برنامهریزی شهرداری منطقه ۶ تهران برای ایجاد ۳ گذر فرهنگی
منطقه ۶ شهرداری تهران یکی از مناطق شهری تهران است که در مرکز این شهر جای دارد که از شمال به بزرگراه همت از غرب به بزرگراه چمران از شرق به بزرگراه مدرس و خیابان مفتح و همچنین از جنوب به خیابان انقلاب محدود میشود. این منطقه با مساحتی معادل ۴۵/۲۱۳۸ هکتار حدود ۳.۲ درصد […]
منطقه ۶ شهرداری تهران یکی از مناطق شهری تهران است که در مرکز این شهر جای دارد که از شمال به بزرگراه همت از غرب به بزرگراه چمران از شرق به بزرگراه مدرس و خیابان مفتح و همچنین از جنوب به خیابان انقلاب محدود میشود.
این منطقه با مساحتی معادل ۴۵/۲۱۳۸ هکتار حدود ۳.۲ درصد از سطح شهر تهران را شامل میشود که بهدلیل استقرار تعداد قابل توجهی سینما، تئاتر، کتابفروشی و مراکز فرهنگی، بهعنوان یکی از مناطق فرهنگی تهران شناخته میشود.
بهمنظور آگاهی از فعالیتها و سیاستهای شهرداری منطقه ۶ در دوره جدید مدیریت شهری، با مسعود رنجبریان شهردار منطقه ۶ به گفتگو نشستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
تبدیل مستأجران به مالک در قالب قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران
رنجبریان در خصوص تشکیل قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران گفت: این اقدام سبب کاهش قیمت مسکن و کاهش اجارهبها خواهد شد و حتماً تأثیر بهسزایی در اجارهبها خواهد داشت؛ چرا که ۴۵ درصد کسانی که در تهران ساکن هستند، مستاجرند و اگر طرح بهدرستی عملیاتی شود، درصد زیادی از این افراد تبدیل به مالک میشوند و مشکلات مربوط به تهیه مسکن کاهش پیدا خواهد کرد.
شهردار منطقه ۶ با بیان اینکه در کنار این موضوع، نباید موضوعات اصلی شهرداری مغفول بماند، عنوان کرد: خدمات شهری، در مدیریت شهری در اولویت اول قرار دارد.
وی با اشاره به طرح ویژه نگهداشت شهر تصریح کرد: موضوع خدمات شهری در شهرداری مدتی مغفول مانده بود اما در مدیریت جدید شهری این موضوع در جایگاه ویژهای قرار دارد. بهطور مثال؛ مدیریت شهری تاکید دارد که برای ایام تعطیلات نوروز یک شهر تمیز در اختیار مردم قرار دهیم.
رنجبریان در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت ایجاد مدیریت یکپارچه در شهرداری عنوان کرد: در تمام جهان مدیریت یکپارچه در شهرداری آن شهر خلاصه میشود و باید توجه داشت که عدم شکلگیری مدیریت یکپارچه شهری به ضرر مردم است. اگر مدیریت یکپارچه شهری شکل گیرد، خیلی از مسائل و مشکلات مردم حل خواهد شد. ضرورت دارد که در این زمینه رسانهها به موضوع مدیریت یکپارچه شهری بپردازند.
شهردار منطقه ۶، حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت را ظرفیت بسیار خوبی برای تمامی شهرداریهای سراسر کشور دانست و در عین حال رویکرد انقلابی، جهادی، کارا و دارای خروجی را از ویژگیهای مدیریت شهری جدید دانست.
وی در پاسخ به این سوال که چرا از اراضی عباسآباد برای ایجاد مسکن در قالب قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران استفاده نمیشود، گفت: در خصوص اراضی عباسآباد مصوبهای وجود دارد که بر اساس آن، هیأتی ویژه مسئولیت تصمیمگیری در مورد توسعه آن را بر عهده دارد که البته افرادی نیز از سوی شهرداری در این هیأت عضو هستند.
