پارک آفرینش در انتظار بانوان بجنوردی

بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی تاکنون پارک بانوان مناسب برای ورزش و سلامتی بانوان نداشته و این موضوع به دغدغه بانوان ورزشکار و بانوان علاقه‌مند به ورزش تبدیل شده است. ۱۷ سال است که خراسان شمالی به عنوان استانی مستقل از خراسان بزرگ مسیر توسعه و پیشرفت را طی می‌کند اما توسعه فرهنگی، […]

بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی تاکنون پارک بانوان مناسب برای ورزش و سلامتی بانوان نداشته و این موضوع به دغدغه بانوان ورزشکار و بانوان علاقه‌مند به ورزش تبدیل شده است.

۱۷ سال است که خراسان شمالی به عنوان استانی مستقل از خراسان بزرگ مسیر توسعه و پیشرفت را طی می‌کند اما توسعه فرهنگی، اجتماعی و… به خصوص برای بانوان که نیمی از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند بدون توجه و اختصاص امکانات مناسب امکان‌پذیر نخواهد بود.

به علت نبود امکانات مناسب برای تفریح، ورزش و سلامتی بانوان در شهر شاهد افزایش مشکلات روحی و روانی بانوان و از طرفی گرایش بیشتر بانوان به فضای مجازی هستیم که ان موضوع آسیب‌های اجتماعی بسیاری را در جامعه ایجاد می‌کند.

زنان یکی از ارکان مهم خانواده هستند و نقش بسیار مؤثری در تربیت درست فرزندان دارند اما اگر زنان سالم، شاد، آگاه و با روحیه در جامعه نداشته باشیم به طور قطع در نسل‌های آینده نیز با آسیب‌های اجتماعی بیشتری رو به رو می‌شویم.

چندین سال است که در بجنورد مسئولان به دنبال ایجاد فضای مناسب برای بانوان هستند اما متاسفانه تاکنون یا فضایی برای بانوان به بهره‌بردار نرسیده یا فضای اختصاص پیدا کرده، دارای استاندارهای حداقلی نیست.

این موضوع مدتی است که در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری بجنورد قرار گرفته و براساس آن قرار است پارک آفرینش به پارک ویژه پارک بانوان تبدیل شود. این اقدام موجب خوشحالی بسیاری از بانوان شهر شده است.

اهمیت توجه به بانوان در جامعه اسلامی

رحیمی، یکی از بانوان بجنوردی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اختصاص پارک بانوان اظهار می کند: اگر جامعه اسلامی نتواند نیازهای زنان جامعه را فراهم کند به طور قطع زنان در فشار و اذیت خواهند بود در صورتی که در قرآن کریم نیز به جایگاه و منزلت زن در اجتماع تأکید شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز استخر رو باز بانوان قرار بود به بهره‌برداری برسد، اضافه می کند: استفاده از این فضا به علت نداشتن استانداردها برای استفاده بانوان، مورد استفاده قرار نگرفت و پارک مهر بانو نیز در بجنورد در شأن بانوان بجنوردی نیست و یکی از نیازهای اصلی بانوان بجنورد اختصاص فضای مناسب برای تفریح و ورزش در فضای باز است که آفرینش این ویژگی را دارد.

رحیمی با تأکید براینکه بانوان نیز مانند آقایان حق استفاده راحت و بدون استرس از فضاهای عمومی شهر را دارند، تصریح می کند: اگر فضایی مناسب برای ورزش و تفریح بانوان در محیط باز آماده شود، بسیاری از دغدغه‌های مسئولان نیز حل می‌شود. البته در این بین باید امکانات مناسبی هم وجود داشته باشد.

تعطیلی سالن‌های ورزشی به ورزش بانوان صدمه جدی وارد کرد

آرزو هدایتی یکی از فعالان ورزشی استان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بانوان ورزشکار در ایام کرونا به علت نداشتن فضای تمرینی مناسب بسیار آسیب دیدند، اظهار می کند: پس از شیوع کرونا و تعطیلی سالن‌های ورزشی، آقایان به راحتی در فضاهای باز به تمرین خود ادامه دادند اما بانوان که از فضای ورزشی مناسب محروم بودند در این ایام به شدت آسیب دیدند.

هدایتی با تأکید براینکه بانوان باید در فضایی به دور از استرس و نگرانی بتوانند ورزش و تفریح کنند، ادامه می دهد: در مقایسه با سایر استان‌ها در اختصاص فضای مناسب برای بانوان وضعیت خوبی نداریم و در حال حاضر نیز اگر بانوان بخواهند در فضای باز تفریح یا ورزشی داشته باشند نمی‌توانند از محیطی امن و به دور از دغدغه بهره‌مند شوند.

وی با تأکید براینکه پارک آفرینش یکی از بهترین پارک‌های بجنورد و در شأن بانوان است، تصریح می کند: باید در این پارک نیز امکانات و فضا سازی مناسب انجام شود تا بانوان شهر بتوانند از این فضا به خوبی برای ورزش و تفریح استفاده کنند.

