چالش های شهری از نگاه شهرداران استان فارس
شهرداری ها یکی از مهمترین ارکان مدیریت شهری محسوب می شوند، نهادهایی عمومی غیردولتی که باید پس از کسب درآمد، نسبت به تامین نیازهای عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرها، هزینه کنند. اقداماتی که با برنامه ریزی و نظارت شوراها، سامان می یابد؛ اما این نهادها مشکلاتی انباشته دارند که عمده ترین آنها نیروی مازاد […]
شهرداری ها یکی از مهمترین ارکان مدیریت شهری محسوب می شوند، نهادهایی عمومی غیردولتی که باید پس از کسب درآمد، نسبت به تامین نیازهای عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرها، هزینه کنند. اقداماتی که با برنامه ریزی و نظارت شوراها، سامان می یابد؛ اما این نهادها مشکلاتی انباشته دارند که عمده ترین آنها نیروی مازاد و مسائل مالی است.
استان فارس بنا به اعلام مسئولان دفتر مدیریت شهری استانداری، ۱۱۹ شهرداری فعال دارد و هر یک از این مجموعه ها با توجه به ساختار جمعیتی، منابع درآمدی و … دارای مسائل و مشکلات و چالش هایی است؛ با توجه به تداوم روند افزایش جمعیت شهری، یکی از مسائل مهم پیش روی شورا و شهرداری ها، تامین نیازهای مالی از محل منابع پایدار، توزیع مناسب این منابع و البته مواجهه با مشکل تراکم نیروی انسانی است!!.
براساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت شهری استانداری فارس، در سطح شهرداری های این استان قریب به ۴۵۰۰ پست تعریف شده وجود دارد که حدود ۲۷۰۰ پست بلاتصدیست، اما از سویی شاهد وجود نیروی مازاد در شهرداری ها هستیم، این پارادکس را هنوز هیچ شیوه مدیریت نتوانسته پاسخگو بوده و نسبت به حل کامل آن اقدامی عاجل برنامه ریزی و اجرا کند.
تعدادی از شهرداران فارس به بیان چالش های موجود بر سرراه فعالیت نهاد تحت مدیریت خود پرداختند و بعضا راهکارهایی برای رفع این چالش ها مد نظر داشتند، هرچند تاکیدشان بر ضرورت همراهی سازمان های بالادستی در سطح وزارت کشور و سازمان دهیاری ها و شهرداری ها برای رفع کامل موانع و مشکلات بوده است.
شهردار نورآباد ممسنی در این گفت وگو در پاسخ به میزان تعامل شهرداران با شوراها بیان کرد: تعامل بین شوراها و شهرداران وجود دارد اما اگر گاهی کم رنگ شده به واسطه نبود اعتبار و کمبود درآمد شهرداری ها و انتظاراتی که مردم از شوراها دارند، بوده است، چرا که منتخب مردم هستند.
باقر گودرزی ادامه داد: از طرفی مدیریت شهری از سوی دولت حمایت نمی شوند و تنها در بحث ارزش افزوده از سوی دولت حمایت می شوند؛ متاسفانه ارزش افزوده را متناسب با جمعیت محاسبه می کنند که به ضرر شهرداری ها به ویژه شهرداری های کوچک است.
او ادامه داد: از سوی سازمان شهرداری و دهیاری های کشور طرحی به مجلس ارائه شده که ارزش افزوده بر اساس محرومیت پیش بینی شود نه جمعیت.
ارزش افزوده شهری بر اساس محرومیت پیش بینی شود
شهردار نورآباد همچنین با بیان اینکه پیش بینی ما این بود که با توجه به تورم موجود در جامعه، ارزش افزوده ها برای شهرداری ها هم افزایش یابد، گفت: متاسفانه این مهم محقق نشده و موجب خواهد شد که شهرداری های کوچک که درآمد کمی دارند در آینده با مشکلات زیادی مواجه شوند.
گودرزی همچنین بودجه شهرداری نورآباد در سال ۱۴۰۱ را بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تا پایان شهریورماه امسال حدود ۲۵ میلیارد تومان از این بودجه وصول شده است.
او ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی، پرداخت عوارض ها و همچنین ساخت و سازها با رکود مواجه شده است.
شهردار نورآباد همچنین اضافه کرد: این شهر در جاده ترانزیتی میان استان های فارس و خوزستان قرار دارد و فاقد کمربندی است و این یکی از بزرگترین معضلات این شهر است.
گودرزی با بیان اینکه نورآباد دارای جمعیت ۶۲ هزار نفری است و تقریباً نصف جمعیت این شهرستان در شهر و نیمی دیگر در روستا زندگی می کنند، گفت: مساحت این شهر ۲ هزار هکتار است و حریم شهر هم ۳ برابر محدوده آن پیش بینی شده تا اگر محدوده شهری در سال های آتی گسترش یافت، مردم بتوانند از این حریم استفاده کنند.
