آغاز پویش ملی غربالگیری دیابت و فشارخون در هرمزگان همزمان با سراسر کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:۳۷۰ هزار هرمزگانی در پویش ملی غربالگیری دیابت و فشار خون که همزمان در سراسر کشور برگزار شد شرکت کردند. به گزارش خبرنگار بلدیه آنلاین،عبدالجبار ذاکری ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در نشست خبری که به مناسبت پویش ملی سلامت با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار گردید […]

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:۳۷۰ هزار هرمزگانی در پویش ملی غربالگیری دیابت و فشار خون که همزمان در سراسر کشور برگزار شد شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار بلدیه آنلاین،عبدالجبار ذاکری ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در نشست خبری که به مناسبت پویش ملی سلامت با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار گردید اظهار داشت :پویش ملی سلامت غربالگیری دیابت و فشارخون در هرمزگان آغار به کار کرد که در تا کنون ۳۷۰ هزار هرمزگانی در این پویش شرکت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اذعان داشت: از تمام افراد بالای ۱۸ سال که تاکنون در طرح ملی غربالگری دیابت و فشار خون شرکت نکردند خواسته می شود تا در اسرع وقت به پایگاه‌های جامع سلامت در شهر‌ها و مراکز بهداشت در روستا‌ها جهت کنترل دیابت و فشار خون مراجعه کنند.

ذاکری به اهداف این پویش ملی اشاره کرد و یادآور شد: این پویش با هدف شناسایی بیماران، آموزش و ارتقاء سطح سواد سلامت بیماران و همچنین کنترل بیشتر بیماران دیابتی و فشار خون در حال برگزاری است.

وی افزود: هدف از این پویش آموزش بیشتر و بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به بیماری های غیر واگیر است و شناسایی افراد دارای دیابت و فشار خون بالا برای کنترل و پیشگیری در جریان است.

عبدالجبار ذاکری اضافه کرد: جمعیت هدف ما در این غربالگری یک میلیون و ۱۴۷ هزار ۶۳۹ نفر در کل استان است که از اوایل آذرماه تا کنون ۵ هزار نفر مشکوک به فشار خون بالا و حدود ۵۰۰ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شده است.

وی اظهار کرد : ۲۲ درصد پیش فشار خون و ۸ درصد پیش دیابت وجود دارد که با معاینات مناسب در صدد پیشگیری از این بیماری در این افراد هستیم .

این مقام مسئول تاکید کرد: تا پیش از این پویش در پیمایشی که صورت گرفته ۱۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال به دیابت و ۲۴ درصد به فشار خون شناسایی شده است.

ذاکری در بخش دیگر با اشاره به بیماری های غیر واگیر که عامل مرگ و میر اشاره کرد و گفت: ۷۸ درصد از عوامل مرگ و میر در دنیا بر اثر بیماری غیر واگیر می باشد که سنین بین ۳۰ تا ۷۳ سال را شامل می شود .

وی یادآور شد : افراد مورد نظر از سنین کار جامعه محسوب می شوند که باید با معاینات درست و پیشگیری از وقوع مرگ و میر جلوگیری کرد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: بیماری های قلبی و عروقی که شامل نارسایی قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و بعد سرطان ها و دیابت و بیماری تنفسی از عامل های غیر واگیر عامل مرگ و میر هستند.

ذاکری تاکید کرد: عوامل رفتاری برای کاهش این بیماری های غیر واگیر را نخست تغذیه و رژیم غذایی مناسب، جلوگیری از کم تحرکی، استفاده نکردن از مواد با چربی بالا و تشخیص زود هنگام نام برد.

وی در بخش دیگر گفت: استان هرمزگان در بین ۱۰ استان برتر و پیشتاز در پویش غربالگری فشار خون بالا و دیابت قرار دارد که این مهم با همکاری مردم و همکاران بنده بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از همه هم استانی ها خواست در این پویش شرکت کنند و به پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت در شهر و روستا مراجعه کنند.