رونمایی بیش از ۵۰ دستگاه خودروی آتش نشانی سبک و سنگین

شهرداران آنلاین/به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در هشتاد و دومین برنامه “هر یکشنبه، یک افتتاح” از بیش از ۵۰ دستگاه خودرو امداد سبک و سنگین با هزینه ‌ای بالغ بر ٢۰۸۰ میلیارد ریال رونمایی شد. خرید ۲۰ دستگاه شاسی ایسوزو و تجهیز آن، خرید تجهیزات امدادی اعم از دستکش، کلاه، مقنعه حریق […]

شهرداران آنلاین/به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در هشتاد و دومین برنامه “هر یکشنبه، یک افتتاح” از بیش از ۵۰ دستگاه خودرو امداد سبک و سنگین با هزینه ‌ای بالغ بر ٢۰۸۰ میلیارد ریال رونمایی شد.

خرید ۲۰ دستگاه شاسی ایسوزو و تجهیز آن، خرید تجهیزات امدادی اعم از دستکش، کلاه، مقنعه حریق و … به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال از دیگر خریدهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بود که رونمایی شد.

همچنین چهار دستگاه پژو سواری به ارزش ۱۱ میلیارد ریال، خرید ۱۱ دستگاه تویوتا هایلوکس جهت امداد و نجات در کوهستان به ارزش ۴۴۰ میلیارد ریال، خرید یک دستگاه اتوبوس فرماندهی سیار در زمان بحران با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال و خرید هشت دستگاه شاسی اسکانیا جهت تبدیل به اطفائیه با هزینه ۴۸۰ میلیارد ریال از جمله امکاناتی است که در این برنامه به تجهیزات آتش نشانی اصفهان اضافه شد.

بازسازی خودروهای نوررسان، جرثقیل، اطفائیه و خودرو آموزش برون ایستگاه با صرف ۱۰ میلیارد ریال اعتبار انجام شده و ساخت و تجهیز ستاد فرماندهی عملیات به عنوان مجهزترین ستادهای فرماندهی کشور به اتمام رسیده که به بهره ‌برداری رسید.

همچنین شش دستگاه موتورسیکلت سنگین برای امداد و نجات فوری در زمان پیک ترافیک با صرف اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال به تجهیزات آتش نشانی اصفهان اضافه شد.

رونمایی از پورتال جدید سازمان آتش نشانی و خرید تجهیزات اداری به ارزش ۲۹ میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در آتش نشانی اصفهان است.

*اصفهان، شهر زندگی است

 قدرت اله نوروزی شهردار اصفهان در این آیین با بیان اینکه توسعه پایدار دارای اصول مسلم و شاخصه های متفاوتی است، اظهار کرد: تاب آوری از اصول توسعه پایدار و ایمن سازی از مواردی است که می تواند زندگی را برای مردم هموار کند.

وی تصریح کرد: اصفهان زنده است و زندگی در آن جریان دارد، تاب آوری این شهر زنده باید افزایش پیدا کند، تاب آوری تنها در حوزه کالبد نیست و تاب آوری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ایمنی برای آسایش مردم باید ایجاد شود.

شهردار اصفهان ضمن تاکید بر اینکه خواهان اداره ارزان شهر بودیم و هستیم، افزود: یکی از مشخصه های ارزان اداره کردن شهر افزایش ایمنی شهر است و امروز سازمان آتش نشانی شهرداری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و خودروهای سبک و سنگین هزینه کرده تا هنگام حادثه زودتر بر حوادث غلبه کند.

وی اضافه کرد: همین موضوعات است که باعث ارزان اداره شدن شهر شده، حوادث را کاهش داده و جان مردم را در امان نگاه می دارد.

