نظافت نیمی از معابر شهر اصفهان، مکانیزه می‌شود

معاون محیط‌ زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه حدود ۳۰۰ نفر از نیروهای خدمات شهرداری اصفهان در آستانه بازنشستگی هستند، نظافت نیمی از معابر شهر را با جاروهای مکانیزه انجام خواهیم داد.‌ مهدی بقایی، روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان با اشاره به مساحت […]

معاون محیط‌ زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه حدود ۳۰۰ نفر از نیروهای خدمات شهرداری اصفهان در آستانه بازنشستگی هستند، نظافت نیمی از معابر شهر را با جاروهای مکانیزه انجام خواهیم داد.‌

مهدی بقایی، روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان با اشاره به مساحت ۴۸ میلیون مترمربعی معابر شهر اصفهان افزود: با اضافه شدن ۱۱ دستگاه مکانیزه، نظافت ۲۴ میلیون مترمربع از معابر شهر توسط این ماشین‌ها انجام خواهد شد.
وی گفت: روزانه حدود ۹۰۰ تُن زباله از سطح شهر اصفهان جمع‌آوری می‌شود که حدود ۳۰۰ تُن آن پسماند است و استفاده مجدد از آن، سهم قابل توجهی در حفظ محیط‌ زیست دارد.
معاون محیط‌ زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: روزانه ۳۰۰ هزار لیتر شیرابه زباله از سطح این شهر جمع‌آوری می‌شود و یکی از برنامه‌های ما در سازمان مدیریت پسماند در سال جاری، فرهنگ‌سازی و مدیریت پسماند خشک است.
بقایی همچنین به تجهیز سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان به دستگاه “پیرولیز” اشاره کرد و گفت: این دستگاه هم اکنون در مرحله آزمایشگاهی است و از تیر تست ۱۰ تنی زباله در این دستگاه انجام خواهد شد.
بقایی افزود: دستگاه پیرولیز فرایندی ترموشیمیایی است که طی آن مواد آلی در اثر گرما تجزیه و در نهایت از طریق آن، زباله‌ها تفکیک و ساماندهی می‌شود.

وی در باره طرح مدیریت روان‌آب‌ها در شهر اصفهان بیان کرد: این طرح تحقیقی که دانشگاه یزد در باره استحصال آب‌های سطحی انجام می‌دهد وارد گام(فاز) سوم خود شده است و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به رفع نقاط آبگیر در سطح شهر، از این به بعد شاهد وقوع حوادث مشابه آبگرفتگی آبان  سال گذشته در این شهر نباشیم.

معاون محیط‌ زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که بدنبال آن هستیم مدل هوشمندسازی تخلفات شهری است که تا ۲ ماه آینده در شهر اصفهان اجرا خواهد شد.

بقایی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح تغییر نظارت‌ فردی به نظارت هوشمند است و امسال ساماندهی خیابان‌های صغیر اصفهانی و طالقانی را برای مدیریت ترافیک در دستور کار داریم.

وی با اشاره به تغییر الگوی بارش‌ها ناشی از اثر تغییرات اقلیمی گفت: طرح هدایت روان آب‌ها به سمت مادی‌ها و رودخانه زاینده‌رود در   دستور کار شهرداری اصفهان قرار دارد که لازمه این امر لایروبی و بازسازی مادی‌های شهر است.
بقایی همچنین با اشاره به ضرورت تامین انرژی پاک توسط نیروگاه‌های خورشیدی اظهار داشت: شهرداری اصفهان در سال جاری ۱۲ میلیارد تومان برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اختصاص داده است و این نهاد در افق ۱۴۰۵ باید ۲۵ درصد از انرژی‌های پاک را تأمین کند.
معاون محیط‌ زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: در حال حاضر سهم انرژی تجدیدپذیر توسط شهرداری ۲ درصد است که از  ۳۰ نیروگاه خورشیدی نصب شده در سطح پارک‌ ها تامین می شود.
وی همچنین از احداث “سافاری پارک” در شرق اصفهان خبر داد و گفت: باغ وحش و نقاهتگاه محل مناسبی برای نگهداری حیوانات نیست و حیوانات را باید در طبیعت رها کرد با این حال امکان رهاسازی برخی از حیوانات موجود در نقاهتگاه صُفه اصفهان در دل طبیعت وجود ندارد؛ از این رو ما طرح احداث سافاری پارک را در شرق اصفهان به مدیریت شهری پیشنهاد دادیم تا هم حیوانات در عرصه طبیعت رها باشند و هم گردشگران سوار بر خودروهایشان از حیوانات بازدید کنند.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: هدف از احداث این پارک‌، بازدید مسافران و تهیه عکس و فیلم از حیوانات حیات وحش است.

منبع خبر