بررسی نپیوستن شورا‌های اسلامی هرمزگان به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

بررسی نپیوستن شورا‌های اسلامی هرمزگان به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات موضوع گفتگوی خبری شبکه خلیج فارس بود. به گزارش خبرگزاری بلدیه آنلاین به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، برای بررسی این موضوع حسن نیک پی؛ مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و صفر صادقی پور؛ مدیرکل امور شهری و […]

بررسی نپیوستن شورا‌های اسلامی هرمزگان به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات موضوع گفتگوی خبری شبکه خلیج فارس بود.

به گزارش خبرگزاری بلدیه آنلاین به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، برای بررسی این موضوع حسن نیک پی؛ مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و صفر صادقی پور؛ مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری هرمزگان پاسخگوی این موضوع بودند.

مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری هرمزگان در اینباره گفت: از ۴۸ شهرداری استان هرمزگان ۴۳ شهرداری به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیوسته اند و ۵ شهرداری هم که تازه تأسیس هستند تا دو هفته آینده به این سامانه متصل شوند.

صفر صادقی پور افزود: از ۴۹ شورای اسلامی استان نیز تاکنون سه شورا در این سامانه فعال شده اند.

وی گفت: در یکی دو هفته گذشته ۳۰ شورا به دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده اند.

مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری هرمزگان گفت: در تلاشیم تا یکماه آینده همه شورا‌های اسلامی استان به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شوند.

صادقی پور با بیان اینکه موضوع کمبود نیرو در شورا‌ها مطرح نیست افزود: دسترسی به اینترنت اولین و مهمترین نیاز دسترسی به سامانه است و به امکانات و زیرساخت خاصی نیازی نیست.

وی گفت: علاوه بر قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، بر اساس قوانینِ شهرداری‌ها و شورا‌ها نیز این نهاد‌ها مکلفند همه مصوبات جلسات شوراها، موضوعات مالی شهرداری‌ها و هزینه و درآمد را در بازه زمانی ۶ ماهه به صورت عمومی منتشر کنند.

مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری هرمزگان گفت: در شهرداری‌ها و شورا‌ها به واسطه ارتباط بالا با مردم، شفافیت در موضوعات بویژه حوزه مالی ضروری است.

صادقی پور افزود: شهرداری بندرعباس از مجموع ۱۵ درخواست ارائه شده در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات به همه درخواست‌ها پاسخ داده است.

وی گفت: از ۴۳ شهرداری هرمزگان که به سامانه متصل شده اند از ۲۱ شهرداری پاسخ دریافت شده است و ۱۵ شهرداری در موعد مقرر ۱۰ روزه پاسخ داده اند.

مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری هرمزگان گفت: اگر در مهلت زمانی ده روز پاسخ داده نشد، با مسئولان شهرداری یا شورا برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

صادقی پور افزود: اطلاعات مردم نسبت به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بسیار کم است و به اطلاع رسانی در این حوزه نیاز است.

به گفته صادقی پور، اگر فردی از پاسخ داده شده قانع نشد می‌تواند به دبیرخانه کمیسسون مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اعتراض خود را ارائه کند.

مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز در ارتباط تلفنی با گفتگوی خبری گفت: همه دستگاه‌ها و موسسات عمومی یا عمومی غیردولتی مثل شورا‌ها موظفند مصوبات مجلس شورای اسلامی را رعایت کنند.

حسن نیک پی افزود: از سال راه اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تاکنون بیش از دو هزار و ۴۰۰ دستگاه به این سامانه پیوسته اند.

به گفته نیک پی، ۷۰ درصد از شهرداری‌ها به این سامانه پیوسته اند.

وی افزود: شورا‌ها به توجه به اینکه منتخب مردم اند و بسیاری از تصمیات شورا‌ها متوجه مردم است باید مصوبات را در اختیار مردم بگذارند و با پیوستن به سامانه به درخواست‌های مردم پاسخ دهند.

مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: پس از تصویب قانون اجرای آن برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست و شورا‌ها نیز موظفند بدون نیاز به ابلاغ به این سامانه متصل شوند.

نیک پی گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، همه شورا‌ها را در بر می‌گیرد و همه ملزم به پیوستن به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هستند.

وی افزود: در ماده ۲۲ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، درباره پاسخ ندادن به درخواست مردم در سامانه جرم انگاری شده و اگر ده روز به درخواست ارائه شده بجز اطلاعات مشمول استثنائات، پاسخ داده نشد، دستگاه‌های نظارتی و کمیسیون به موضوع ورود می‌کنند.

مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: مسئولیت اجرا و پیوستن به سامانه با بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی است و در شورا‌ها نیز این مسئولیت با رئیس شورای اسلامی است که می‌توانند مستقیماً با دبیرخانه کمیسیون در ارتباط باشند و به سامانه متصل شوند.

نیک پی افزود: شورا‌ها باید با تشکیل واحدی در شورا مسئولیت اجرای قانون را بر عهده بگیرند.