نوروزی ادامه داد: کسانی که می گویند حق مردم این نیست که در شهر آلوده زیست کنند بدانند تنها در بودجه امسال ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در راستای کاهش آلایندگی ها و تقویت زیرساخت های شهر و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای خرید تجهیزات، خرید مجهزترین وسایل نقلیه و احداث مقر فرماندهی مجهز هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ این شهر ۲۴ ایستگاه آتش نشانی ایجاد شده بود، تاکید کرد: ایستگاه آتش نشانی اطشاران در این دوره ایجاد شده است، ایستگاه آتش نشانی منطقه ۸ در آینده نزدیک افتتاح می شود، ایستگاه آتش نشانی منطقه یک و ۱۴ نیز افتتاح می‌شود و کلنگ ایستگاه آتشنشانی منطقه ۷ و ناژوان نیز به زمین می خورد که به معنای نگاه و توجه به امنیت، توجه به جان و مال مردم و پاسداری از شهر است.

شهردار اصفهان قضاوت برخی راجع به عملکرد مدیریت شهری را ناصحیح و غیر منصفانه ذکر کرد و گفت: نمی توان برای اعلام پیروزی دست به هر حرف غلطی زد، لازم است صدا و سیما از پخش اخبار کذب خودداری و مجریان رادیو مبلغ گروهی خاص نشوند چراکه این رفتارها نمی تواند با اصول شهرداری به معنای وسیع و اداره شهر به معنای صحیح و حکمرانی خوب انطباق داشته باشد، مهم، قضاوت مردم است و مدیریت شهری در عملکرد خود باید حقوق همه مردم را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه برابری، یک اصل مسلم برای اجرای عدالت است، اضافه کرد: نمی توان نگاه نابرابر داشت و قضاوت منصفانه کرد و بعد شعار عدالت طلبی داد، امروز اگر هر خبرگزاری و هر رسانه ای از این اقدام مهم شهرداری که در طول تاریخ شهرداری بی نظیر است سخن نگوید دور از انصاف عمل کرده است.

نوروزی ادامه داد: باید قدردان دلاوران جان بر کف نیروهای آتش نشان شهرداری که هر شب و روز برای آسایش و آرامش همه شهروندان از همه هستی خود گذشته و ایثارگرانه در خدمت ایمنی شهر هستند تا مردم راحت زندگی کنند باشیم، این غیور مردان ایمنی را برقرار و سهم بزرگی در تامین آسایش همه مردم دارند بنابراین باید تمام حقوق آنها رعایت شود.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ نفر در این مدت از طریق آزمون و مجوز جذب سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان شده اند، افزود: این ظرفیتی است که وجود داشته و تنها نیاز به تدبیر بود تا انجام شود، نمی شود کسی دغدغه داشته باشد و از وی انتظار عملیات های خطرناک و سخت را داشت.

شهردار اصفهان تاکید کرد: خرید ۵۰ دستگاه خودروی سبک و سنگین برای تامین ایمنی بیشتر و ابزار در دستان توانمند این مردان، حق آنهاست و این به معنای حق شهر است تا شهروندان در این شهر با آسایش زندگی کنند و دغدغه آنها کمتر شود.

نوروزی تاکید کرد: نباید برای معرفی خودمان، دیگران را تخریب کنیم بلکه باید در ارزیابی ‌ها انصاف را رعایت کنیم، باید بدانیم این شهر زنده باید محل زندگی شایسته برای همه مردم باشد.

وی با بیان اینکه ریل گذاری ‌های صورت گرفته باید تداوم پیدا کند، گفت: سیاست گذاری‌ های درست و برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ باید در خدمت مردم قرار گیرد؛ البته این برنامه تصویب شده و چراغ راه هدایت همه مردم برای اداره این شهر است.

*شهر در همه زمینه ها مشمول تحول شده است

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهر در تمام بخش‌ ها مشمول تحول شده است، گفت: اتفاقات مهم گام به گام مسیر ارتقا رفاه عمومی را سپری می ‌کند.

وی گفت: از تمام کسانی که در خرید این تجهیزات با شهرداری اصفهان همکاری کردند تا امروز برای شهر چنین افتخاری ایجاد شود تشکر می کنم.

