معرفی مگاپروژه شهرداری در منطقه ۹ تهران؛ تکرار بزرگراه امام علی(ع) در غرب پایتخت

شهردار منطقه ۹ شهر تهران از آغاز یک مگاپروژه در غرب تهران خبر داد و گفت: ضمن اتخاذ تدابیری برای بهبود روند نوسازی بافت‌های فرسوده در منطقه ۹، قرار است با اجرای پروژه مربوط به میدان فتح به‌نوعی شاهد تکرار بزرگراه امام علی(ع) در غرب تهران باشیم. منطقه ۹ یکی از مناطق ۲۲گانه است که […]

شهردار منطقه ۹ شهر تهران از آغاز یک مگاپروژه در غرب تهران خبر داد و گفت: ضمن اتخاذ تدابیری برای بهبود روند نوسازی بافت‌های فرسوده در منطقه ۹، قرار است با اجرای پروژه مربوط به میدان فتح به‌نوعی شاهد تکرار بزرگراه امام علی(ع) در غرب تهران باشیم.

منطقه ۹ یکی از مناطق ۲۲گانه است که در غرب تهران واقع شده است و بسیاری از تهرانی‌ها آن را با فرودگاه مهرآباد، میدان و خیابان آزادی می‌شناسند. این منطقه از شمال به خیابان آزادی و جاده مخصوص کرج، از جنوب به بزرگراه فتح و ۴۵متری زرند، از شرق به بزرگراه یادگار امام و از غرب به مسیل کن منتهی می‌شود.

یکی از مهمترین شاخصه‌های این منطقه وجود میدان و برج آزادی است که مظهر شهر تهران به‌شمار می‌رود و یادآور بزرگترین گردهمایی‌های مردمی به‌ویژه در روزهای اوج پیروزی انقلاب برای همه شهروندان تهرانی بوده و یکی از جذابیت‌های بزرگ این منطقه است. استقرار چندین کارخانه صنعتی و تولیدی و وجود مراکز نظامی مانند پایگاه یکم شکاری، دانشکده هواپیمایی شهید ستاری و گروه پدافند تهران بر اهمیت این منطقه افزوده است.

با این حال منطقه ۹ نیز مانند سایر مناطق تهران کنار ویژگی‌های مثبت و متعددی که در خود جای داده، با مشکلاتی مواجه است که درباره آنها با محمدجواد خسروی شهردار منطقه ۹ به گفت‌وگو نشستیم؛ مشروح این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان تسنیم می‌شود:

تسنیم: با روی کار آمدن مدیریت جدید شهر تهران، سطح انتظارات شهروندان از مدیران شهری مانند زمان فعالیت قالیباف، افزایش یافته است و انتظار حل مشکلات بزرگ و متعددی را دارند، در ماه‌های اخیر برای بررسی و حل مشکلات مردم در سطح منطقه چه اقداماتی را آغاز کرده‌اید؟

حدود ۴ ماه است که کار را در منطقه ۹ آغاز کرده‌ایم؛ در این مدت مبنای کار را مردم‌محور بودن قرار دادیم و در این راستا پیش از اینکه ابلاغیات حوزه اجتماعی مطرح شود، دیدارهای مردمی را با محوریت مساجد آغاز کردیم.

هدفمان این بود که مشکلات را از سطح محلات احصا کنیم، ازاین‌رو در هفته سوم و چهارم با عمده مشکلات مردم آشنا شدیم و دریافتیم نخستین دغدغه آنها نابسامانی و ترافیک میدان فتح، دغدغه دوم فاضلاب و دغدغه سوم بافت‌های فرسوده است.

در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، ۳۲ تقاطع اولویت‌دار وجود دارد که میدان فتح دارای رتبه نخست است؛ برای حل گره ترافیکی این محل، پروژه‌ای در مدیریت‌های شهری سابق کلید خورد و قرار بود زیرگذر و روگذر در مسیر میدان فتح اجرا شود. برای اجرای کار، خاکبرداری عظیمی صورت گرفت اما در سال ۹۷ با صرف هزینه میلیاردی محل خاکبرداری‌شده را پُر کردند و در زمان حاضر برای احیای این پروژه باید میلیاردها تومان دیگر هزینه شود.

برای راه‌اندازیِ دوباره این پروژه ابتدا با شعبانی معاون فنی و عمران شهردار تهران هماهنگی‌هایی انجام دادیم و صحبت‌های اولیه برای آغاز کار انجام شد در ادامه نیز در یک گزارش ویدئویی با رسانه ملی قول دادیم طی چند ماه آینده اجرای پروژه را آغاز کنیم.