مسیر طبیعت به اراضی عباسآباد منتهی خواهد شد
رنجبریان با بیان اینکه رویکرد تصمیمگیری در مورد اراضی عباسآباد، توجه به مسائل فرهنگی است، اظهار کرد: با این حال شهرداری تا جایی که مقدور است در خصوص اراضی عباسآباد ورود میکند؛ بهطور مثال یکی از پروژههای شهرداری منطقه ۶، پروژه مسیر طبیعت است که در فاز اول از خیابان یوسفآباد تا بلوار آفریقا امتداد دارد و تصویب شده که با یک پل غیر همسطح به روی خیابان آفریقا به اراضی عباسآباد متصل شود.
شهردار منطقه ۶ ادامه داد: در حال حاضر شهرداری منطقه ۶ دو قطعه از اراضی را برای ساخت مسکن پیشنهاد داده که حدود ۲۰ هکتار است. بخشی از این اراضی متعلق به مخابرات است و بخشی نیز دارای مالکیت خصوصی است که در حال حاضر در حال مذاکره با مالک این اراضی هستیم.
وی در خصوص علت عدم استفاده از اراضی شهرک والفجر بهمنظور ساخت مسکن خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ شهرک والفجر این است که ۲۵ سال پیش مجوزی بدون رعایت ضوابط گرفته شد و بر اساس آن ساخت و ساز انجام شد؛ اما تفکیک و افراز صورت نگرفت و در نتیجه آن هم مردم مشکل دارند و هم شهرداری نیز بابت طلب خود مدعی است.
رنجبریان تصریح کرد: در حال حاضر عده زیادی در شهرک والفجر قصد ساخت و ساز و نوسازی املاک دارند اما بهدلیل همین موضوع نمیتوانند و عده زیادی نیز به دلیل اینکه سند و پایان کار ندارند، حتی اجازه راهاندازی آسانسور را ندارند.
شهردار منطقه ۶ بیان کرد: در شهرک والفجر اراضی قابل توجهی وجود دارد؛ اما با توجه به اینکه میزان زیادی از این اراضی باید برای سرانههای خدمات عمومی ارائه شود، نمیتوان بر اراضی این شهرک جهت موضوع قرارگاه جهادی مسکن حساب باز کرد.
تخصیص ۹ بوستان در منطقه ۶ بهمنظور ساماندهی دستفروشان
وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکرد شهردار تهران برای ساماندهی دستفروشان شهرداری منطقه ۶ چه تمهیداتی در این زمینه اندیشیدهاست، گفت: در راستای عملیاتی کردن سیاستهای مدیریت شهری در زمینه ساماندهی دستفروشان در منطقه ۶ پایتخت، ۹ بوستان مشخص شده تا تمهیدات لازم جهت استقرار غرفه در آنها اتخاذ و ظرفیت لازم برای ساماندهی دستفروشان ایجاد شود.
رنجبریان عنوان کرد: در حال حاضر کلیات این طرح مشخص شده و یک دستورالعمل کلی برای این موضوع تدوین شدهاست و در حال بحث و گفتگو هستیم تا جزئیات آن نیز به دست آید. باید توجه داشت در مقوله ساماندهی، موقت و یا دائم بودن محل استقرار غرفهها بسیار مهم و متفاوت است.
شهردار منطقه ۶ ادامه داد: قرار بر این است تا پیش از پایان سال فاز اول کار ساماندهی دستفروشان جلو رود؛ البته باید توجه داشت موضوع دستفروشان مسائل گوناگونی دارند و بسیاری از موضوعات آنگونه که به نظر میرسد، نیست و مسائل اقتصادی و معضلات اجتماعی زیادی در این مقوله می گنجد.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه ساماندهی دستفروشان انحصارا دستفروشان معابر اصلی مورد نظر است، گفت: واقعیت امر این است که پراکندگی دستفروشان بسیار زیاد است و شرکت ساماندهی در حال تدوین بخشنامهای بهمنظور ساماندهی دستفروشان است. باید توجه داشت که این امر باید با برنامهریزی و پیشبینی تمامی ابعاد انجام شود و حتماً ساماندهی دستفروشان مهم است و باید فوریت نیز در کار باشد؛ اما با توجه به ابعاد این موضوع ضرورت دارد از تعجیل پرهیز شود.