*نگاه ما به شهر یک نگاه فراگیر، فراجناحی و فراجنسیتی است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این برنامه با بیان اینکه از تمام کسانی که در خلق این اتفاق بزرگ اهتمام ورزیدند تشکر می کنم، اظهار کرد: عزیزان ما در سازمان آتش نشانی همواره در صحنه ها حضور داشته و به لحاظ نوع ماموریت هایی که دارند همیشه آرامش بخش شهر هستند.

علیرضا نصر، کمال سعادت را در خدمت رسانی به مردم ذکر کرد و افزود: هر فردی که در این شهر به دنبال سعادت و سعادتمندی می گردد باید به مردم این شهر به درستی بنگرد، نیازهای مردم را شناسایی کرده و به دور از هر گونه قیل و قال و تخریب دیگران خدمت صادقانه به شهروندان را سرلوحه کارهای خود قرار دهد.

وی ادامه داد: کسانی که خدمت رسانی به مردم را از طرف دیگران برنمی تابند کسانی هستند که در طریق اخلاق قرار نگرفته اند، هر خدمتی که به مردم می شود باید لبخندی بر لبان مردم بنشاند و امروز نگاه ما به مردم شهر یک نگاه فراگیر، فراجناحی و فراجنسیتی است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان همه مستوجب خدمت هستند، افزود: مدیریت شهری این افتخار را دارد که به همه مردم شهر در ارائه خدمت توجه دارد و تنها برای گروه یا منطقه خاصی خدمت رسانی نمی کند، نگاه جنسیتی ندارد و می خواهد با کمک همه مردم امور شهر را پیش ببرد.

وی تاکید کرد: امیدوارم این خدمت رسانی که در بخش های مختلف و هر هفته مرتب در حال انجام است استمرار یابد و شرایطی فراهم شود تا هر فردی در هر جایگاهی که قرار می گیرد به طور شبانه روزی در جهت آسایش مردم خدمت رسانی کند، در این مسیر همه باید ظرفیت های خود را بالا ببریم.

نصر اضافه کرد: نباید به دلیل تفاوت نگاهی که داریم هر خدمتی را خیانت ببینیم و در گفتارهای مختلف این را نشان دهیم، نباید آنقدر تنور را برای رقیب داغ کرد تا خود نیز در آن بسوزیم و امروز همه باید خوشحال باشیم که اصفهان در مسیر امید قرار گرفته است.

*شهرداری اصفهان برای تمام حوادث احتمالی برنامه دارد

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه این آیین اظهار کرد: اقدامات مهمی در حوزه امداد و نجات و توسعه زیرساخت های امدادی در شهرداری صورت گرفته که ماحصل توجه ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر از این اقدامات در سطح استان است که جای تشکر از مدیریت شهری دارد.

منصور شیشه فروش از سه کلید طلایی در مدیریت بحران نام برد و افزود: پیشگیری، یکی از این سه کلید طلایی و مهمترین کلید مدیریت بحران است، امروز نیز خرید تجهیزات از سوی آتش نشانی در مرحله پیشگیری قرار دارد و آمادگی سیستم در برابرحوادث غیرمترقبه را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه سوانح طبیعی کشور ۵۳ مورد حادثه را که در کشور سابقه وقوع دارد شناسایی کرده است، تاکید کرد: از این ۵۳ مورد ۴۳ مورد حادثه در استان اصفهان سنجش و در طرح جامع خطرپذیری استان، ارزیابی و تدوین شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان مهمترین خطر برای استان را خشکسالی ذکر کرد و افزود: رودخانه زاینده رود خشک است و بارندگی ها نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه همچنین بیشتر چاه ها خشک و ۳۰۰ هزار اصله درخت در حاشیه زاینده رود با تنش مواجه شده است، تاکید کرد: ۱۲ هزار هکتار از باغات نیاز به تامین آب دارد و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشت نشده است، این شرایط باعث فعال شدن کانون های گردو غبار در استان شده است که باعث شده از فروردین تاکنون ۲۳ روز ناسالم داشته باشیم.

