نخستین موزه تخصصی صنایع دستی کشور در رشت گشایش یافت

نخستین موزه تخصصی صنایع دستی کشور با محور «رشتی دوزی» امروز سه‌شنبه در رشت، مرکز استان گیلان و شهر ملی خلاق گشایش یافت. به گزارش ایرنا، این موزه تخصصی با حضور هنرمندان، اقشار مختلف مردم و جمعی از مدیران در عمارت قاجاری کلاه فرنگی رشت واقع در باغ محتشم رشت افتتاح شد. سرپرست اداره‌کل میراث […]

نخستین موزه تخصصی صنایع دستی کشور با محور «رشتی دوزی» امروز سه‌شنبه در رشت، مرکز استان گیلان و شهر ملی خلاق گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، این موزه تخصصی با حضور هنرمندان، اقشار مختلف مردم و جمعی از مدیران در عمارت قاجاری کلاه فرنگی رشت واقع در باغ محتشم رشت افتتاح شد.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم اظهار داشت: راه‌اندازی این موزه تخصصی نقطه عطفی در شناسای و معرفی صنایع دستی استان گیلان است که میتواند در راستای صنعت گردشگری استان نیز موثر باشد.

ولی جهانی با تاکید بر اینکه باید از تمام ظرفیت این موزه در راستای توسعه گردشگری استان بهره‌مند شویم افزود: صنایع دستی در کنار داشته های طبیعی نقطه قوت و تمایز گیلان نسبت به سایر نقاط کشور می باشد که همواره عامل اصلی جذب گردشگر به این خطه سرسبز شمال کشور بوده است.

وی همچنین به بهره‌برداری از بناهای تاریخی در راستای گردشگر پذیری و درآمد و اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: تغییر کاربری بناهای تاریخی استان به منظور جذب سرمایه گذار جهت جذب گردشگر در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا مقرر گردید ۱۰ بنای تاریخی استان تبدیل به موزه شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت: تا پیش از سال ۹۸، تعداد ۱۵ موزه تخصصی در استان فعال بود و اکنون این رقم در استان دوبرابر رسیده است که به طور حتم از این ظرفیت برای رونق گردشگری در سال ۱۴۰۱ بهره‌مند خواهیم شد.

تحول در حوزه گردشگری عزم جدید شهرداری رشت

شهردار رشت نیز در این مراسم تحول گردشگری را اولویت مجموعه شهرداری دانست و گفت : بواسطه برخوداری رشت از بِرَند شهر خلاق، تحول در آن عزمی جدی را می طلبد.

امیرحسین علوی افزود: همکاری و همراهی مناسبی میان اداره‌کل میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر مرکز استان در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه ریزی رقم خورده است که بتوانیم داشته هایمان را به درستی ارائه دهیم و در حوزه اقتصادی فعال کنیم.

وی اظهار داشت: مرمت عمارت‌های تاریخی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است تا برای ارایه تولیدات هنری در اختیار هنرمندان قرار گیرد.
شهردار مرکز استان گیلان گفت: مقرر شد در جوار عمارت کلاه فرنگی که امروز به موزه رشتی دوزی تغییر کاربری داده است، بازارچه‌های فصلی برای فروش صنایع دستی دایر شود علاوه بر اینکه باید این هنربایستی برای ارایه به نسل آینده حفاظت و منتقل شود، بلکه لازم است از این فرصت ها برای شهرمان مزیت های اقتصادی خلق کنیم تا اقتصاد خرد خانوارها را ارتقا دهیم.

علوی تاکید کرد: تجاری سازی صنایع دستی نیازمند عزم همگانی است و در شهرداری به عنوان نهاد عمومی همه داشته هایمان را برای این منظور به اشتراک می گذاریم که البته لازم است دستگاه های دولتی کمک کنند تا این تعامل و مشارکت شکل بگیرد.

هنر فاخر رشتی‌دوزی از جمله رشته‌های ارزشمند صنایع‌دستی استان گیلان است و شهر رشت نیز در سال گذشته بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان به عنوان شهر ملی رشتی‌دوزی ثبت و معرفی شده است.

رشتی دوزی که قدمت آن را یادها ثبت نکرده ” قلابدوزی” نام داشت و به گفته استاد بی پناه از استادان مسلم این رشته این نام(رشتی دوزی) از زمانی روان شد که فردی به نام “حسین رشتی” طرحی زد و نام خود بر آن حک کرد و آن اثر به دست مولفی رسید و در کتابی به چاپ رسید و از آن پس به رشتی دوزی شهرت یافت؛ نمونه بسیار ارزشمند رشتی دوزی، چادر مربوط به محمد شاه قاجار است که اکنون در موزه هنر کلیولند آمریکا نگهداری می شود.

رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران – میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.

منبع خبر