در حال احصاء ظرفیتها در سطح منطقه ۶ برای ارائه بهعنوان الگو هستیم
رنجبریان در پاسخ به این سوال که شهرداری منطقه ۶ چه تمهیداتی برای تحقق شعار «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» در نظر گرفتهاست، عنوان کرد: برای پاسخ دادن به این سوال خیلی زود است؛ چرا که این مقوله صرفاً یک شعار نیست بلکه در اصل یک هدف و چشم انداز محسوب میشود.
شهردار منطقه ۶ تنوع بالای اقلیتهای دینی در این منطقه را مورد اشاره قرار داد و در عین حال بر ضرورت احصاء مشکلات و چالشهای این منطقه تاکید کرد و گفت: ابتدائا باید مسائل، مشکلات و ظرفیتهای منطقه ۶ احصاء شود و پس از آن بررسی شود که کدام یک از این موارد میتواند بهعنوان یک الگوی جهان اسلامی در آن شاخص معرفی شود و سپس آن شاخص تقویت و پربار و برای کل مردم تهران ارائه شود.
وی با بیان اینکه منطقه ۶ یک منطقه فرهنگی مهم محسوب میشود، گفت: این منطقه شامل دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تربیت مدرس و چندین دانشگاه مهم دیگر است که در کنار آن، راسته انقلاب و راسته کریمخان شامل انتشاراتیها، کتاب فروشیها، کانونها، مؤسسات فرهنگی دولتی و خصوصی میشوند که در اصل یک منطقه فرهنگی محسوب میشوند.
وی ضمن ابراز خرسندی از راهاندازی قرارگاه اجتماعی گفت: باید در مسیری قدم گذاشت تا هر کس که وارد تهران میشود حداقل با معتادان متجاهر مواجه نشود و این اولین گام در اهداف تشکیل قرارگاههای اجتماعی شهرداری بوده و همین موضوع میتواند بهعنوان یکی از مصادیق الگوی جهان اسلامی شدن باشد.
برنامهریزی برای ایجاد ۳ گذر فرهنگی و معدنی در سال آینده
شهردار منطقه ۶ در پاسخ به این سوال که آیا برنامهای برای توسعه گذرهای فرهنگی دارید، اظهار کرد: تقریباً سه گذر را پیشبینی کردهایم که در سال ۱۴۰۱ بتوانیم در زمینه آنها فعالیت کنیم. مورد اول؛ گذر فرهنگی خیابان برادران شهید مظفر است که این خیابان شمالی جنوبی، از خیابان طالقانی و بعد از میدان فلسطین آغاز میشود و تا خیابان انقلاب امتداد دارد و در این گذر، محل استقرار فرهنگستان هنر میباشد و در امتداد آن میتوانیم چند موزه فرهنگی را راهاندازی کنیم که در حال حاضر یک شرکت کار طراحی و سپس اجرای را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: دومین گذر؛ گذر فرهنگی میدان حضرت ولیعصر (عج) تا میدان هفت تیر است که این گذر نیز یک گذر فرهنگی و کتابخوانی محسوب میشود. در این گذر، بوستان حضرت مریم (س) نیز وجود دارد و داخل آن یک ساختمانی برای اجرای گالریهاو کتابخانه قرار دارد که در حال حاضر متروکه شده و بهدنبال این هستیم که این محل را مجدداً فعال کنیم.
رنجبریان در ادامه اذعان کرد: با توجه به اینکه در منطقه شش تعداد قابل توجهی وزارتخانه همچون وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت دادگستری و وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و با توجه به اینکه وزارت صمت تعداد قابل توجهی ساختمان در این منطقه دارد، قصد ایجاد گذر معدن را داریم.
