نشست هم‌اندیشی شهرداران و دهیاران شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ با حضور دکتر جمالی نژاد برگزار شد

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه در شرایط حساس کشور، شهرداران و دهیاران به عنوان خاکریز اول مطالبات مردم نقش مهمی ایفا می کنند، گفت: باید برای کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی بین مردم و حاکمیت تلاش کنید. به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالی‌نژاد چهارشنبه ۱۵ […]

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه در شرایط حساس کشور، شهرداران و دهیاران به عنوان خاکریز اول مطالبات مردم نقش مهمی ایفا می کنند، گفت: باید برای کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی بین مردم و حاکمیت تلاش کنید.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالی‌نژاد چهارشنبه ۱۵ تیرماه در نشست هم‌اندیشی شهرداران و دهیاران شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ که در سالن همایش‌های فرمانداری کاشمر برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور به ۷۶ درصد جمعیت شهرنشین و ۲۴ درصد جمعیت روستانشین در قالب ۸۰ میلیون جمعیت خدمات می‌دهد، لذا اگر حال شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خوب باشد مردم از عملکرد حاکمیت رضایتمندی دارند.
معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به اینکه نهادهای غیردولتی مثل شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در امنیت ملی کشور نقش اساسی دارند؛ خاطرنشان کرد: برخی کشورها که دچار آسیب‌های جدی هستند و از درون می‌پوسند چون امنیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی ندارند.
وی گفت: هر چند در اوایل انقلاب بسیاری از زیرساخت‌ها وجود نداشت و بسیاری از روستاها آب و برق و گاز و مخابرات نداشتند اما صمیمیت، نزدیکی، رفاقت و همدلی آن‌ها با مدیران بیشتر بود، اماامروز  که بسیاری از امکانات و زیرساخت‌ها را داریم باید مراقب باشیم اعتماد بین مردم و حاکمیت خدشه‌دار نشود که در این صورت،  تلاش‌های مسئولان ارزشی نخواهد داشت.
جمالی نژاد در شرایطی که با کمبود امکانات، تجهیزات و اعتبار مواجه هستیم کار  برای مردم را هنر دانست و افزود: مردم در روستا همه انتظارات شان را از دهیار و در شهرها از شهردار دارند لذا در این شرایط سخت اقتصادی باید نقش دهیار و شهردار پررنگ‌تر باشد.
وی با اشاره به شیطنت‌های شبکه‌های بیگانه برای ایجاد شکاف بین حاکمیت و مردم گفت: ۳۸ هزار روستای دارای دهیاری در کشور داریم که دهیاران با همت و انرژی باید برای آبادانی روستاها کار کنند.
وی با بیان اینکه ۱۱۵ سال پیش بلدیه ها به عنوان نهاد غیردولتی تشکیل شدند؛ تأکید کرد: باید شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را از دولت جدا کنیم،زیرا غیردولتی بودن آن‌ها قدرت انعطاف و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌شان را بیشتر می‌کند به عنوان مثال در یک پروژه دولتی گاه چندین ماه اخذ مجوزها زمان می‌برد ولی شهردار یا دهیار با یک مصوبه شورا می‌تواند پروژه‌ای را عملیاتی کند.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تغییرات ساختارهای روستایی با تشکیل جهاد سازندگی اشاره کرد و افزود: علاوه بر این تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن تنظیم شده تا اختلافات بنیاد مسکن و سازمان شهرداری‌ها حل شود.
وی در خصوص تخصیص قیر رایگان به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها افزود: این مقوله در روستاها بر عهده بنیاد مسکن و در شهرهای زیر ۵۰ هزار بر عهده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر بر عهده راه و شهرسازی در قالب طرح بازآفرینی شهری است، در این راستا کمک ویژه‌ای به شهرداری‌ها و دهیاری‌های منطقه ترشیز صورت می‌گیرد.
جمالی‌نژاد ادامه داد: هرچند قبلاً اعتبارات ارزش افزوده بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر اساس شاخص کمتر توسعه یافتگی و جمعیت و … توزیع می‌شد اما با تغییر آن این اعتبار به سمت کلان شهرها برده شد در حالی که شعار ما توزیع عادلانه خدمات و امکانات است لذا این تغییر باید اصلاح شود که طرح آن آماده شده و درصورت تصویب مجلس به حالت اول بر می‌گردد.
وی با تأکید بر آموزش دهیاران گفت: بزرگ‌ترین خانواده اجرایی کشور شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست و تا لایه‌های مویرگی کشور جریان دارند و آموزش آن‌ها ضروری است.
جمالی‌نژاد همچنین با اشاره به تشکیل دو قرارگاه روستایی توسعه روستایی و قرارگاه در حوزه شهری تجهیزات و ماشین‌آلات در حوزه وزارت کشور، ارتقا درجه دهیارها و شهرداری‌ها را امکان‌پذیر دانست و گفت: پراکندگی مراکز دهیاری‌ها، اعتبار اندک، نبود ساختمان دهیاری‌ها و نبود فضاهای ورزشی در روستاها از جمله معضلات دهیاری‌ها است که از طریق ماده ۵ کمک می‌شود.
وی با تأکید بر تقویت شوراهای فرادستی خاطرنشان کرد:  شهرداران و دهیاران باید به دنبال ثروت آفرینی باشند زیرا ثروت آفرینی می‌تواند شهر و روستا را متحول کند.
در این نشست همچنین نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ از دهیاران به عنوان مجاهدان خدمت در عرصه روستا که امنیت شغلی ندارندیاد کرد و گفت: دهیاران  بدون امکانات و  در نبود پشتوانه مالی کار می‌کنند.
حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نقصان و کمبود ماشین‌آلات در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها  را یک معضل مهم برشمرد و گفت: اگرچه کار در نبود  شرایط مناسب  اعتباری و امکانات  مناسب  خارق العاده و مهم است و شهرداران و دهیاران منطقه ترشیز در نبود اعتبار و کمبود امکانات کارنامه ای قابل قبول دارند.
وی تصریح کرد باید با حمایت از شهرداری‌ها و دهیاری‌های منطقه در راستای آبادانی شهرها و روستاها و ایجاد رفاه برای مردم تلاش کنیم.
نیک‌بین بر ضرورت تشکیل شورای پیشرفت در روستا تأکید کرد و افزود: برای آبادانی منطقه باید از همه افراد این دیار در اقصی نقاط کشور کمک گرفت و سرمایه‌های آنان را جذب نمود تا دیار ترشیز را بر قله‌های پیشرفت بنشانیم.
شهرستان کاشمر در فاصله  ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد در سالهای گذشته شهرهای بردسکن، خلیل آبادو کوهسرخ، بخشهایی از کاشمر بودند که از آن انتزاع یافتند.

منبع خبر