او با بیان اینکه متأسفانه در بحث فرهنگی اعتبارات خوبی نداریم، گفت: ما علاقه داریم در امور فرهنگی فعال تر باشیم، اما متأسفانه هر برنامه ای که بخواهیم اجرا کنیم، نیاز به بودجه دارد در صورتی که بودجه فرهنگی ما بسیار کم است.
شهردار نورآباد از فعالیت یک فرهنگسرا در این شهرستان که متعلق به آموزش و پرورش است، خبر داد و گفت: به طور کلی و به صورت میانگین وضعیت مالی مردم در این شهرستان خوب است، اما روحیه مشارکت در ساخت و ساز شهری و رفع مشکلات شهری کم است.
گودرزی به وضعیت ساختمان این سازمان اشاره کرد و گفت: ساختمان شهرداری در اغتشاشات آبان سال ۹۸ به طور کامل سوخت و اکنون قابلیت سکونت ندارد به همین دلیل ما در ساختمان قدیم فرمانداری منتقل شدیم. گرچه استاندار فارس در نخستین سفر استانی خود به این شهرستان قول دادند تا از محل بودجه مدیریت بحران ۴ میلیارد برای ساخت ساختمان شهرداری کمک کنند، اما هنوز این بودجه محقق نشده است.
او همچنین یکی از معضلات این شهر را یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه شهر نورآباد در جاده ترانزیتی میان استان های فارس و خوزستان قرار دارد و فاقد کمربندی است، به همین دلیل در میدان جمهوری اسلامی این شهر همیشه گره ترافیکی داریم و این یکی از بزرگترین معضلات این شهر است البته برای رفع این مشکل اقدامات و مکاتباتی از طرف شهرداری با مسئولان، فرمانداری، نماینده شهرستان و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است و امیدواریم ظرف دو سال آینده یک روگذر در این میدان احداث شود تا مشکل ترافیکی آن حل شود.
شهردار نورآباد خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این عدم موفقیت در جذب سرمایه گذار است، اگرچه طرح های خوبی برای سرمایه گذاری به صورت مشارکتی داریم، اما این مسئله میسر نشده است تا بتوانیم درآمد پایدار برای شهرداری تعریف کنیم لذا از همین جا از سرمایه گذاران دعوت می کنیم تا برای بهره برداری از ظرفیت های این شهرستان به خصوص در بحث گردشگری حضور یابند.
کمیته ارزیابی حسابرسی در استانداری فارس تشکیل شود
مهدی حیدری، شهردار شهرستان مهر هم در پاسخ به چگونگی حسابرسی در شهرداری ها، بیان کرد: حسابرسی شهرداری ها طبق قانون در یک بازه زمانی مشخص با معرفی یک حسابرس از سوی شورا سالانه توسط شرکت های ذی صلاح انجام می شود.
او با بیان متاسفانه در سیستم برخی شهرداری ها حسابرسی به نحو احسن انجام نمی شود، گفت: معمولا حسابرسی به صورت های مالی و کپی برداری منتهی می شود.
شهردار شهرستان مهر همچنین با بیان اینکه برخی شوراهای شهر تخصص صحت سنجی در بحث حسابرسی ندارند، خواستار حضور گستره بیشتری از شرکت های حسابرسی در این باره شد.
حیدری پیشنهاد داد که کمیته ارزیابی حسابرسی در استانداری فارس تشکیل شود.
او وضعیت معیشتی برخی از پرسنل اداری شهرداری های فارس را نامناسب دانست و گفت: اگر قرار است سطح حقوقی آنها ساماندهی شود باید متناسب با سایر ادارات باشد؛ البته گاهی سطح حقوقی کارمندان از شهرداران هم بیشتر است.
حیدری همچنین ورود نیروهای مازاد به سیستم شهرداری ها را یک معضل دانست که موجب بار مالی سنگین شده است.
محمدرضا سلمان پور، شهردار علامرودشت نیز با بیان اینکه اگر بخواهیم به معضلات ساخت و ساز در حریم برخی شهرها به صورت ریشه ای بپردازیم باید پاسخ را در نحوه تهیه طرح های جامع جست و جو کنیم، عنوان کرد: در برهه ای از زمان طرح های جامع برخی شهرها به صورت ضرب العجلی با مطالعات حداقلی تهیه و ابلاغ شد.از یک طرف برای شهرهای در حال رشد لباسی تنگ دوخته شد به نحوی که احکام تخریب ماده ۱۰۰ به تنهایی برای مقابله با آن کافی نبود.از طرفی با طولانی شدن روند الحاق به محدوده و تثبیت کاربری در حریم، عملا مردم به سمت تخلفات ساخت و ساز مشایعت شدند و به تفکیک های غیرقانونی با قیمتی به مراتب پایین تر پناه آوردند.
او؛ تسهیل و رفع موانع روند الحاق به محدوده و تثبیت کاربری و بازنگری را راه حل ساماندهی ساخت و سازها ذکر کرد.
