کیفیت در اولویت اجرای پروژه سبزه میدان

شهرداران آنلاین/گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری زنجان ،ناصر صفا مدیر پروژه سبزه میدان با بیان اینکه این پروژه با قابلیت های مذهبی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری و  با محوریت ایجاد فضای سبز در محدوده مسجد جامع، مسجد خانم، بازار بزرگ زنجان و عمارت ذوالفقاری قرار گرفته است، افزود:این پروژه در شهریور ۹۸ شروع […]

شهرداران آنلاین/گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری زنجان ،ناصر صفا مدیر پروژه سبزه میدان با بیان اینکه این پروژه با قابلیت های مذهبی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری و  با محوریت ایجاد فضای سبز در محدوده مسجد جامع، مسجد خانم، بازار بزرگ زنجان و عمارت ذوالفقاری قرار گرفته است، افزود:این پروژه در شهریور ۹۸ شروع بکار کرد و مدت زمان اجرای پروژه دو سال بود.

صفا در توضیح اینکه آیا پروژه طبق زمان بندی پیش می رود یا خیر افزود:در این پروژه یک قرار داد اصلی داشتیم که یک سری تغییراتی  بعدا در پروژه اعمال شده که  در ابتدا مورد توجه قرار نگرفته بود و خاصیت پروژه epc  این  است که در حین اجرای پروژه تغییراتی را در اجرای طرح داشته باشید و متفاوت تر از قرارداد پیمانی است.

وی اضافه کرد:قابلیتی که در قرار داد این پروژه بود به  نقاطی  رسیدیم  که ساختمان تالار شهر که در ضلع شمالی قرار گرفته  بود فاقد پارکینگ بود و  شهرداری اقدام به تأسیس ۱۳۰واحد پارکینگ در آن نقطه کرده است که بار مالی زیادی را به پروژه تحمیل می کند.

وی تعریض  خیابان های پیرامون پروژه را از دیگر دلایل تحمیل بار مالی به  پروژه دانست و گفت: خیابان هفت تیر ۱۶متر در پروژه تعریف شده بود که  در طرح جدید این خیابان به ۲۷ متر افزایش پیدا کرد و  خیابان دیگر در امتداد خیابان ذوالفقاری ۱۶متر بود که در طرح جدید خیابان بازگشایی و به  ۲۰متر رسیده است.

وی ایجاد کانال تاسیساتی را از دیگر دلایل افزایش اعتبار پروژه عنوان کرد و یادآورشد:شرکت های خدماتی با وجود این کانال آدم رو به راحتی می توانند نواقصات احتمالی را بدون تخریب و آسیب به بستر  پروژه  مرتفع کنند.

مدیر پروژه سبزه میدان  تاکید کرد: تغییر نمای واحد‌های تجاری  متناسب با فرهنگ بومی منطقه، تغییر سنگ کف پروژه و تغییر لوله های فولادی منسوخ شده به  لوله های پنج لایه با گارانتی ۵۰سال، ایجاد ذوب برف از کف برای تردد بهتر عابرین آب نما و تعبیه  نورپردازی ،فضای سبز، مبلمان شهری منجر به اضافه شدن بار مالی ۱۴۰میلیارد  تومان به  پروژه بزرگ سبزه میدان شده است که این تغییرات در  تابلوی روز شمار  تعریف نشده است.

صفا با بیان اینکه در پروژه اصلی توجهی به بحث مناسب سازی نشده  بود گفت: در پروژه آیین نامه های مناسب سازی اجرا نشده بود که اجرای مناسب سازی مقدار زیادی هزینه به ما تحمیل کرد که ناگزیر به  اجرای آن بودیم.

مدیر پروژه سبزه میدان از تلاش تیمش برای بازگشایی خیابان های پیرامون پروژه تا پایان شهریور سال جاری خبرداد و گفت:  ما  در این پروژه محدودیت داریم و افزایش ۲۵درصد هستیم بنابراین  ناچاریم که برای  اجرای برخی قسمتها پیمانکار دیگری انتخاب کنیم و این موضوع در  زمان بندی پروژه تعریف نشده است.

صفا با تاکید بر اینکه میزان کار در پروژه دو برابر شده ولی زمان بندی پروژه هیچ تغییر نکرده است ادامه داد: ما در تلاشم که زیرساخت‌های پروژه و عرصه پایینی و عرصه میدان و سفت کاری تالار شهر نیز تا پایان شهریور سال جاری به   اتمام برسد و کارهای داخلی پروژه  نیز به مرور زمان به پایان خواهد رسید.

صفا با اذعان با اینکه در اجرای پروژه سبزه میدان نباید کیفیت  را فدای سرعت کنیم ابراز کرد: تغییراتی که در پروژه اعمال شده تنها برای ارتقای کیفیت پروژه بوده و فشار را دوچندان کردیم تا مردم در شش ماهه دوم سال بتوانند در بخش مرکزی شهر تردد داشته باشند.

وی با بیان اینکه علارغم قول های مکرر  دولت تنها هشت  میلیارد تومان برای اجرای  پروژه سبزه میدان کمک کرده است ادامه داد: طبق  قرار داد اولیه و همزمان با سفر آقای نیکزاد و آقای نیک بخت به استان  دولت مقرر کرد که  ۴۰میلیارد تومان برای اجرای پروژه سبزه میدان کمک کند که در صورت تخصیص به موقع اعتبارات دولتی مطمئنا روند اجرای پروژه سرعت بیشتری پیدا می کرد.

 صفا با اشاره به پیچیدگی های پروژه، افزایش قیمتها و ایراد قرار داد قبلی اذعان داشت: اگر مدیریت شهری چشم هایش  را به نواقصات قبلی می بست و پروژه را با همان کمیت  و کیفیت اجرا می کرد پروژه سبزه میدان به  موقع اجرا می شد در حالیکه کاملا ناقص بود!

وی اضافه کرد:مطالبه شهروندان زنجانی  هم این بود که ما کیفیت را فدای سرعت نکنیم و شهرداری با همه مشکلات و تنها با منابع داخلی  پروژه را  انجام می دهد  و به هیچ عنوان بخاطر منابع مالی پروژه متوقف نشده است.

این مسئول  در خاتمه با بیان اینکه  اعتبار اولیه پروژه  ۶۴میلیارد تومان بود مبلغ آن  از ۲۵درصد هم بیشتر شده است گفت: طبق قانون اقلام اضافه شده باید در پروسه زمانی ۴۵روزه و انتخاب پیمانکار خریداری شود که این امر روند پروژه را طولانی تر می کند.