شیشه فروش، فرونشست زمین نیز را نیز ماحصل خشکی زاینده رود ذکر کرد و افزود: نرخ فرونشست در استان بین ۱۵ تا ۱۸ سانتیمتر در دشت ها مشخص شده است و کسی می تواند قبل از بحران آماده باشد که حوادث را شناسایی و برای آن برنامه ریزی داشته باشد.

وی ادامه داد: آموزش، مانور، تقویت نیروی انسانی و تجهیزات، لازمه پیشگیری از بحران است و خرید تجهیزات از سوی آتش نشانی اصفهان در راستای مرحله اول مدیریت بحران که همان پیشگیری است انجام شده است.

 مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه دومین کلید طلایی در مدیریت بحران انسجام و ثبات است، گفت: لازم است در حوادث و مدیریت بحران منسجم و با برنامه پیش برویم و انگیزه ها کاهش پیدا نکند.

وی سومین کلید طلایی مدیریت بحران را اقدام با برنامه نام برد و گفت: تجهیزات، آموزش و پیشگیری نیاز به یک برنامه عملیاتی و یک نسخه استراتژیک دارد تا بر اساس آن استراتژی اقدامات انجام شود.

شیشه فروش با بیان اینکه خوشبختانه رویکرد شهرداری در این مراحل به خوبی انجام گرفته است، افزود: مطالعات پهنه سیل شهر اصفهان با عنوان طرح هدایت و جمع اوری آب های سطحی در شهرداری در حال انجام است که کار بسیار بزرگی است تا دراین شرایط کم آبی از روان آب های ناشی از بارندگی استفاده شود.

وی اضافه کرد: طرح مطالعاتی فرونشست زمین در شهرداری در حال به اجرا درآمدن است که این موضوع نیز با توجه به خشکسالی و مخاطرات آن برای شهر مهم است، در خصوص آلودگی هوا نیز شهرداری اصفهان مطالعاتی را با همکاری سازمان محیط زیست انجام داده است که این مطالعات باید به سناریو تبدیل شده و تا پیش از فرارسیدن آلودگی مجدد هوا در پاییز و زمستان بتوانیم اقداماتی در این خصوص انجام دهیم.

 مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری همچنین برای پهنه بندی خطر زلزله در اصفهان مطالعاتی انجام داده است، گفت: قراردادی بین شهرداری و دانشگاه در این خصوص منعقد شده و مشاهده می شود که شهرداری اصفهان برای تمامی این حوادث مهم که شهر اصفهان و منطقه را تهدید می کند برنامه دارد.

 وی اضافه کرد: برای این ۴۳ حادثه ضمن تقویت امکانات، هر دستگاه اجرایی موظف شده است برنامه استراتژی پاسخ به بحران را تهیه کند و ۲۱ نوع حادثه نیز برای حوادث شهری دسته بندی شده است که دستور داده می شود استراتژی پیشگیری و کنترل از هر یک از این حوادث تدوین شود.

شیشه فروش با اشاره به ایمنی بازار اصفهان، گفت: برای ۸ کیلومتر بازار اقدامات خوبی انجام شده اما باید نگاهی ویژه تر و با تجهیز آتش نشانی در آن محور اقدامات ایمنی لازم انجام و برای ساختمان های فرسوده طرح یا دستورالعمل های ایمنی اجرا شود.

*مدیریت هوشمند حوادث در اصفهان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز در آئین بهره برداری از تجهیزات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و افتتاح مرکز فرماندهی و اتاق فرمان کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه ۱۵ خرداد و خاطره شهید اکبری آتش نشان اصفهانی که سال گذشته به شهادت رسید، اظهار کرد: اقدامات مهمی در سازمان آتش نشانی طی سال های اخیر انجام شده است، انجام ۳۰ هزار و ۵۰۵ عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق از سال ۹۷ تا ۹۹، امداد رسانی در بیش از ۱۲ مورد در خارج از محدوده و وظایف سازمان، نجات جان بیش از ۱۳هزار شهروند در حریق و حادثه، کاهش ۹ درصدی آمار حریق از ۴ هزار و ۸۳۴ مورد در سال ۹۶ به ۴ هزار و ۴۱۶ مورد در سال ۹۹، کاهش متوسط زمان رسیدن از ۴ دقیقه و ۲۴ ثانیه در سال ۹۶ به سه دقیقه ۴۹ ثانیه که در نوع خود در سطح دنیا بی نظیر است، کاهش آمار فوت شدگان از ۱۰۴ مورد به ۸۸ مورد، افزایش ۴۳ درصدی آمار خدمات ایمنی و دریافت لوح تندیس سه ستاره در دومین جشنواره تعالی سازمان از جمله برخی دستاوردهای سازمان اتش نشانی در این دوره مدیریتی خود بوده است.

