پایان ۱۴ سال انتظار/ مقبره پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران در یزد ساخته شد

عملیات ساخت مقبره استاد مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران پس از ۱۴ سال درخواست‌های مکرر مردم و اهالی فرهنگ و هنر استان، در حال انجام است و در‌ ماه‌های پیش رو به بهره‌برداری‌ می‌رسد. استاد مهدی آذر یزدی نویسنده کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» یکی از مفاخر ایران اسلامی است که […]

عملیات ساخت مقبره استاد مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران پس از ۱۴ سال درخواست‌های مکرر مردم و اهالی فرهنگ و هنر استان، در حال انجام است و در‌ ماه‌های پیش رو به بهره‌برداری‌ می‌رسد.

استاد مهدی آذر یزدی نویسنده کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» یکی از مفاخر ایران اسلامی است که در سال ۱۳۸۷ جان به جان آفرین تسلیم کرد و در مزار خرمشاد یزد آرام گرفت.

پس از دفن استاد آذریزدی در این مکان، صحبت‌ها در ارتباط با ساخت مقبره ایشان شروع شد و در طول سال‌های گذشته با وجود درخواست‌های بسیار زیادی که مردم و جامعه فرهنگ و هنر استان از مسئولان داشتند، متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت و تنها در سال ۹۶ شهرداری یزد اقدام انجام فعالیت‌هایی محدود در ساماندهی این مکان کرد که آن هم به نتیجه چندان خاصی نرسید و رها شد.


مزار استاد مهدی آذر یزدی پیش از بازسازی و ساخت مقبره


مزار استاد مهدی آذر یزدی پیش از بازسازی و ساخت مقبره

قول‌های مسئولان از یک سو و پیگیری‌ها و درخواست‌های مردمی از سوی دیگر در طول ۱۴ سال گذشته همچنان ادامه داشت تا اینکه چهارماه قبل بخشی از دیوار این مجموعه توسط ماموران شهرداری یزد تخریب شد و با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که عملیات عمرانی بازپیرایی این مجموعه و ساخت مقبره استاد مهدی آذر یزدی شروع شده است.

با وجودی که عملیات عمرانی این طرح از سوی شهرداری آغاز شده بود، اما باز هم این نگرانی در میان دوست‌داران استاد آذریزدی وجود داشت که طرح همانند گذشته به صورت نیمه کاره رها شود و تکمیل نشود. نگرانی که با گذشت زمان برطرف شد و بنای اولیه مقبره احداث شد.

ابوالقاسم محی‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه ساماندهی مقبره استاد مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان یزد یکی از مهمترین خواسته‌های مردم یزد در طول‌ سال‌های گذشته بود گفت: متاسفانه مزار استاد آذریزدی به هیچ عنوان وضعیت خوبی در طول سال‌های گذشته نداشت.

وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی مزار این استاد ادبیات کودک و نوجوان ایران در سال ۹۶ از سوی شهرداری یزد اقداماتی صورت گرفت، اما به دلیل وجود اختلافاتی متوقف شد، گفت: با پیگیری‌های شهرداری و وساطت استاندار و برخی از مدیران مربوطه، اختلافات برطرف شد و شهرداری یزد از ۴ ماه گذشته عملیات بهسازی کامل این مجموعه و ساخت مقبره استاد مهدی آذریزدی را آغاز کرد.

شهردار یزد با اشاره به اینکه برای ساماندهی این مجموعه و ساخت مقبره استاد مهدی آذر یزدی بالغ بر ۸ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده عنوان کرد: در حال حاضر این مجموعه با پیشرفت بالغ بر ۹۰ درصدی همراه است و در ماه‌های آینده از آن بهره‌برداری صورت می‌گیرد.


عملیات ساخت مقبره استاد مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران


عملیات ساخت مقبره استاد مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران

وی خاطرنشان کرد: مقبره استاد مهدی آذر یزدی در مساحت حدود ۸۰ متر مربع و ارتفاع ۶ متر و ۱۱۰ متر دیوار چینی توسط شهرداری منطقه چهار یزد در حال احداث است.

محی‌الدینی خاطرنشان کرد: استاد مهدی آذر یزدی یکی بزرگترین مفاخر استان یزد و ایران به شمار می‌روند و آثار ایشان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با عنوان قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، چندین دهه است که به عنوان بهترین مجموعه داستانی در اختیار جامعه قرار دارد.

وی به سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به دارالعباده یزد و دیدار با جمعی از نخبگان اشاره کرد و گفت: در این دیدار که استاد مهدی آذریزدی هم حضور داشتند، مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از آثار این استاد ارزشمند، چنین فرمودند که «من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد(آذریزدی) می‌دانم.

شهردار شهر میراث جهانی یزد عنوان کرد: همین فرمایش مقام معظم رهبری  نشانگر جایگاه بسیار والا و ویژه مرحوم استاد مهدی آذریزدی است و لازم است که مقبره ایشان در شان جایگاه ایشان باشد.

به گزارش تسنیم، استاد مهدی آذر یزدی، این نویسنده توانا و ارزشمند استان یزد که سال‌ها عمر خود را صرف تألیف داستان‌هایی برای تربیت فرزندان اسلامی کرده بود، در تاریخ ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ و در سن ۸۷ سالگی دیده از جهان فروبست.

منبع خبر