نوروزی: دانشگاه ‌ها و پژوهشگاه‌ ها بال دیگر شهرداری برای مدیریت شهر

شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان تصمیم گرفت که اگر می ‌خواهد شهر زیست پذیر بوده و بر مشکلات و چالش‌ های متعدد غلبه کند، باید حل مسائل را بر محور پژوهش قرار داده و دانشگاه ‌ها و پژوهشگاه‌ ها را به عنوان بال دیگر حرکت خود بداند.

نوروزی: دانشگاه ‌ها و پژوهشگاه‌ ها بال دیگر شهرداری برای مدیریت شهر

شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان تصمیم گرفت که اگر می ‌خواهد شهر زیست پذیر بوده و بر مشکلات و چالش‌ های متعدد غلبه کند، باید حل مسائل را بر محور پژوهش قرار داده و دانشگاه ‌ها و پژوهشگاه‌ ها را به عنوان بال دیگر حرکت خود بداند.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در اختتامیه جشنواره ملی شهر پژوهی و نخستین جشنواره فن پژوهی با اشاره به اینکه جشنواره شهر پژوهی به عنوان اولین جشنواره در حوزه فن پژوهی باید به سویی حرکت کند که شهر را در همه زمینه ‌ها زیست پذیر کند و دانشگاه و دانشمندان به نیازهای واقعی کمک کنند، در این راستا از تجربیات مدیران اجرایی نیز کمک بگیرند، اظهار کرد: نباید پژوهش‌ ها فقط در حوزه‌ های عمرانی بوده و تحقیق در حوزه ‌های علوم انسانی نیز ضرورت دارد.

وی افزود: مدیران اجرایی باید بتوانند در بحران ‌ها به سویی حرکت کنند که رفتارهای انسانی بیشتر بروز کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مجموعه مدیران شهرداری بدون استفاده از علم و دانش، پژوهش و رابطه با مراکز علمی نمی‌ توانند به درستی به این نیازها پاسخ دهند تا زندگی شایسته همراه با آرامش و آسایش برای همه شهروندان فراهم شود، گفت: شهرداری اصفهان در حوزه برنامه‌ ریزی و ارتباط با صنایع و دانشگاه ‌ها به گونه‌ ای عمل کرده است که امروز اگر هر اتفاقی در شهرداری می ‌افتد به واسطه پژوهش ‌های علمی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه بخواهد به رسالت واقعی خود عمل کند باید به تجربه دیگران و واقعیات جامعه توجه کند، امروز دیگر راهبرد مقاله برای مقاله، کتاب برای کتاب و پایان نامه برای پایان‌ نامه، همگی برای جمع شدن در کتابخانه اثر بخشی برای حل مشکلات در جامعه نداشته و در مقابل هیچ مدیری نمی‌ تواند ادعا کند با تجربه همه مسائل را می ‌تواند حل کند.

نوروزی تصریح کرد: در همین راستا شهرداری اصفهان تصمیم گرفت که اگر می ‌خواهد شهر زیست پذیر بوده و بر مشکلات و چالش‌ های متعدد غلبه کند، باید حل مسائل را بر محور پژوهش قرار داده و دانشگاه ‌ها و پژوهشگاه‌ ها را به عنوان بال دیگر حرکت خود بداند.

وی بیان کرد: شهرداری اصفهان در زمان زلزله کرمانشاه به سرعت حضور یافته و اقدام انسان دوستانه انجام داد، و یا در خوزستان، اهواز و خوزستان که سیل رخ داد در صحنه حضور یافت، در واقع نتیجه تحقیقات پژوهشی در حوزه انسانی این بود تا انسانی از گرفتاری نجات یابد.

*بودجه ۵۰ میلیارد تومانی شهرداری برای حوزه پژوهش

همچنین در این مراسم، علیرضا صادقیان با اشاره به سهم پژوهش از بودجه شهرداری اصفهان تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۰ عدد قابل توجهی، برای پژوهش در نظر گرفته شد که یکی از خروجی ‌های آن همین جشنواره است، در مجموع ۵۰ میلیارد تومان بودجه در این زمینه در نظر گرفته شده که زمینه را برای حضور اندیشمندان کشور برای حل معضلات شهر فراهم می‌ کند.

وی ادامه داد: برای پاسخ به نیازهای مردم و زندگی بهتر باید از پژوهشگران کمک گرفت تا بتوان آینده را مدیریت کرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: امیدواریم همواره بتوان از نظرات پژوهشگران برای آینده کلانشهر اصفهان استفاده کرد، تا سال ۲۰۵۰، ۷۵ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد که این موضوع اهمیت آینده پژوهی را بیش از پیش می ‌کند.

