آغاز پارکینگ‌سازی در پایتخت از سال آینده/تهران چقدر جای پارک کم دارد؟

طبق طرح جامع پارکینگ در سال ۹۰، تهران با حدود ۵۵۰ هزار کمبود پارک روبه‌رو است. این آمار در سال ۹۷ حدود ۹۰۰ هزار کمبود جای پارک اعلام شد. اکنون نیز برآوردها و مطالعات اولیه سازمان ترافیک شهرداری از کمبود حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار جای پارک حکایت می‌کند. کمبود پارکینگ در تهران معضل […]

طبق طرح جامع پارکینگ در سال ۹۰، تهران با حدود ۵۵۰ هزار کمبود پارک روبه‌رو است. این آمار در سال ۹۷ حدود ۹۰۰ هزار کمبود جای پارک اعلام شد. اکنون نیز برآوردها و مطالعات اولیه سازمان ترافیک شهرداری از کمبود حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار جای پارک حکایت می‌کند.

کمبود پارکینگ در تهران معضل امروز یا دیروز تهران نیست، چندین سال است که شهروندان تهرانی برای پیدا کردن جای پارک میانگین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه زمان صرف می‌کنند که همین گشت‌زنی ها موجب ترافیک در معابر هم می‌شود. این معضل در پایتخت به حدی رسیده که علیرضا زاکانی، شهردار تهران ابتدای کار خود در صحن شورای شهر گفت:  برای برطرف کردن آلودگی‌های صوتی و بصری، ناهمواری‌ها و شرایطی که حرکت در شهر را مختل و مشکل می‌کند، در تهران نیازمند نهضت پارکینگ‌سازی هستیم.

حالا معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از آغاز نهضت پارکینگ سازی در تهران در سال ۱۴۰۱ خبر داده و به ایسنا گفته است: ساخت پارکینگ در محل‍های مختلف بعد از بررسی‌های ترافیکی انجام خواهد شد، بگونه ای که پارکینگ با اولویت  محله‌هایی ساخته می‌شود که  وجود این پارکینگ سفر بیشتر تولید نکند و همچنین موجب افزایش ترافیک نشود.

محمدرضا شیخ‌بهایی افزود: اعتبارات خوبی برای سال آینده در جهت نهضت پارکینگ‌سازی در نظر گرفته شده و منابع مشخص است و  توسعه پارکینگ‌های محلی و عمومی را در سال آینده شاهد خواهیم بود.

او با بیان اینکه سالانه مکلف به افزایش تعداد پارکینگ‌ها هستیم، اظهار کرد: تا پایان سال دو پارکینگ به بهره‌برداری خواهد رسید و ساخت چند پارکینگ دیگر برای سال آینده نیز در دستور کار قرار دارد و کارشناسان در حال عارضه سنجی ترافیکی هستند.

 معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد افتتاح پارکینگ ها گفت: پارکینگ امیرکبیر در خیابان ۱۷ شهریور و  دیگری در محله اتابک در منطقه ۱۵ به زودی به بهره برداری می‌رسند.

هم اکنون ۵۴ هزار پارک حاشیه‌ای در ۸ منطقه تهران ساماندهی شده و ۱۴۲ هزار فضای پارک حاشیه‌ای جدید هم شناسایی شده ااست.

منبع خبر