به گفته این فعال ورزشی باید به پارک مهربانو نیز رسیدگی بیشتری شود تا بانوان برای استفاده از فضای پارک دغدغه‌ای نداشته باشند.

هدایتی تأکید می کند: یکی از پیشنهادات برای محرم سازی فضای پارک مهربانو استفاده از گل‌های رونده است تا بتوان محیط زیبا و محرمی را برای بانوان ایجاد کرد.

یک اقدام مثبت برای بانوان بجنورد پس از ۱۷ سال

مرضیه غلامپور نیز که معمولا برای ورزش به این پارک مراجعه می کند می گوید: آقایان برای ورزش کردن محدودیتی ندارند اما این موضوع برای خانم ها صدق نمی کند. برخی می گویند اگر پارک آفرینش مخصوص بانوان شود، آقایان چه کنند؛ خب سایر پارک های شهر کاملا مردانه است و ما آسودگی در آن ها نداریم. این همه پارک؛ آقایان به پارک های دیگر بروند.

وی ادامه می دهد: تا کنون تمام امکانات خوب متعلق به آقایان بوده است. شاید اسم آقایان روی آن ها نبوده اما شرایط به گونه ای پیش رفته که آن ها بیشترین بهره را ببرند. یک بار هم پارک خوب شهر به خانم ها برسد چه می شود؟ بعد از این همه سال یک کار مثبت برای بانوان می خواهند انجام دهند چرا عده ای مخالفت می کنند؟

آن ها که فکر آقایان هستند چرا تا کنون فکر خانم ها نبودند؟

وی می افزاید: آن ها که فکر آقایان هستند بهتر بود طی این همه سال کمی هم فکر خانم های شهر می بودند. همین مشهد را ببینید، فضاهای متعدد بسیاری برای بانوان دارد؛ یا حتی گرگان. حالا بعد از ۱۷ سال در بجنورد به عنوان یک مرکز استان می خواهد اتفاق جدیدی رخ بدهد برای نیمی از جمعیتی که تا کنون حتی ۲۰ درصد از راحتی آقاین در فضای عمومی را هم نداشته اند. با این شرایط واقعا کسی که فکر خانم ها باشد، چطور می تواند مخالفت کند؟

وی اظهار می کند: نزدیکی ایستگاه تاکسی و کلانتری به پارک آفرینش نیز سبب راحتی و آسایش بانوان در بجنورد است که سبب می شود با خیالی آسوده نسبت به هرکجای این شهر، کمی هم به فکر نشاط خود باشند. امکان انجام فعالیت های جمعی بانوان در این محل نیز وجود دارد.

انجام بررسی‌های دقیق برای اختصاص پارک آفرینش به بانوان

جواد حمیدی، شهردار بجنورد، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بررسی‌های دقیق برای اختصاص پارک آفرینش به عنوان پارک بانوان انجام شده است، اظهار کرد: در بجنورد گزینه‌های مختلفی برای احداث پارک بانوان وجود داشت که هرکدام به علت عدم دقت در جامعه، هیچ وقت منتج به نتیجه نشد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از نیازهای اصلی بانوان برای تأمین سلامتی روح و جسم که تاثیر بسزایی در سلامتی خانواده و به طبع در کل جامعه دارد، ورزش است، افزود: با توجه به شرایط ویژه‌ای که برای استفاده بانوان از فضای عمومی در سطح شهر وجود دارد، یکی از وظایف شهرداری تامین این فضاها است که بانوان بتوانند با محدودیت حداقلی و حتی بدون محدودیت از فضای باز برای ورزش استفاده کنند.

حمیدی اضافه کرد: در تمام شهرها، شهرداری‌ها به نوعی خود را مکلف و موظف دانستند که این فضاها را در قالب پارک بانوان ایجاد کنند. پارک‌های بانوان معمولا فضاهای پارکی در سطح شهر است که به لحاظ محرمیت و ایمنی نیاز به یک سری تعمیرات دارد تا بانوان در شرایط ایمن‌تری بتوانند از این فضا استفاده کنند.

وی تأکید کرد: پیرو تصمیمات شورای اسلامی شهر و شهرداری با بررسی‌های دقیق‌تر که مشابه طرح‌های قبلی منتج به شکست نشود، مقرر شد پارک آفرینش برای این امر اختصاص داده شود.

شهردار بجنورد یکی از دلایل انتخاب این محل به عنوان پارک ویژه بانوان را برخورداری از حریم ایمن در ضلع غربی دانست و اظهار کرد: وجودِ امکاناتی مانند دریاچه، پیست اسکیت، سالن ورزشی، بدن سازی و خصوصا مجموعه رستوران، کافی شاپ و فضای مناسب برای دوچرخه سواری از جمله امکاناتی است که بانوان می‌توانند در این پارک از آن‌ها بهره‌مند شوند.