ازآن‌جایی که میدان فتح به محل تجمع معتادان تبدیل شده بود در وهله نخست نسبت به ساماندهی این محدوده اقدام کردیم، یک‌سری دیوارها را تخریب کردیم و گلکاری‌هایی انجام دادیم تا شهروندانی که دور میدان تردد و ورزش صبحگاهی دارند دیگر با منظره زشت و نابسامان روبه‌رو نشوند. اکنون مدتی است اجرای پروژه آغاز شده و تجهیز کارگاه در آن صورت گرفته است.

گفت و گو با محمدجواد خسروی شهردار منطقه 9

تکرار بزرگراه امام علی(ع) در غرب تهران

انتهای بزرگراه یادگار امام پس از گذر از اراضی پادگان جی به بزرگراه جاویدنشان متوسلیان در میدان فتح متصل و با عبور از بزرگراه بهاران و بزرگراه شهید بروجردی به آزادراه تهران ـ ساوه وصل می‌شود، با احداث و تکمیل شبکه بزرگراهی غرب تهران؛ محوری با عملکرد بزرگراه امام علی(ع) در غرب پایتخت خواهیم داشت.

این پروژه در سه سطح در میدان فتح و حدفاصل میدان جی تا میدان فتح در دو سطح اجرا خواهد شد، بر این اساس شاخه غربی بزرگراه یادگار امام با عبور از پادگان وارد سطح منفی می‌شود و به میدان فتح می‌رسد. بخش دیگر پروژه نیز زیرگذر و بخش دیگر به‌صورت روگذر است و گره ترافیکی محدوده میدان فتح را باز خواهد کرد علاوه بر این به‌راحتی از یادگار امام به ساوه و فرودگاه امام خمینی(ره) دسترسی ایجاد می‌شود.

پروژه میدان فتح یکی از بزرگترین پروژه‌های تهران است که طی دو سال به سرانجام خواهد رسید، البته به‌دنبال این هستیم که بهره‌برداری از پروژه به‌صورت مرحله‌ای نیز انجام شود در این راستا از روزی که اجرای کار را آغاز کردیم مشکل موجود در پادگان جی را برطرف کردیم و اجازه ورود شهرداری به این پادگان صادر شد.

برای سرعت بخشیدن به کار نیز فضای پادگان را آماده و ضلع جنوب و شمال آن را دیوارکشی کردیم تا هنگام بازدید معاون فنی شهردار با فضایی بدون معارض و آماده برای کار مواجه شوند.

بنابراین قرار شد همزمان با آغاز کار در میدان فتح، شاخه غربی یادگار در داخل پادگان نیز آغاز شود؛ اکنون نیز کار در حال انجام است و امیدواریم طی زمان‌بندی تعریف‌شده پروژه را به سرانجام برسانیم و یکی از دغدغه‌های مردم این منطقه را برطرف کنیم.

** تکمیل شبکه فاضلاب منطقه ۹ در ماه‌های پیشِ‌رو

دومین دغدغه اهالی منطقه ۹، فاضلاب بود؛ فاضلاب در مناطق جنوبی تهران واقعاً معضل است زیرا در سنوات گذشته همه فاضلاب‌ها را وارد کانیوو (جدول آب‌رو) کرده‌اند یعنی فاضلاب خانه وارد نهر آب می‌شود، برای حل این مشکل اگر می‌خواستیم با روال قبل پیش برویم راه‌اندازی شبکه فاضلاب تا ۸ سال دیگر هم به سرانجام نمی‌رسید بنابراین در همین دیدارهای مردمی به شهروندان قول دادم در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ فاضلاب منطقه را به اگو (اتصال فاضلاب‌های خانگی به شبکه فاضلاب سراسری در هر شهر) متصل کنم.

در این راستا با آقای کریمی مدیرعامل شرکت آبفا جلسه‌ای گذاشتم و مقرر شد مجوزهای لازم را برای انجام این کار صادر کنیم. ازآن‌جایی که با انجام این کار نظم محلات به‌هم می‌خورد از مردم در مساجد قول همکاری گرفتم و برای سرعت بخشیدن به کار، پیمانکارانی را که کارشان در مناطق دیگر متوقف شده بود به منطقه ۹ دعوت کردم و مسئولیت صدور مجوزهای لازم را به‌عهده گرفتم.

اکنون ۶ پیمانکار در نقاط مختلف شهر تهران مشغول فعالیت هستند و تاکنون حدود ۴ هزار پلاک به شبکه فاضلاب متصل شده‌اند که فکر می‌کنم به‌نوعی یک کار جهادی انجام شده است و احتمالاً در سه ماه نخست سال آینده یعنی زودتر از وعده‌ای که داده بودم، کار به سرانجام می‌رسد و بدین ترتیب یکی دیگر از دغدغه‌های مردم منطقه برطرف خواهد شد.

