازسازی و رویۀ کار را مرمت کردیم.
شهردار منطقه پنج کرمان، با اشاره به رعایت ضوابط مربوط به بافت تاریخی گفت: همواره تلاش کردیم ضوابطی که اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ما تعیین کرده، رعایت کنیم و با میراث فرهنگی تعامل مطلوبی داشته باشیم.
قطب‌الدینی افزود: همچنین در دورۀ اخیر، مجموعۀ ورزش‌های ساحلی شامل شش زمین ورزش ساحلی ازجمله فوتبال، والیبال، هندبال، کبدی، کشتی، کاراته و سپک‌تاگرا، در پارک قلعه «دختر و اردشیر» اجرا شد که در سطح کشور کم‌نظیر است.
وی ادامه داد: سال قبل شش مناقصه برگزار شد؛ اما فقط یکی‌دو مورد شرکت‌کننده داشت؛ بنابراین، پارک «ریاضیات» را خودمان بازسازی و بهسازی کردیم و پارک «کودک» در خیابان «ابوحامد» نیز در حال ساخت است.
شهردار منطقه پنج کرمان، با اشاره به اصلاح پیاده‌روسازی خیابان «شریعتی»، از میدان «شهدا» تا سه‌راه «شمال‌جنوبی»، گفت: از دیگر برنامه‌های امسال، بازسازی و بهسازی پارک «باغ‌ملی» است که طراحی آن رو به پایان است.
قطب‌الدینی افزود: بهسازی پارک «طالقانی» هم در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به بازسازی و بهسازی محوطۀ اطراف «یخدان مؤیدی» در سال‌جاری گفت: جدول‌گذاری میدان «شهدا»، رفیوژ وسط خیابان «شمال‌جنوبی»، خیابان «امام(ره)» و پارکینگ «محمودیه» در نزدیکی بازار بزرگ کرمان نیز در دستور کار است.
شهردار منطقه پنج کرمان، از روشنایی بازار «قلعه‌محمود» در سال گذشته خبر داد و گفت: این بازار کف‌سازی شد؛ ضمن اینکه برای کمک به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخشی از بدنه‌سازی این بازار را نیز ما انجام خواهیم داد.
قطب‌الدینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، طراح و مشاور در حال کار بر روی اتصال بازار «قلعه‌محمود» (ضلع جنوب خیابان امام) و بازار «قلعه» (ضلع شمال خیابان امام) از طریق معاونت شهرسازی و معماری شهرداری است که موجب باززنده‌سازی این بازار خواهد شد.
وی افزود: جهت احیا و تأمین امنیت بازار «قلعه‌محمود»، یک غرفه اجاره کردیم و در اختیار دستگاه‌های امنیتی قرار دادیم.
شهردار منطقه پنج کرمان ادامه داد: در سال جدید نیز با یک شرکت زیرمجموعۀ نیروی انتظامی قرارداد منعقد کردیم تا امنیت بازار «قلعه‌محمود» را برعهده بگیرد.