*۹۰۴ اثر به جشنواره شهر پژوهی ارسال شد

در ادامه این مراسم، رضا مختاری، دبیر علمی چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی گفت: این جشنوار که از آذرماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد با همت شهرداری اصفهان و تعامل دانشگاه های استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه در ۱۱ محور مقالات و آثار شرکت کنندگان در جشنواره پذیرفته شد، افزود: کاهش آلاینده ‌های محیطی، روان سازی عبور و مرور شهری، مدیریت ایمنی، بحران و تاب ‌آوری شهری، بهره ‌وری و اقتصاد شهری، رسانه ارتباطات و دیپلماسی شهری، سلامت و سرزندگی فضاهای شهری، آینده‌ پژوهی، نوآوری، عمران شهری و حقوق شهروندی از محورهای جشنواره بود.

دبیر علمی چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی تصریح کرد: تبادل تجربیات و دستاوردهای پژوهشی، تکریم و قدردانی از پژوهشگرانی که به حل مشکلات شهرها کمک کرده‌ اند، اتصال دانش و نظریه با حوزه عمل و اجرا از جمله اهداف این جشنواره است که در راستای حکمروایی مطلوب شهری به این پژوهش ‌ها نیاز است.

وی با اشاره به اینکه : حدود ۹۰۴ اثر به این جشنواره ارسال شد که بیش از دو برابر رشد داشته است، اظهار کرد: شعار اصفهان شهر زیست پذیر برای این جشنواره انتخاب شد و شبکه سازی به عنوان یکی از مهم ‌ترین اهداف جشنواره مورد نظر بود تا اندیشمندان شهری شبکه و بانک اطلاعاتی قوی را شکل دهند که آثار آن در پروژه های شهری نمایان شود.

مختاری بیان کرد: ۹۳ اثر در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت و  ۷۳ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.

وی افزود: ۱۸۷ اثر در محور آینده پژوهی، ۵۵ اثر در محور بهره‌ وری اقتصادی ،۴۵ اثر در محور حقوق شهروندی، ۴۵ اثر در محور رسانه، ۵۳ اثر در محور روان سازی عبور و مرور، ۱۳۴ اثر در محور سلامت و سرزندگی، ۶۹ اثر در محور کاهش آلایندگی محیطی، ۱۰۳ اثر در محور گردشگری، در محور ایمنی و تاب آوری شهری ۹۱ اثر، مدیریت عمران ۴۷ و ۷۷ اثر در نوآوری شهری به دبیرخانه جشنواره شهر پژوهی ارسال شد.

دبیر علمی چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و اولین جشنواره فن پژوهی شهری گفت: دانشگاه‌های اصفهان، هنر، آزاد خوراسگان و شهرداری اصفهان بیشترین تعداد اثر را در این جشنواره داشته‌اند.

* بدون فناوری و پژوهش شهرهای آینده قابل اداره کردن نیست

در ادامه، اسماعیل زیارتی، رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: مدیریت شهری باید با حذف مقررات دست و پاگیر زمینه‌های شهر پیشرفته را فراهم کرده، همچنین شهر باید کارآفرین باشد تا درآمدی بیشتر از هزینه‌ها کسب کند.

وی ادامه داد: اگر شهر عالمانه مدیریت نشود و فناوری شهری مبتنی بر پژوهش در نظر گرفته نشود نمی‌توان شهرهای آینده را اداره کرد چرا که امروزه سرمایه گذاری در حوزه فناوری شهری در کشورهای پیشرفته گسترش یافته است.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: : باید هر مقوله ای متناسب با شرایط تغییر یافته و بازآفرینی شود که مدیریت شهری نیز از این قاعده پیروی می‌کند، مدیریت شهری کارآمد باید سکاندار خوبی در شهر بوده و کشتی را به سمت ساحل امن هدایت کرده و در شهر توان افزایی کند.

وی تصریح کرد: سعی شده تغییر نگاه در حوزه پژوهشی از طریق راه اندازی سامانه مدیریت دانش، بهره‌گیری از ظرفیت‌های IT برای ارائه آموزش‌های لازم به کارکنان شهرداری‌ها، راه‌اندازی اپلیکیشن شهر و روستا انجام شود.

زیارتی افزود: ساز و کارهای مدیریت باید با شرایط زمانه متناسب شود تا بتواند بهره‌وری لازم را داشته باشد، علاوه بر این با توجه به مشکلات موجود در زمینه‌های حمل و نقل شهری، اقتصاد شهری، آلودگی هوا و یا حتی شیوع ویروس کرونا، نمی‌توان شهرها را با نگاه غیر علمی مدیریت کرد.

کد محتوا ۳۵۴۱۹

برچسب ها