** ۷۰درصد بافت منطقه ۹ فرسوده است

بافت فرسوده سومین دغدغه مردم این منطقه است؛ منطقه ۹، ۲۰ کیلومتر وسعت و حدود ۱۸۰ هزار نفر جمعیت دارد و بین مناطق دارای بافت فرسوده حائز رتبه ششم است اما زمانی می‌توان این رتبه‌بندی را درست تلقی کرد که فضای حدود ۱۰کیلومتری فرودگاه مهرآباد در این منطقه، در نظر گرفته نشود!

در واقع حدود نیمی از مساحت منطقه فرودگاه مهرآباد است، این در حالی است که به پادگان یکم دانشگاه شکاری، پادگان جی و فضاهای مشابه اشاره نکردم. اگر فقط فرودگاه را از وسعت این منطقه جدا کنید آن وقت به شما می‌گویم که حدود ۷۰ درصد بافت منطقه فرسوده و دارای رتبه یکم است!

نکته جالب‌تر این است که در محله‌ای مانند امامزاده عبدالله بیش از ۵۰ درصد سکنه خانه‌های زیر ۷۵ متر دارند و این واقعاً فاجعه است.

** با حذف بسته‌های تشویقی بافت فرسوده مطالبات مناطق جنوب شهر نادیده گرفته شد

با این اوضاع کاری که می‌توان کرد این است که بسته‌های تشویقی را با رویکردی جدید و به‌روز و با لحاظ منافع مناطق کم‌برخوردار مجدداً بررسی و احیا کرد؛ به‌عنوان یک مدیر اجرایی و شهرساز معتقدم در دوره گذشته مطالبات شهروندان جنوب شهر نادیده گرفته شد و بسته‌های تشویقی بافت‌‌های فرسوده را در سال ۹۷ حذف کردند.

اکنون به بناهای تجمیع‌شده زیر ۱۸۰ متر بسته‌های تشویقی بافت فرسوده تعلق نمی‌گیرد، علاوه بر این با لغو بسته‌های تشویقی مجوز ساخت به بیش از ۳ طبقه داده نمی‌شود این در حالی است که اکثر خانه‌ها در سطح منطقه ۲٫۵ طبقه است، در این شرایط کدام عقل سلیمی قبول می‌کند نوسازی برای افزایش نیم طبقه صورت گیرد؟

توجیهی که در نظر گرفته شده بود مربوط به جمعیت‌پذیری تهران بود اما در نهایت منجر به توقف سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در جنوب تهران و توقف نوسازی بافت‌های فرسوده‌ای شدند که یک معضل برای مردم و منطقه محسوب می‌شود،
این در حالی است که بنده در سال ۸۹ که بعد از ۱۰ سال به منطقه ۹ بازگشتم از تغییرات و نوسازی خیابان‌های هاشمی و دستغیب لذت بردم. وضعیت این خیابان‌ها نشان می‌داد بسته‌های تشویقی سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری کرده و قطعاً اثر مستقیمی روی زندگی مردم گذاشته است.

اما سؤال من این است؛ با لحاظ بسته‌های تشویقی در جنوب شهر جمعیت‌پذیری تهران افزایش می‌یابد اما ساخت‌وساز در مناطق برخوردار باعث جمعیت‌پذیری تهران نمی‌شود؟

اکنون در دوره جدید مدیریت شهری باید برای سال آینده ریل‌گذاری کنیم و قوانین و مصوبات لازم را در بافت فرسوده به‌تصویب برسانیم تا شهروندان مناطق کم‌برخوردار بتوانند شروع به ساخت‌وساز کنند و شاهد رونق در این عرصه باشیم.

مردم از ما انتظار دارند به‌عنوان مدیرانی که دغدغه‌شان رفع مشکلات شهروندان در حوزه مدیریت شهری است در راستای منافع به‌حق مردم باید تصمیم آنی اخذ شود؛ چرا که اگر این کار انجام نشود به‌عنوان یک مدیر میانی شهرداری می‌گویم حق مطلب ادا نشده است و نمی‌توانیم به‌بهانه جمیعت‌پذیری تهران به مردم جنوب شهر مجوز ساخت‌وساز ندهیم،
در این راستا کاری که در حوزه بافت فرسوده و نوسازی توانستم انجام دهم این بود که در جلسه علنی شورای شهر از رئیس و اعضای شورای شهر درخواست کردم توجه ویژه به این مبحث داشته باشند و در این راستا پیشنهاداتی هم به معاون شهرسازی شهردار تهران به‌صورت رسمی ارائه کردم که مورد استقبال وی قرار گرفت اما باید در شورای شهر مصوب شود.

