پایان ساخت تقاطع «آزادگان» مشهد تا پایان پاییز ۱۴۰۱

تقاطع چهارسطحی آزادگان در میدان نمایشگاه سابق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری مشهد در چند سال گذشته مطرح بوده است. عملیات اجرایی این پروژه از تابستان ۱۳۹۸ آغاز شد و در راستای آسان‌سازی رفت‌وآمد زائران و مجاوران بارگاه رضوی و بازشدن راه مردم، بهره برداری از این پروژه و معابر فرعی آن و ایجاد دسترسی‌ها مرحله به مرحله […]

تقاطع چهارسطحی آزادگان در میدان نمایشگاه سابق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری مشهد در چند سال گذشته مطرح بوده است. عملیات اجرایی این پروژه از تابستان ۱۳۹۸ آغاز شد و در راستای آسان‌سازی رفت‌وآمد زائران و مجاوران بارگاه رضوی و بازشدن راه مردم، بهره برداری از این پروژه و معابر فرعی آن و ایجاد دسترسی‌ها مرحله به مرحله و با اولویت انجام شد.

دراین زمینه، معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: ساخت تقاطع چهارسطحی آزادگان واقع در میدان نمایشگاه سابق باتوجه به اینکه این منطقه شهری در روز‌های تعطیل و ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی مشهد ترافیکی شدید داشت، از اولویت‌های مدیریت شهری قرار گرفت؛ باتوجه به اینکه در آینده قرار است این قسمت از شهر دروازه ورودی مشهد از مسیر شمال شهرستان باشد، ازاین رو ساخت این تقاطع چهارسطحی از تابستان سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

سیدخلیل منبتی افزود: باتوجه به اینکه ساخت بخش‌هایی از پروژه با بازشدن راه مردم و آسان سازی رفت وآمد در اولویت بود، مدیریت شهری و پیمانکار پروژه در نوع ساخت این تقاطع به صورت مرحله‌ای پیش رفتند و در ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ بخش اول پروژه به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: با بهره برداری از بخش اول پروژه، مسیر زیرگذر متصل کننده بزرگراه آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی به بولوار شهیدبرونسی و مسیر برعکس آن، میدان همسطح و چپ‌گرد متصل‌کننده بزرگراه امام‌علی (ع) به بولوار شهیدبرونسی در اختیار شهروندان قرار گرفت.

منبتی اضافه کرد: پس از این افتتاحیه عملیات ساخت چپ‌گرد متصل‌کننده آزادراه مشهدچناران به بزرگراه آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی در دستورکار قرار گرفت و خوشبختانه این چپ‌گرد نیز در نوروز امسال زیر بار ترافیکی رفت.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد درباره اهداف و مشخصات فنی در ساخت این پل گفت: هدف اصلی ساخت این چپ‌گرد کاهش بار ترافیکی اطراف میدان همسطح (نمایشگاه) و انتقال سریع و آسان ترافیک از آزادراه مشهدچناران به بزرگراه آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی بوده است.

وی تأکید کرد: با بهره برداری از این پل، زمان و طول مسیر حدود ۴۰درصد کاسته می‌شود که این امر بر کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا نیز تأثیرگذار است.

منبتی با بیان اینکه این پل در مجموع ۹۱۰متر طول دارد و سازه پل ۶۵۰متر و طول مجموع رمپ‌های خاک مسلح در دو طرف پل نیز ۲۶۰متر است، تصریح کرد: برای ساخت این چپ گرد بیش از ۱۰۰میلیارد تومان هزینه شد و باتوجه به تأکید شهردار مشهد برای بهره برداری از پروژه ها، پس از پایان عملیات اجرایی و منتظرنماندن برای مراسم افتتاح، این پل نیز اکنون در اختیار زائران و مجاوران بارگاه رضوی قرار گرفته است.

معاون شهردار مشهد افزود: البته در طول اجرای این پروژه، پروژه دیگری نیز با هدف ایجاد دسترسی‌های مناسب به تقاطع آزادگان اجرا شده است که ساخت مسیر کنارگذر بزرگراه مشهدچناران با هدف اتصال بولوار‌های صادقیه و سجادیه به تقاطع آزادگان و مسیر خروجی جداگانه تقاطع آزادگان به کنارگذر پل پرتویی ازجمله آن هاست که این مسیر‌ها هم اکنون در اختیار شهروندان قرار دارد.

وی آخرین مرحله ساخت تقاطع چهارسطحی آزادگان را سطح مثبت یک پروژه بیان کرد و گفت: سطح مثبت یک این پروژه قرار است پل‌های متصل‌کننده آزادراه مشهدچناران به بزرگراه امام‌علی (ع) و برعکس باشد که اکنون عملیات ساخت این پروژه به‌جدیت در حال پیگیری است.

منبتی افزود: البته پیش از این هم علمیات ساخت این پل آغاز شده بود، اما با پایان ساخت پل‌های اولویت دار در این تقاطع، ساخت پل‌های سطح یک پروژه در دست اقدام است و براساس برنامه ریزی، این بخش از پروژه آزادگان نیز تا پایان پاییز امسال در اختیار زائران و مجاوران بارگاه رضوی قرار خواهد گرفت؛ طول این پل‌ها ۳۸۰ متر است؛ با بهره برداری از این پل‌ها و پس از افتتاح مسیر آزادراهی مشهدچناران، خودرو‌هایی که قصد ورود به بزرگراه امام‌علی (ع) یا خروج از این بزرگراه به‌سمت آزادراه مشهدچناران دارند، بدون تداخل در میدان همسطح می‌توانند با بهره گیری از این سطح تقاطع انتخاب مسیر کنند؛ این پل‌ها در مجموع بیست پایه و ۳۷۲ قطعه سگمنت دارند.

منبع خبر