شهردار منطقه ۶ گفت: با توجه به اینکه خانه معدن ایران در خیابان سمیه قرار دارد و با توجه به اینکه وزارت صمت و دانشگاه امیرکبیر که تنها رشته آکادمیک معدن در کشور در آن تدریس میشود، در یک محدوده قرار دارند، قصد داریم این گذر را به گذر معدن تبدیل کنیم که مصوب شد تا کار طراحی آن با هماهنگی خانه معدن و توسط یک شرکت انجام شود.
وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که سرانه فضای سبز در منطقه ۶ چه میزان است، گفت: سرانه فضای سبز در منطقه ۶ حدود ۱۲.۵ متر مربع است؛ اما در خصوص اینکه چقدر باید باشد، دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد؛ بر اساس دیدگاه اول، سرانه متوسط شهر تهران ۱۶ متر مربع به ازای هر نفر در شهر تهران است؛ اما واقعیت این است که سرانه فضای سبز در شهر تهران بر اساس استانداردهای جهانی باید خیلی بالاتر باشد.
رنجبریان با بیان اینکه سرانه فضای سبز در برخی از مناطق حاشیهای تهران بهدلیل وجود پارکهای جنگلی بسیار بالا است، عنوان کرد: در منطقه ۶ بهدلیل وجود بوستانهایی همچون بوستان لاله، بوستان هنرمندان، بوستان شفق و بوستان ساعی وضعیت متوسطی نسبت به مناطق ۲۲ گانه داریم و بوستانهای منطقه ۶ از قدمت بالایی برخوردار بوده و به طوری که بوستان ساعی در سال ۱۳۳۷ تأسیس شده، بوستان شفق در سال ۱۳۴۲ و بوستانهای لاله در سال ۱۳۴۵ به صورت فرامنطقهای و ملی محسوب میشوند.
شهردار منطقه ۶ با بیان اینکه تعدادی از بوستانهای بسیار قدیمی شهر تهران در منطقه ۶ وجود دارد که به افزایش سرانه فضای سبز در این منطقه کمک کردهاست، بیان کرد: در اکثر محلهای منطقه ۶ ساخت و ساز انجام شده و جای خاصی برای ساخت بوستان وجود ندارد و یا اگر وجود داشته باشد، قیمت آن بسیار بالا است.
باغ «اخوان» به بوستان «اخوان» تبدیل میشود
وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط شهرداری منطقه ۶ در جهت تملک باغ «اخوان» و تبدیل آن به بوستان اظهار کرد: این باغ که در میدان گلها واقع شده، حدود پنج هزار متر مربع است که خوشبختانه با ارائه مستندات لازم به اعضای شورای شهر مشخص شد که این ملک، از ابتدا باغ بوده است و بر این اساس باید ارزشگذاری صورت گیرد؛ اما با همه این موارد، منطقه شش خیلی استعداد افزایش سرانه فضای سبز را ندارد.
قرار نیست دوچرخهسواری حذف شود
شهردار منطقه ۶ در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به این سوال که رویکرد شهرداری منطقه ۶ در خصوص پیادهراهسازی و ایجاد مسیر تردد دوچرخه چیست، عنوان کرد: اینکه این موضوع از اولویتهای مدیریت شهری محسوب میشود یا خیر، من نمیتوانم اولویتها را مشخص کنم؛ اما قرار بر این شد که در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در خصوص موضوع توسعه دوچرخهسواری راهکار ارائه و چارچوب مشخص شود تا کار با یک توسعه متوازن انجام گیرد.
وی با تاکید بر اینکه قرار بر این نیست که موضوع دوچرخهسواری حذف شود، گفت: دوچرخهسواری یکی از حالتهای حمل و نقل است و در شهر تهران که تا چند وقت دیگر با توجه به حجم خودروها تبدیل به یک پارکینگ بزرگ میشود، دوچرخه و اسکوتر برقی میتواند جایگزین خوبی برای خودروی شخصی و باری از بار حمل و نقل را بر دوش گیرد و حتماً میتواند در زمینه کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر باشد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