تسنیم: آنچه مدنظر دارید بازگشت سیاست‌های قبلی است یا اصلاح آنها؟ در موارد بسیاری بعد از تجمیع دو پلاک ۶طبقه ۳واحدی ساخته می‌شود که نه‌تنها موضوع جمعیت‌پذیری را پررنگ می‌کند بلکه کیفیت زندگی را هم کاهش می‌دهد.

حتماً باید سیاست‌های فعلی و قبلی اصلاح شود؛ یکی از دلایل اینکه تحقق این امر با اندکی تأخیر مواجه شده برای اعمال همین اصلاحات است اما اعتقاد بنده این است که باید تصمیم عاجل بگیرم؛ کار مطالعاتی را قبول دارم ولی باید سرعت عمل داشت و این امور را به‌سرعت انجام داد نباید در شرایط فعلی ایده‌پردازی کرد، باید به‌صورت جهادی به آن ورود کرد چراکه در بافت فرسوده با بحران مواجه هستیم.

اگر در بافت فرسوده ورود کنیم مشکلات اجتماعی هم برطرف می‌شود چراکه بیشترین معضل و مشکلات در تمام دنیا در بخش‌هایی که بافت فرسوده وجود دارد بیشتر است؛ اگر می‌خواهیم در این حوزه جهشی داشته باشیم که رضایت مردم افزایش یابد، باید زودتر برای بافت فرسوده تصمیم‌گیری شود.

تسنیم: متأسفانه طبق اطلس کیفیت شهر تهران منطقه ۹ در برخی حوزه‌های اجتماعی و خدمات شهری مانند معتادان متجاهر، شیوع حیوانات موذی، نظافت کوچه‌ها و توسعه فضای سبز، رتبه مناسبی نسبت به بسیاری از مناطق تهران ندارد؛ برای رفع این معضلات و دغدغه‌ها چه برنامه‌هایی مدنظر دارید؟

حیوانات موذی که به آن اشاره کردید با وضعیت فاضلاب ارتباط مستقیم دارد؛ با حل مشکل شبکه فاضلاب دیگر ورود فاضلاب به انهار را نداریم و می‌توان برخی انهار شرقی و غربی را جمع‌آوری کنیم این امر تأثیر بسیار زیادی در کاهش حیوانات موذی دارد.

برای بهبود وضعیت جمع‌آوری زباله در منطقه نیز نسبت به تعویض مخازن زباله اقدام کردیم چراکه از ۱۰۲۰ مخزن زباله‌ای که در سطح منطقه وجود داشت حدود ۸۰۰ مخزن دیگر قابل استفاده نبود ازاین‌رو تعویض آنها را آغاز کرده‌ایم و اکنون حدود ۳۰۰ مخزن علی‌رغم همه مشکلات نوسازی شده است.

به‌دلیل بافت فشرده منطقه، زمین خالی برای تبدیل به فضای سبز وجود ندارد اما یکی دو باغ را در نظر داریم که با تملک می‌توانیم به فضای سبز تبدیل کنیم؛ یک باغ به‌وسعت ۴ هزار مترمربع پشت بیمارستان شریعت رضوی قرار دارد که در صورت تملک، به مجموعه بازی فراهانی متصل و مجموعه تفریحی بزرگی ایجاد خواهد شد.

متأسفانه منطقه ۹ جزو کم‌برخوردارترین مناطق از حیث زمین خالی است اما  ستاد اجرایی فرمان حضرت امام یکی از نهادهایی است که جنوب امامزاده عبدالله چند زمین رهاشده دارد و ما قصد داریم پیش از پایان سال، نسبت به تهاتر آن اقدام کنیم تا تبدیل به فضای سبز شود.

در راستای کاهش موضوعات اجتماعی که به آن اشاره کردید نیز اقداماتی انجام شده است البته نیروی انتظامی باید پای کار بیاید و شهرداری در این امور تسهیل‌گری کند اما پرداختن به این موضوعات جزو دغدغه‌های ماست ‌و معاون فرهنگی منطقه نیز به این موضوعات ورود کرده است.

۱۷ فضای بی‌دفاع شهری در سطح منطقه وجود دارد و تاکنون نسبت به ساماندهی و رفع معضل حدود ۱۳ مورد از آنها اقدام شده است.

منبع خبر