حمیدی با اشاره به اینکه فضایی که در حال حاضر برای این امر اختصاص داده شده حدود ۲۰ هزار متر مربع است، افزود: امکاناتی همانند آلاچیق، فضای سبز، محوطه سازی و…از قبل آماده است و حدود ۵۰۰ متر مربع دیوار کشی داریم که سعی می‌کنیم با نماسازی و زیبا سازی این دیوار، حس حصارکشی را کمتر کنیم.

وی با بیان اینکه مجموعه معماران شهرداری در حال طراحی دیوارها به بهترین شکل هستند، تصریح کرد: بخش زیادی از افراد جامعه ما متشکل از خانم‌ها است و تنها یک پارک مهربانو برای بانوان کافی نبود.

حمیدی با اشاره به اینکه یکی از مؤلفه‌ها، بحث تقارن این پارک با پارک مهربانو است، تأکید کرد: در پارک مهربانو از مجموعه سرپوشیده و سالن ورزشی به خوبی استفاده می‌شود ولی محوطه محدود آنجا برای ورزش‌هایی مثل دو، دوچرخه سواری، اسکیت و… مناسب نیست.

شهردار بجنورد در خصوص زمان‌های استفاده بانوان از این پارک، بیان کرد: یکی از گزینه‌هایی که قطعی نشده اما می‌تواند گزینه خوبی باشد این است که پارک آفرینش زمانبندی شود؛ به این صورت که در روز که بیشتر بانوان تمایل به استفاده دارند ویژه بانوان باشد و شب‌ها به عنوان پارک خانواده استفاده شود.

پارک آفرینش بجنورد بهترین و مناسب‌ترین محیط برای استفاده بانوان

جمشید عین‌بیگی، رئیس شورای شهر بجنورد، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پارک آفرینش بجنورد بهترین و مناسب‌ترین محیط برای استفاده بانوان است، اظهار کرد: برخورداری بانوان از فضای مناسب برای انجام ورزش‌های همگانی، اسکیت، دوچرخه سواری و… و عدم مشرف بودن ساختمان‌های هم جوار به پارک آفرینش موجب می‌شود که بانوان استفاده همه جانبه از این پارک را داشته باشند.

وی ادامه داد: تامین فضاهای متناسب با نیاز بانوان که نیمی از جمعیت شهری را شامل می‌شوند یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری در حوزه بانوان است که نتایج حاصل از پیگیری‌های انجام گرفته در حوزه بانوان تحت نظر مشاور مربوطه شهرداری با شناسایی نقاط مختلف شهری و بررسی قابلیت راه اندازی و ایجاد پارک بانوان با تمام مولفه‌های مناسب در ایمنی، راحتی، دسترسی آسان و وجود امکانات رفاهی و ورزشی به معرفی پارک آفرینش منتج شد.

رئیس شورای شهر بجنورد افزود: برای بخشی از فضا که مورد استفاده مسافران و زائران است نیز در حاشیه پارک اقدامات مناسب انجام می‌شود تا مسافران در این پارک با کمبودی مواجه نشوند.

به گزارش ایسنا، دوشنبه ۲۷ دی ماه امسال بود که شورای اسلامی شهر بجنورد اختصاص پارک آفرینش برای بانوان را تصویب کرد.

مهدی معلم رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر بجنورد در این جلسه گفته بود: شهر بجنورد با دارا بودن بیش از ۲۳۰ هزار نفر جمعیت، تنها یک پارک بانوان به نام مهربانو در ضلع شمال شرقی شهربازی دارد و این درحالی است که شهر مشهد یازدهمین پارک ویژه بانوان را به بهره برداری رسانده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع در کمیسیون تخصصی، مصوب شد برای تأمین دسترسی مناسب بانوانی که در ضلع مرکزی و غربی شهر سکونت دارند، پارکی ویژه بانوان تجهیز شده و به بهره برداری برسد.

معلم به ویژگی‌های این محل برای اختصاص به عنوان پارک بانوان اشاره کرد و افزود: این پارک به خاطر اتصال به معابر درجه اول از چهار طرف، دسترسی بسیار مناسبی برای بانوان دارد.

وی افزود: وجود فضای سبز مناسب، تجهیزات پارکی، رستوران، محوطه دوچرخه سواری، قایقرانی، محوطه بازی کودکان و… از ویژگی‌های قابل توجه این پارک به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه پارک آفرینش از سالن و باشگاه ورزشی ویژه بانوان برخوردار است، اظهار کرد: مالکیت این پارک در اختیار شهرداری بجنورد است که تأثیر به سزایی در موفقیت پروژه دارد.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر بجنورد در این جلسه گفت: در بررسی‌های انجام شده در کمیسیون، مقرر شد در ضلع شرقی (مقابل کلانتری ۱۴) که مختص مسافران و استفاده عمومی است، سرویس بهداشتی، آبخوری و دیگر امکانات مورد نیاز تأمین شود. برای رفاه مسافران نیز، پارک خطی مقابل دادسرا تا پارک آفرینش توسعه یافته و پارک‌های محلی از جمله پارک بلوار ولایت نیز تجهیز شود.

منبع خبر