سلمان پور همچنین تاکید کرد که تهیه طرح های جامع و هادی با حساسیت بیشتری دنبال شود.
زارع، شهردار قیر نیز بیان کرد: درآمد پایدار شهری، امروز دچار یک سردگمی خاص شده است، به ویژه اینکه بضاعت شهرداری ها در سر فصل سرمایه گذاری ضعیف است.
درآمدهای سنتی چالشی جدی
او با بیان اینکه وقتی بحث درامدهای پایدار می شود عموما در شهرداری ها، درآمدهای سنتی مد نظر قرار می گیرد، گفت: درامدهای سنتی زیان ده هستند.
شهردار قیر خاطرنشان کرد: ایجاد کارگروه مشاوره در ایجاد درامدهای پایدار نوین مبتنی بر توان دانش بنیان احساس می شود.
زارع تصریح کرد: در بیشتر شهرها معادنی وجود دارد که به اشخاص واگذار شده که کار خاصی هم انجام نمی دهند و اگر معادن اطراف شهر به شهرداری ها واگذار شود، خدمت بیشتری به مردم انجام خواهد شد.
عطاءالله جوکار، شهردار لامرد نیز بیان کرد: شورای سازمان شهرداری و دهیاری های کشور تشکیل شده و بنده هم با رای اعتماد همکاران در شورا حضور پیدا کردم.
شیوه نامه سلامت اداری با رویکرد مقابله با فساد شورا تدوین شود
او گفت: مقرر شده که شیوه نامه سلامت اداری در شهرداری و دهیاری ها با رویکرد مقابله با فساد در این شورا تدوین شود.
جوکار با بیان اینکه همچنین ایجاد ساختار ستادی و اجرایی مدیریت بحران در سازمان شهرداری ها در دستور کار قرار گرفته، ابراز امیدواری کرد که در ادامه جلسات این شورا شاهد اقدامات مطلوبی با اصلاح اساسنامه سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور باشیم.
کامبیز احمدی، عضو شورای شهر نورآباد هم گفت: چون شهرداری نورآباد به وسعت و گستردگی شهرداری شیراز نیست که بتواند سازمان فرهنگی جداگانه داشته باشد، لذا نمی تواند مبلغ زیادی به مباحث فرهنگی اختصاص دهد و اگر بودجه ای در این راستا دارد، همگی کمک به نهادهای فرهنگی است یعنی امکان اینکه به صورت جدی در حوزه فرهنگ ورود پیدا کنیم، چون سازمان فرهنگی نداریم، میسر نیست.
او در عین حال یادآور شد: در بحث فرهنگی اقداماتی انجام می شود و یکی از مواردی که بر روی آن کار می کنیم تا بتوانیم شهروندان را در موضوع حقوق شهروندی و مشارکت در مسائل شهری آگاه کنیم، پیگیری کمیته فرهنگ شهری است و تلاش می کنیم تا اساسنامه آن را تنظیم کرده و در نهایت به عنوان یک نهاد وابسته به شهرداری مصوب شود.
احمدی با بیان اینکه در این کمیته از ظرفیت معتمدین در حوزه های مختلف استفاده خواهد شد، گفت: در موضوع حل مشکل ترافیکی این شهر هم بیش از یک سال است درگیر این مسئله هستیم و توافق با مالکین منطقه هم انجام شده است تا بتوان بیش از ۴۰ درصد بار ترافیکی مسیر را برطرف کرد.
حسین اکبری، رئیس شورای اسلامی شهر نورآباد هم گفت: بیشترین معضل نورآباد بحث ورودی و ترافیک آن است که برای رفع این مشکل پیگیری های متعددی انجام دادیم، ولی تاکنون نتیجه نگرفتیم.
او با بیان اینکه از ۷۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری نورآباد تنها یک سوم آن وصول شده است و امیدواریم بتوانیم مابقی آن را وصول کنیم، گفت: از طرف استانداری نامه ای ارسال شده است که در شهرداری اولویت با پرداخت حقوق کارکنان و کارگران است در صورتی که بودجه ۶۰ درصد مربوط به مباحث جاری و ۴۰ درصد آن عمرانی است.
اکبری با تصریح اینکه شهرداری نورآباد درآمد پایدار ندارد، گفت: منبع درآمد مردم نورآباد کشاورزی است لذا امیدواریم بتوانیم کارخانه آسفالتی خریداری کرده تا بتوانیم برای این سازمان یک درآمد پایدار ایجاد کنیم.
مصطفی دارابی، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر نورآباد هم گفت: در ضلع غربی نورآباد یک خیابان ۳۰ متری قرار دارد که در تفصیلی وجود دارد، اما بازگشایی نشده است لذا با مالکین توافق کردیم تا بتوانیم این معبر را برای رفع مشکل ترافیکی بازگشایی کنیم و به یاری خدا تا یکی دو ماه آینده خیابان شهید مدنی در این شهر بازگشایی خواهد شد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