۲۰ گام اساسی برای استقرار سامانه یکپارچه شهرسازی

شهرداران آنلاین/به گزارش شهریار، محمد عزتی پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز گفت : هفته گذشته طرح تفصیلی جدید شهر تبریز را  با اداره کل راه و شهرسازی استان  امضا  کردیم که با کارگروه ویژه  کار می‌شود. او افزود: نزدیک به ۱۳ هزار پرونده، سالانه در ماده صد رفت و […]

شهرداران آنلاین/به گزارش شهریار، محمد عزتی پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز گفت : هفته گذشته طرح تفصیلی جدید شهر تبریز را  با اداره کل راه و شهرسازی استان  امضا  کردیم که با کارگروه ویژه  کار می‌شود.

او افزود: نزدیک به ۱۳ هزار پرونده، سالانه در ماده صد رفت و برگشت می‌شود که اگر به حجم ورود و خروج پرونده‌ها نگاه کنیم، پرونده‌ها  ۲۳ هزار  بار رفت و برگشت دارند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تبریز اظهار داشت: همواره در برابر تغییرات، مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد، ولی خوشبختانه با حمایت شهرداری این مقاومت‌ها بی فایده بود.

او اضافه کرد: اقداماتی در راستای سیستم‌های یکپارچه شهرداری تبریز انجام دادیم که بروز بوده و بخش ماده صد تنها یک بخش از این سامانه است.

عزتی افزود: ۲ سال قبل نحوه تشکیل جلسات و فرم‌های مختلف و تخصص‌های مختلف غیرمرتبط که در ماده صد وجود داشت و یا انواع روش اخذ رأی ، جای سوال اساسی داشت که  در کنار آنها تجمیع رسیدگی، عدم شفافیت، راکد بودن پرونده‌ها، گم‌ کردن آنها برای طرح دوباره مشکلات ماده صد بود.

او با اشاره به اولین گام در راستای استقرار سامانه شفافیت ابراز داشت: در ابتدای امر، کمیته راهبری را تشکیل داده و جلسات متمرکزی به صورت دو روز یکبار برگزار کردیم که هدف‌گذاری لازم مبنی بر ارتقای کیفی کمیسیون، اصلاح فرآیند و هوشمندی سازی بود، تدوین شد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تبریز افزود: در گام دوم، ما نیروهای ماده صد را ساماندهی کردیم و در مرحله بعدی تعداد کمیسیون های بدوی را کاهش و تعداد کمیسوین تجدید نظر را به ۵ کمیسیون رساندیم.

او اضافه کرد: اصلاح روش طرح پرونده‌ها، استانداردسازی فرم‌های ماده صد که بیش از ۳۰ نوع فرم  داشتیم، انواع فرم‌ها، ابلاغیه و طراحی فرم چک‌لیست برای عدم حمل پرونده چند صد صفحه‌ای از دیگر اقدامات در زمینه استقارار سامانه یکپارچه شهرسازی بود.

عزتی با اشاره به مشکل کمیسیون ماده صد در شماره گذاری پرونده‌ ها خاطرنشان کرد: یک مشکل اصلی ما، شماره‌گذاری پرونده‌ها از اولین روز تا طی آخرین فرایند بود. که یک شماره به پرونده می‌دادند. در این اصلاح هر اقدامی برای پرونده صورت می‌گیرد، یک شماره اختصاص می‌یابد.

او افزود: حذف فیزیکی پرونده که یکی از مزایای شیوع بیماری کرونا برای مدیریت شهری بود، طرح الکترونیکی پرونده، ارائه عکس‌های تخلف ساختمانی و صدور رأی آنلاین برای ارباب رجوع که قبل از شهردار منطقه از رأی کمیسیون ماده صد خبردار می‌شوند، از دیگر اقدامات در این راستا است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تبریز با اشاره به خدمات الکترونیک ارائه شده در سامان یکپارچه‌ شهرسازی گفت: ایجاد سامانه خدمات شهروندان، امکان گواهی صدور اصل رای، ارجاع مهندسین خاطی به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی، ارجاع کارشناسی از طریق سیستم و انتخاب تصادفی کارشناس ، اعلام آنلاین ضوابط در سیستم، وعودت سیستمی پرونده که قبلا به صورت دستی انجام می‌شد، خدمات نوین در این حوزه است.

او افزود: همچنین امکان استخراج گزارش عملکرد کمیسیون‌ها، گزارشات مدیریت که در این خش تعداد آرا، صدور گواهی برای آرا، آرای در مرحله ابلاغ، کارگاه فنی وغیره است که هدف پیگیری پرونده و رصد هوشمند آرا است.

عزتی تأکید کرد: گام بیستم و آخرین گام در ایجاد سیستم یکپارچه شهرسازی،  انتخاب رندمی پرونده‌ها بود که هدف‌گذاری اصل اعضا بود که در این راستا کمیسیون‌بندی تصادفی و رندمی که پرونده‌ها را به صورت تصادفی به کمیسیون‌ها ارجاع می‌دهد، نیز پیش بینی شده است.