معاون عمرانی وزیر کشور: شهرداری‌ها محل عملیاتی شدن پدافند غیرعامل شهری هستند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ، شهرداری ها و دهیاری ها را به عنوان نهادهای عمومی غیر دولتی دارای ظرفیت بزرگ در حوزه پدافند غیرعامل شهری برشمرد و گفت: باید حمایت های مختلفی از شهرداری ها در تامین امنیت پایدار شهری و تقویت مباحث مرتبط با پدافند غیرعامل بویژه در مواقع بحران صورت […]

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ، شهرداری ها و دهیاری ها را به عنوان نهادهای عمومی غیر دولتی دارای ظرفیت بزرگ در حوزه پدافند غیرعامل شهری برشمرد و گفت: باید حمایت های مختلفی از شهرداری ها در تامین امنیت پایدار شهری و تقویت مباحث مرتبط با پدافند غیرعامل بویژه در مواقع بحران صورت گیرد و ابعاد مختلف ابن امر هم باید در اولویت مسئولان شهری باشد.
مهدی جمالی نژاد که ۳۰ مهر ماه در پنجمین همایش ملی پدافند شهری که با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و نمایندگان سایر دستگاهها در وزارت کشور برگزار شد؛ این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: یکی از مهم ترین ماموریت شهرداری ها، پیشگیری از بحران است و در این راستا شهرداری ها به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی از ظرفیت های مردمی مناسبی برای تامین امنیت پایدار شهر برخوردار هستند.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه در یکی از نقاط حادثه خیز دنیا قرار داریم؛ بر لزوم تقویت هر چه بیشتر شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور در حوزه پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: بروز وقایعی نظیر سیل، زلزله در یک سال اخیر نشان داد که تقویت زیرساخت های شهری و پدافندی چه میزان در پیشگیری و مدیریت بهینه حوادث طبیعی موثر است .
جمالی نژاد خاطرنشان کرد: در اجرای ماده ۵۸ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و ماده ۱۰۶ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر یک درصد از مصارف دستگاه های اجرایی دارای اعتبار ( هزینه ها و هزینه های سرمایه ای)، در زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم دستگاه هزینه شود.
وی ادامه داد: در این راستا توافق نامه ای با سازمان پدافند غیرعامل کشور در تاریخ ۲۹ مرداد ماه امسال برای تخصیص و تسهیم اعتبار مورد اشاره در پیشبرد اهداف و برنامه های پدافند غیرعامل شهری از جمله مطالعات پدافند غیرعامل شهرها، خرید تجهیزات CBRN ، ساخت پارک آموزشی پدافند غیرعامل و … منعقد شد .
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خاطر نشان کرد: از این رو از شهرداری ها انتظار می رود با هماهنگی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و سازمان پدافند غیرعامل در اجرای توافق نامه مذکور و ارتقاء و مصون سازی زیر ساختهای شهری مهم و حساس، مشارکت جدی داشته باشند.
ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده ۶۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به شهرداری های سراسر کشور از دیگر محورهای مورد اشاره جمالی نژاد در همایش امروز بود که گفت: باتوجه به اهمیت نیروی انسانی و جمعیت به عنوان یکی از مهمترین مولفه های قدرت ملی، از شهرداران انتظار می رود که با اهتمام به این موضوع نسبت به آگاه سازی مردم از طریق فرهنگ سازی، آموزش و تبلیغات شهری اقدام کنند.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ارتباط با موضوع مطالعات جامع پدافند غیرعامل شهری هم گفت: از ۵۱ شهر هدف و مهم پدافند غیرعامل شهری، مطالعات جامع پدافند غیرعامل شهری تعداد ۳۵ شهر تکمیل شده است و با توجه به اهمیت وجود مطالعات جامع در ساخت و سازهای شهری و لزوم بکارگیری اصول پدافند غیرعامل زیرساخت های مذکور، ضرورت دارد شهرداران دیگر نیز انجام مطالعات جامع پدافند غیرعامل شهری را در اولویت کار های خود قرار دهند.
جمالی نژاد در ادامه صحبت های خود به ضرورت توجه جدی شهرداران به مقوله تخلیه اضطراری شهر در زمان بحران اشاره داشت و گفت: یکی از اهداف مهم پدافند غیرعامل در زمان وقوع بحران های شهری، تخلیه جمعیت و روان سازی بار ترافیک به منظور دور نمودن مردم از منبع خطر، امدادرسانی به موقع و اعمال صحیح مدیریت بحران است.
وی افزود: مهمترین اقدام پس از بروز سوانح، تخلیه اضطراری منطقه سانحه دیده به محل های اسکان موقت و ارائه خدمات امدادی می باشد. عدم وجود راه های ایمن و بهینه برای تخلیه اضطراری و امداد و نجات، باعث افزایش شدت خسارات ناشی از سانحه می شود.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین از شهرداری های کشور خواست در طراحی راه های شهری، به شاخص های تخلیه اضطراری توجه شود و با رعایت شاخص های پیشنهادی مدیریت بحران از قبیل ایمنی، ترافیک و طول مسیر، در طراحی و تعیین راه های تخلیه اضطراری، فرایند تخلیه در کمترین زمان و از کوتاه ترین مسیر، امکان پذیر باشد.
جمالی نژاد با بیان اینکه استفاده از سامانه حمل و نقل عمومی در مناطق شهری هنگام تخلیه اضطراری، اهمیت دارد، گفت: یکی از سامانه های حمل و نقل عمومی، سامانه حمل و نقل ریلی شهری هست که در سال های اخیر پیشرفت، گسترش و تاثیرات زیادی داشته است و ترکیب انواع و انعطاف پذیری آن بر چگونگی واکنش سریع و موثر در تخلیه اضطراری نیز تاثیر می گذارد.
وی به ضرورت شناسایی ساختمان های ناایمن هم اشاره داشت و گفت: با توجه به اهمیت شناسایی ساختمان های ناایمن در سطح شهرها در جهت جلوگیری از هرگونه خسارت مالی و جانی، ضرورت دارد شهرداران ضمن تشکیل کارگروه های تخصصی، نسبت به شناسایی این ساختمان ها اقدام و الزامات پدافندی و پیشگیرانه را در اسرع وقت و قبل از وقوع حوادث احتمالی انجام دهند.

منبع خبر