وجود بافت های گوناگون شهری، صنعتی و روستایی از ویژگی های منطقه ۱۲

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان گفت: وجود بافت های گوناگون شامل کارگاهی، صنعتی، روستایی، فرسوده، شهری و مهاجرنشین در منطقه ۱۲ شهرداری، این منطقه را دارای ویژگی های خاصی کرده است.

وجود بافت های گوناگون شهری، صنعتی و روستایی از ویژگی های منطقه 12

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان گفت: وجود بافت های گوناگون شامل کارگاهی، صنعتی، روستایی، فرسوده، شهری و مهاجرنشین در منطقه ۱۲ شهرداری، این منطقه را دارای ویژگی های خاصی کرده است.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان در ادامه جلسات و بازدیدهای هفتگی خود، از منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان بازدید کرد و در جریان آخرین تحولات و پروژه های این منطقه قرار گرفت.   

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان در این دیدار ضمن معرفی ظرفیت ها و چالش های منطقه ۱۲ با بیان اینکه این منطقه از شمال به بلوار معلم از جنوب به خیابان بهارستان، از شرق به آزادراه معلم و از غرب به خیابان امام خمینی محدود می شود، اظهار کرد: این منطقه با وسعت ۸۲۰۰ هکتار بزرگترین منطقه شهر اصفهان است که تنها حدود ۱۸ درصد آن سهم محدوده قانونی بوده و از این میزان قریب به ۳۰ درصد آن دارای کاربری صنعتی و ۱۰ درصد آن بافت فرسوده مصوب است.  

علی باقری با بیان اینکه سرانه کل فضای سبز منطقه ۲۰٫۴ مترمربع به نفر است، تصریح کرد: در حالیکه سرانه تفرجگاهی در سطح منطقه ۴٫۲۷ مترمربع به ازای هر نفر است. کل فضای سبز منطقه نیز حدود ۳ میلیون مترمربع است.

وی ادامه داد: وجود بافت های گوناگون شامل کارگاهی صنعتی(شهرک صنعتی امیرکبیر و محمود آباد)، روستایی(محمودآباد، امین آباد)، فرسوده(عاشق آباد، امیر عرب و ناصرخسرو) شهری(ملک شهر، نگین)، مهاجرنشین(امیرعرب، شهرک قدس و مهدیه) این منطقه را دارای ویژگی های خاصی کرده است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به وضعیت پیشرفت پروژه های شاخص منطقه ۱۲، افزود: پردیس فرهنگی تفریحی خانواده محور خیابان بهارستان با پیشرفت واقعی ۴۳ درصد از سال ۹۷ آغاز شده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۳ به پایان برسد. خط انتقال پساب از مخازن میدان المپیک به مخزن شهرک نگین با پیشرفت واقعی ۶ درصد است که پیش بینی می شود این پروژه نیز تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد. اتصال بزرگراه معلم به محور خیابان فرزانگان(پل شریعتی) نیز با پیشرفت ۷۵ درصدی مواجه است که امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.

وی در ادامه به برخی از پروژه های منطقه ۱۲ اشاره کرد و گفت: مجموعه ورزشی چند منظوره عاشق آباد، پارک ایثار با رویکرد بازی کودکان، خیابان امیرکبیر سوم(ضلع شمالی)، بوستان محلی در محله ناصرخسرو، خط انتقال از منبع قدس به خیابان مفتح ملک شهر، ادامه خیابان ۱۲ بهمن، منبع آب خط انتقال پساب شمال شرق، ساماندهی و خیابان سازی خیابان شهید خدامی، ادامه خیابان قائم مقام به خیابان ایران بلوک و صنعتگران و … از جمله برخی پروژه های در دست احداث، تملک یا پایان یافته این منطقه است.

1741686.jpg

باقری با بیان ویژگی ها و چالش های محله نگین، خاطرنشان کرد: وجود زمین های بایر با توجه به قرارگیری در حاشیه منطقه و معضلات ناشی از آن، عدم دسترسی به اتوبان کاوه از سمت شمال، سرانه فضای سبز مناسب و برخورداری از مراکز ورزشی و وجود لکه های خارج از محدوده در داخل محدوده قانونی از جمله این ویژگی ها در محله نگین است.

وی محله ملک شهر را پرجمعیت ترین محله منطقه ۱۲ ذکر کرد و افزود: معضلات ترافیکی در برخی از معابر اصلی(مفتح و مطهری) که عدم وجود پارکینگ در این خیابان ها مزید برعلت شده است، مطابقت ۱۰۰ درصدی کاربری ها و خط بدنه معابر با طرح تفصیلی، دسترسی مناسب به حمل و نقل عمومی، سرانه مناسب فضای سبز، آموزشی و پرورشی و وضعیت مناسب آسفالت و پیاده روهای اکثر معابر اصلی از جمله برخی ویژگی های محله ملک شهر است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان در ادامه ضمن برشمردن ویژگی ها و چالش های محله ناصرخسرو، افزود: محله ناصرخسرو در واقع یک سکونتگاه غیر رسمی است که فاقد عناصر آموزشی، درمانی، تفریحی و معابر سواره و پیاده مناسب است. معضلات فرهنگی و اجتماعی همچون اعتیاد، بیکاری و تضاد فرهنگی همچنین نفوذپذیری و سطح دسترسی به خدمات پایین، سطح سرانه فضای سبز و آموزشی پایین، وجود دهک های پایین درآمدی، بافت فرسوده ناکارآمد، و وجود واحدهای مسکونی پایین تر از ۱۰۰ مترمربع(بیش از ۷۰ درصد) از جمله دیگر معضلات و مشکلات این محله است.

وی در ادامه با اشاره به معضلات و چالش های محله عاشق آباد، اظهار کرد: پهنه بافت فرسوده، سطح سرانه فضای سبز پایین، محدود بودن مسیر دسترسی به شریان های اصلی، عرض کم معابر و سطح نفوذپذیری پایین، از جمله برخی مشکلات این محله است.

باقری با بیان اینکه محله شهرک صنعتی امیرکبیر دارای ویژگی های اقتصادی خاصی است، تاکید کرد: این شهرک یکی از شاخص ترین قطب های صنعتی کشور است که با مشکلاتی همچون هزینه بالای نگهداری و نظارت، بالابودن سطح آلایندگی های زیست محیطی و حجم بالای سفرهای درون شهری به صورت روزانه مواجه است.

وی مسیر دسترسی به مرکز شهر اصفهان برای محله محمودآباد را طولانی ذکر کرد و افزود: مجاورت این محله با کارخانجات سنگبری و تبعات زیست محیطی و آلایندگی آن از جمله معضلات این منطقه است و البته از نظر سرانه فضای سبز و برخورداری از مراکز ورزشی در وضعیت مناسبی به سر می برد.

کد محتوا ۴۱۵۰۹

برچسب ها