گلایه مردم از بی‌توجهی شهرداری بیرجند به عید نوروز/ حال و هوای عید احساس نمی‌شود

اِلمان‌های نوروزی یکی از مهمترین روش‌ها برای معرفی فرهنگ و رسوم در شهرها است و به هیچ عنوان نمی‌توان منکر تأثیر مثبت المان‌های شهری در زیبایی و افزایش جذابیت‌های شهر شد. المان‌های نوروزی به جز زیباتر کردن شهر، نمایانگر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی هر منطقه است به عبارتی دیگر استفاده از المان‌های […]

اِلمان‌های نوروزی یکی از مهمترین روش‌ها برای معرفی فرهنگ و رسوم در شهرها است و به هیچ عنوان نمی‌توان منکر تأثیر مثبت المان‌های شهری در زیبایی و افزایش جذابیت‌های شهر شد.

المان‌های نوروزی به جز زیباتر کردن شهر، نمایانگر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی هر منطقه است به عبارتی دیگر استفاده از المان‌های نوروزی به شرط پرمحتوا بودن روش خوبی برای نمایش و معرفی آداب و رسوم، محصولات کشاورزی، ظرفیت‌های فرهنگی و خدمات مردم یک شهر برای میهمانان است.

طبق روال هر ساله در آستانه سال نو یکی از مهمترین اقدامات شهرداری‌ها در هر شهر؛ ایجاد تغییر در چهره و منظر شهر است که معمولا این اقدام در جهت زیباسازی و ایجاد شور و نشاط عیدانه در شهروندان انجام می‌شود.

نصب المان، یکی از اقدامات شهرداری برای تغییر سیمای شهر است که با توجه به اینکه در میادین و معابر اصلی نصب می‌شود، بیشتر از سایر خدمات و فضاسازی‌ها به چشم می‌آید و شهروندان براساس این المان‌ها، به شهرداری نمره می‌دهند.

در این راستا در هر نقطه‌ای از کشور تلاش می‌شود تا المان‌ها و فضاسازی‌های شهری بر اساس اقلیم، فرهنگ، آداب و رسوم و … ساخته شود تا با ورود هر مهمان و مسافری، قسمتی از آداب و فرهنگ مردم معرفی شود.

اما آنچه در مرکز خراسان جنوبی امسال شاهد آن هستیم گلایه شهروندان از نمادهای نوروزی در سطح شهر بیرجند است.

مردم بیرجند  از این کم کاری شهرداری در زیباسازی شهر برای ایام نوروز گلایه‌مند بوده و معتقدند شهرشان هیچ جذبه‌ای برای جلب توجه مسافران و گردشگران در نوروز امسال ندارد.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه المان‌های هر شهری جزو شاخصه‌های آن شهر محسوب می‌شود  گفت: با بردن نام منطقه‌ مذکور ناخودآگاه به دنبال شاخصه‌ها و ویژگی‌های خاص آن منطقه و المان موردنظر می‌گردیم و تصویر آن را در ذهن خود تصویرسازی می‌کنیم.

احمدی افزود: المان‌های نوروزی برای توریست‌ها و مسافران نوروزی که به آن شهر و منطقه سفر می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه این نمادها در آدرس‌دهی، شناخت و آشنایی با فرهنگ و ویژگی‌های مردم هر منطقه مورد توجه قرار می‌گیرد.

دیگر شهروند بیرجندی هم با گلایه از کم کاری شهرداری بیرجند برای زیباسازی شهر در نوروز امسال افزود: از ابتدای نوروز تاکنون چندین نفر از مسافران نوروزی که به بیرجند امدند از جای خالی المان‌های زیبا به ویژه در ورودی شهر بیرجند گلایه داشتند.

صفری ادامه داد: اگر به شهرستان‌های دیگر استان خراسان جنوبی سفر کنید نمادهای زیبا و آذین بندی رنگارنگی را مشاهده خواهید کرد اما در مرکز استان در برخی از میدان‌های اصلی شهر گویا خبری از نوروز نیست.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی با تاکید بر اینکه شهرداری بیرجند در دقیقه ۹۰ اقدام به برخی از گل کاری‌ها در سطح شهر کرده است گفت: در روزهای اخر سال در حالی که به سال تحویل چیزی باقی نمانده بود شهرداری در یکی از میادین اصلی و پر رفت و آمد شهر مشغول کاشت گل بود این درحالی است که امثال به ندرت شاهد المان نوروزی در سطح شهر بیرجند بودیم.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه انتقاد حق مردم و پاسخگویی وظیفه ما است اظهار داشت: امسال شهرداری بیرجند برای نوروز و زیباسازی شهر اقداماتی انجام داد که در سالهای قبل وجود نداشت.

میرزایی با بیان اینکه امسال شاهد کاشت ۲۲۵ هزار گل بودیم افزود: ۹ هزار پیاز گل لاله ، ۷هزار و ۹۰۰ اصله درخت و درختچه کاشته شده است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی میدان میوه تره بار شهرداری به منظور کاهش قیمت میوه، رنگ آمیزی ۶۰ هزار متر جدول، ۷۳۰ متر مربع نقاشی دیواری، ۵۰ هزار متر مربع خط کشی، راه اندازی کارنوال رقص و شادی، آذین بندی شهری و بلوارهای سطح شهر، فروش گلدان گل شمعدانی به همشهریان در ارامستان، ایجاد پارکینگ در پارک‌های سطح شهر، لکه گیری برخی از اقدامات انجام شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با بیان اینکه امسال بر این بودیم تا المان‌های سالیان گذشته را رنگ آمیزی و بازسازی کنیم گفت: سالیان گذشته هزینه‌های زیادی برای المان‌های موقت پرداخت شده بود که تمرکز ما بیشتر بر روی المان‌های دائم است.

در هر صورت آنچه با گشت و گذار در سطح شهر بیرجند به نظر می‌آید این است که نمادهای نوروزی در حد مرکز استان نبود و مسئولان باید بیشتر از این برای زیباسازی شهری تلاش می‌کردند.

منبع خبر