آتشپاد محسن گلابی با اشاره به افزایش حقوق پرسنل سازمان آتش نشانی، افزود: در این دوره افزایش سه برابری در حقوق پرسنل سازمان را شاهد هستیم، افزایش میزان رفاهیات از دو نیم میلیون به ۱۵ میلیون تومان، انتقال ۸۶ نفر از نیروهای اتوبوسرانی به آتش نشانی، جذب بیش از ۲۰۰ نفر نیروی عملیاتی، بازنشستگی ۱۴۶ نفر در قالب مشاغل سخت و زیان آور، صدور ۲۲ هزار اصلاحیه و حکم جدید و … از جمله اقدامات دیگر سازمان اتش نشانی طی مدت اخیر است.

وی با بیان اینکه به ‌روزترین مرکز فرماندهی و اتاق فرمان سازمان آتش نشانی کشور امروز در اصفهان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است، تاکید کرد: مدیریت هوشمند حوادث با استفاده از فناوری ‌ها و امکان فرماندهی حوادث در سطح شهر از اهداف ساخت این مرکز فرماندهی است.

*افزایش تعداد ایستگاه های آتش نشانی شهر

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: بهره برداری از ایستگاه شماره ۲۵ اطشاران انجام شده و ایستگاه منطقه یک تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، احداث ایستگاه آتش نشانی منطقه ۸ با مساحت ۱۴۶۳ مترمربع، احداث ایستگاه آتشنشانی در منطقه ۱۴، انجام ۵ پروژه تملک زمین ایستگاه در میدان حج، تملک احداث مرکز آموزش بین المللی در کمربندی شرق و یک ایستگاه آتش نشانی در محدوده میدان میوه و تره بار، تملک زمین برای ساخت ایستگاه دیگری در ناژوان، همچنین تخصیص بودجه برای تملک زمین جهت احداث ایستگاه در خیابان نبوی منش و ۱۰ مورد بازسازی ایستگاه ها و … از جمله دیگر اقداماتی است که از سوی سازمان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۱۷ پروژه عمرانی در سازمان آتش نشانی در حال انجام است، اضافه کرد: خرید ۱۱ دستگاه خودروی تویوتای ۲۰۲۰ هایلوکس می ‌تواند صرفه ‌جویی در زمان، کیفیت و خدمت رسانی را به همراه داشته باشد.

گلابی تاکید کرد: ۸ دستگاه خودروی سنگین اسکانیا خریداری شده است که هم اکنون مبلغی بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان قیمت دارد در حالیکه این خودروها با مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان خریداری شد.

وی افزود: خرید موتورسیکلت هایی با قدرت زیاد، ماشین های سواری، خرید اتوبوس برای ستاد فرماندهی، تعمیرات و بازسازی، خودروی نور رسان، خودروی آموزش و توربوفن و … از جمله دیگر اقدامات و خریدهایی است که امروز رونمایی شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۸ دستگاه خودروی اطفائیه و نردبام تا دو ماه آینده به ناوگان اتش نشانی اصفهان اضافه می شود، تاکید کرد: همچنین تبدیل وضعیت پرسنل شرکتی و یکسان سازی حقوق انجام می شود و با مجموع اقدامات انجام شده لازم است به شهروندان بگویم درصد ایمنی شهر بالاتر رفته است