پیشرفت ۵۰ درصدی اتصال «حر» به «مصلی» در مشهد

یک سال قبل در ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ عملیات اجرایی مسیر شش کیلومتری اتصال تقاطع مصلی به بولوار حر و تقاطع شهیدحریری با هدف کاهش ترافیک بولوار حر و ایجاد دسترسی دوم شهرک‌های شهید رجایی و شهید باهنر به صدمتری آغاز شد و اکنون این دو پروژه که نقش مهمی در آسان سازی رفت وآمد اهالی چند منطقه از حاشیه شهر […]

یک سال قبل در ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ عملیات اجرایی مسیر شش کیلومتری اتصال تقاطع مصلی به بولوار حر و تقاطع شهیدحریری با هدف کاهش ترافیک بولوار حر و ایجاد دسترسی دوم شهرک‌های شهید رجایی و شهید باهنر به صدمتری آغاز شد و اکنون این دو پروژه که نقش مهمی در آسان سازی رفت وآمد اهالی چند منطقه از حاشیه شهر مشهد دارد، از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی برخوردار است.

دراین زمینه معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مدیریت شهری در منطقه مصلی چهار پروژه شاخص را بهره برداری کرده است یا در دست اجرا دارد، گفت: اولین پروژه ما در این منطقه ساخت تقاطع مصلی بود که خوشبختانه با پایان عملیات ساخت، این تقاطع هشتم مهر امسال در اختیار زائران و مجاوران بارگاه رضوی قرار گرفت.

سیدخلیل منبتی با بیان اینکه ساخت تقاطع مصلی زمینه ساز دسترسی راحت شهرک‌ها و مناطق شرق بولوار مصلی به تقاطع مصلی می‌شود، افزود: اهالی شهرک‌های شهید رجایی و شهید باهنر تا امروز فقط یک مسیر برای رسیدن به صدمتری و مناطق مرکزی شهر مشهد در اختیار دارند و آن هم بولوار حر است؛ باتوجه به جمعیت زیاد این مناطق، شاهد ترافیک سنگین در بولوار حر هستیم؛ ازاین رو ساخت مسیر دیگری برای این منطقه ضروری بود و عملیات ساخت مسیر دسترسی از بولوار حر به تقاطع مصلی در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت.

وی افزود: البته برای ساخت این مسیر در ابتدا باید ریل راه آهن مشهدتهران کمی انحراف پیدا می‌کرد که عملیات انحراف این ریل انجام شد؛ در سال ۱۳۹۹ با اجرای عملیات انحراف ریل راه آهن به طول حدود دو کیلومتر، زمینه آغاز ساخت دو پروژه مهم دیگر این منطقه یعنی مسیر شش کیلومتری مصلای شرقی به بولوار حر و تقاطع شهیدحریری فراهم شد.

وی با بیان اینکه عملیات ساخت این دو پروژه نیز هم زمان و هرکدام به صورت مجزا با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان در ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ آغاز شد، تصریح کرد: اکنون هم پل شهیدحریری و هم مسیر شش‌کیلومتری مصلای شرقی به بولوار حر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

منبتی در ادامه به صورت جداگانه به تشریح آخرین وضعیت ساخت این دو پروژه پرداخت و گفت: اکنون عملیات بتن ریزی پایه‌های وسط پل شهیدحریری و عملیات اجرای شمع‌های آن نیز انجام شده است؛ همچنین خاک برداری رمپ‌ها انجام شده و ساخت دیوار‌های حائل درحال اجراست.

وی تأکید کرد: به زودی نیز عملیات ساخت عرشه پل آغاز می‌شود تا پس از افتتاح آن بتوانیم انحراف ایجادشده در مسیر ریلی مشهدتهران را به حالت اولیه بازگردانیم و قطار از روی پل عبور کند؛ همچنین مسیر مصلای شرقی به بولوار حر که زیرگذر ساخته شده است، در محل تقاطع شهید حریری به هم متصل می‌شوند.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به ساخت مسیر شش کیلومتری مصلای شرقی به بولوار حر گفت: عرض این مسیر ۴۵ متر است و در چهار بخش درحال اجراست؛ خوشبختانه با رفع بسیاری از معارضات این مسیر، عملیات ساخت این بولوار به صورت روان درحال انجام است.

وی تأکید کرد: اکنون عملیات زیرسازی مسیر به مراحل پایانی رسیده است و عملیات روسازی یا همان آسفالت آن نیز وارد مرحله اجرایی می‌شود و حتی در قسمتی از بخش اول مسیر از سمت مصلای شرقی عملیات آسفالت نیز انجام شده است.

منبتی ادامه داد: در جریان ساخت این مسیر قرار شده است دسترسی‌های دیگری از دیگر مناطق شرقی بولوار مصلی به این مسیر ایجاد کنیم؛ ازاین رو پل کال اقبال را نیز ساختیم تا بتوانیم تا حدود یک ماه دیگر مسیر محمدآباد و طرق را به تقاطع مصلی متصل کنیم.

وی با اشاره به وجود معارضات زیاد این مسیر گفت: در جریان ساخت مسیر مصلای شرقی به بولوار حر، معارضاتی ازجمله مزرعه نمونه، چین چین، لوله‌های آبیاری آستان قدس و بخش خصوصی و دکل‌های فشار قوی برق وجود داشت که خوشبختانه اکنون ۹۰ درصد این معارضات حل شده و حتی شرکت برق درحال نصب تیر‌های چراغ برق در بخش‌های اول و دوم مسیر است.

معاون شهردار مشهد همچنین به بازدید سید‌عبدا… ارجائی، شهردار مشهد، از این پروژه اشاره کرد و گفت: در بازدید چندماه پیش شهردار مشهد از این پروژه، دستور ایجاد مسیر دسترسی از سمت پارک ۶۸ هکتاری به این مسیر صادر شده است؛ بنابراین تغییراتی در بخش سوم پروژه داشتیم که مشاور این تغییرات را در پروژه اعمال کرد؛ اکنون نیز پیمانکار پروژه درحال عملیات ایجاد دسترسی به این مسیر از سمت پارک ۶۸ هکتاری است.

وی افزود: اکنون با سرعتی که پروژه دارد و در صورت تزریق مالی مناسب، برنامه ریزی ما این است که هر دو پروژه را بتوانیم در تابستان ۱۴۰۱ به بهره برداری برسانیم و در اختیار شهروندان مشهدی و زائران بارگاه رضوی قرار دهیم.

منبع خبر