"هنر خاتم"یادگارِ شیراز

شهرداران آنلاین/یکی از معیارهای دلبرانه شهر شیراز هنر خاتم است عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این مراسم با اشاره به استعارات سعدی و حافظ در خصوص شیراز گفت: شیراز شهری است که دل دارد و اگر شهری از دل تهی شد، هیچ پایه و مقامی در هستی نخواهد یافت.مستکین […]

شهرداران آنلاین/یکی از معیارهای دلبرانه شهر شیراز هنر خاتم است
عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این مراسم با اشاره به استعارات سعدی و حافظ در خصوص شیراز گفت: شیراز شهری است که دل دارد و اگر شهری از دل تهی شد، هیچ پایه و مقامی در هستی نخواهد یافت.
مستکین افزود: یکی از معیارهای دلبرانه شهر شیراز هنر خاتم است که اقلیم های متفاوت با عناصر متفاوت این هنر را تشکیل می دهند.
وی با اشاره به هنر استاد عبدالخالق گلریز خاتمی در خلق آثار ارزشمند خاتم گفت: هنر خاتم، دلبری شهر شیراز است.
شهرداری توانست رسالت خود را در حوزه فرهنگ و هنر به جای آورد
سولماز دهقانی عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم با اشاره به اینکه رویکرد شورای اسلامی شهر شیراز در این دوره تحقق شعار فرهنگ محوری بود، گفت: فرهنگ محوری در گفتمان شهرداری هم محقق شد و مجموعه شهرداری توانست رسالت خود را در حوزه فرهنگ و هنر به جای آورد.
دهقانی خاطرنشان کرد: برگزاری این آیین ها حداقل کاری است که می توان برای هنرمندان یک شهر انجام داد.
وی همچنین از شهردار شیراز خواست که بازارچه هنر در بافت تاریخی سنگ سیاه هر چه زودتر به بهره برداری برسد زیرا این اقدام یک ظرفیت ویژه برای بافت تاریخی است و انجام اقدامات و عملیات اجرایی در بافت تاریخی موجب میشود تا اقتصاد محلات تاریخی شیراز دوباره رونق بگیرد و توانمند سازی مردم صورت بگیرد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در پایان خاطر نشان کرد: امید است شهر شیراز بتواند در سال آینده به شبکه شهرهای خلاق بپیوندد.
باید به اقتصاد صنایع دستی و هنر توجه کنیم
سعید نظری عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: پیچیدگی های خاتم شیراز از پس زمینه های فکری و اجتماعی مردم شیراز گرفته شده است. زمانیکه مساجد شیراز معماری شیراز و کاشی کاری و پیچیدگی های هنر آنرا می بینیم قطعا از پیچیدگی های فکری مردم شیراز نشأت گرفته است و این پیچیدگی ها در دنیای امروز نباید حذف شود و باید آنرا به دنیا عرضه کنیم.
نظری اظهار داشت: هنر خاتم به واسطه ارزش هایی که در آن وجود دارد می تواند یکی از مبانی اصلی انتشار اندیشه های پاک و صلح گرایانه مردم شیراز باشد.
وی افزود: در شیراز باید به دنبال این سیاست ها باشیم تا ورودی های شهر را مملو از آثار هنری و ادبی و خاتم شیراز کنیم تا هر گردشگری که به شیراز می آید در سبد خود علاوه بر سوغات، خاتم
شیراز را با خود ببرد. چرا که بایستی به اقتصاد این هنر و به اقتصاد صنایع دستی و هنر توجه کنیم.

ظرفیت های فرهنگی شیراز موجب راه اندازی دبیرخانه شهر خلاق شد
مرتضی جعفری رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: شیراز نامی خوش آوازه است که با نام شعرای بزرگی همچون سعدی و حافظ گره خورده است، شیراز شهر عاشقان خاندان ولایت و رسالت و شهر آرامگاه حضرت شاهچراغ(ع) است که چون نگینی سبز
بر تارک فرهنگ این شهر می درخشد.

جعفری ادامه داد: شیراز شهر مکتب ادبی، فلسفی، عرفان، هنر و تسامح است و شهری که قابلیت های بسیار فرهنگی، هنری، تاریخی، معماری و گردشگری دارد و فرهنگ شهر شیراز علاوه بر آنکه از پشتوانه های غنی فرهنگی و هنری برخوردار است از امتیاز حضور مردمانی پر مهر و همدل برخوردار است.
وی اضافه کرد: این موارد و بیش از اینها ما را بر آن داشته تا با باور به ظرفیت های فرهنگی شهر شیراز دبیرخانه شهر خلاق را با چشم اندازی روشن به راهبردهای توسعه فرهنگی شهر شیراز راه اندازی و با پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو از غنای تجربه و اندیشه جهانی بهره ببریم.
معاون شهردار اضافه کرد: امید است این تعامل و هم افزایی با نهادی مرکزی و پیش رو در تبدیل شهر شیراز به پایتخت رویدادهای فرهنگی و هنری ایران مؤثر واقع شود.
براساس این گزارش، در پایان آیین شب خاتم و ادب از دو اثر استاد عبدالخالق گلریز خاتمی ملقب به پدر خاتم ایران که مدت ساخت آنها ۱۶سال طول کشید رونمایی شد. همچنین از دو اثر پژوهشی شامل کتاب خاتم هنر صلح، به نویسندگی مهدی محسنی و مهدی پارسایی و کتاب گردشگری ادبی از امیرحسین حکمت نیا و پوستر اولین دوره آموزشی مسیرهای گردشگری ادبی رونمایی شد.