آینده سبز خوانسار / شهردار خوانسار : ۴۰ هکتار به باغات شهر اضافه شده است

خوانسار از شهرهای جذاب و تماشایی استان اصفهان است؛ یکی از مکان‌های دیدنی و گردشگرپذیر شهر خوانسار کوچه‌باغ‌هایش است؛ سر تا سر شهر خوانسار، سرشار از شکوه و زیبایی است؛ به طور حتم گردشگرانی که به شهر ناب خوانسار سفر کنند بیش از هر چیز دیگر مشتاق قدم‌زدن در کوچه‌باغات این شهر جذاب هستند. کوچه‌باغ‌های […]

خوانسار از شهرهای جذاب و تماشایی استان اصفهان است؛ یکی از مکان‌های دیدنی و گردشگرپذیر شهر خوانسار کوچه‌باغ‌هایش است؛ سر تا سر شهر خوانسار، سرشار از شکوه و زیبایی است؛ به طور حتم گردشگرانی که به شهر ناب خوانسار سفر کنند بیش از هر چیز دیگر مشتاق قدم‌زدن در کوچه‌باغات این شهر جذاب هستند.

کوچه‌باغ‌های جذاب و تماشایی، دیوارهایی از جنس کاهگل دارند که با درختانی بلند و سر به فلک کشیده زینت یافته‌اند. درختان بلند و دیرینه‌ای که در فصل بهار و تابستان با برگ‌های سبز و درخشان خود به کوچه‌ها جلا می‌بخشند و با فرارسیدن پاییز، فرشی زرد و نارنجی بر پهنه کوچه پهن می‌کنند و زمستان که فرا برسد برف‌ها را لابه‌لای شاخه‌های بدون برگ و برهنه خود نگه می‌دارند.

خوانسار به دلیل وجود چشمه‌های آب فراوان مملو از درختان سر به فلک کشیده است و به همین دلیل یکی از باغ‌شهرهای مهم ایران به شمار می‌رود. انبوه کوچه‌باغ‌ها و باغ‌های کوچک و بزرگ در سراسر این شهر پیدا می‌شود، چنانچه مشتاق باشید نام زیباترین و دلکش‌ترین محله‌های شهر خوانسار را بدانید باید اضافه کنم که محله‌های صفائیه، چشمه‌آخوند، محله دو راه، محله بالا، مالگاه و پایتخت شماری از محبوب‌ترین، چشم‌نوازترین و خوش‌منظره‌ترین و زیباترین کوچه باغ‌های شهر است.

قدم زدن در دل کوچه‌باغ‌های زیبای خوانسار لذت زیادی دارد و شاید در معدود شهرهای ایران بتوان چنین تجربه‌ای داشت. کوچه باغ‌های خوانسار دقیقاً همان چیزی است که از کوچه باغ در ذهن شما نقش می‌بندد؛ جوی آب کوچکی که صدایی توأم با آرامش با خود به همراه دارد.

۴۰ هکتار به باغات شهر اضافه شده است

مهدی احمدی، شهردار خوانسار اظهار می‌کند: خوانسار در زمینه‌های مختلف صاحب برند است. آینده و چشم‌انداز این شهر در بحث گردشگری هدف‌گذاری شده است و تلاش داریم باغ‌شهر خوانسار حفظ شود.

وی با بیان اینکه خوانسار به طول ۱۴ کیلومتر در یک دره سبز واقع شده است، می‌افزاید: به منظور حفظ این باغ‌شهر تلاش داریم بخش‌هایی از محدوده شهر خارج شود تا امکان ساخت‌وساز وجود نداشته باشد.

شهردار خوانسار ادامه می‌دهد: در طرح جامع شهری ۳۰ هکتار از مناطق مسکونی کاهش و حدود ۴۰ هکتار به باغات شهر اضافه شده است.

حمایت از باغداران شهر برای جذب گردشگر

عباس نوروزی، مسئول فضای سبز شهرداری خوانسار در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار می‌کند: ۱۰۰ هزار درخت در فضای سبز شهری خوانسار وجود دارد که ۵۰ درصد آنها کهنسال است.

وی می‌افزاید: از آنجا که این درختان جزو میراث معنوی و طبیعی شهر خوانسار به شمار می‌آید، در راستای حفاظت از آنها طرح شناسنامه‌دار شدن درختان اجرا شده و تاکنون ۵۰ درصد درختان معابر شهر شناسنامه‌دار شده‌اند، اما پارک‌های جنگلی شهر هنوز شناسنامه‌دار نیستند.

مسئول فضای سبز شهرداری خوانسار جلوگیری از قطع غیرقانونی، تعیین سن درخت و برنامه‌ریزی جهت آبرسانی، تغذیه مناسب و مبارزه هوشمند با آفات و بیماری‌های گیاهی را از مزایای شناسنامه‌دار شدن درختان عنوان می‌کند.

نوروزی با اشاره به باغ‌شهر بودن خوانسار، تصریح می‌کند: باغات زیادی در شهر وجود دارد و سالیانه گردشگران زیادی با سفر به این شهر سبز از طبیعت بکر آن لذت می‌برند. حمایت از باغداران شهر حائز اهمیت است تا درختان شهر حفظ شود؛ بنابراین لازم است از محل اعتبارات آلایندگی‌ها به شهر خوانسار بودجه تخصیص داده شود.

وی ادامه می‌دهد: جذب گردشگر نیاز به اجرای زیرساخت دارد تا ماندگاری گردشگران و مسافران بیشتر شود.

مسئول فضای سبز شهری شهرداری خوانسار خاطرنشان می‌کند: از پانزدهم اسفندماه سال گذشته تاکنون در سه مرحله سم‌پاشی علیه انواع آفات درختان شهر اجرا شده است، به منظور دفع آفات در هنگام شب از نوارهای جذب حشرات در درختان پارک سرچشمه و عسل استفاده می‌شود.

تلاش برای حفظ باغ‌شهر خوانسار

عبدالخالق شریعتی، رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار نیز تاکید می‌کند: حفظ باغ‌شهر بودن خوانسار در دستور کار شهرداری و شورای شهر خوانسار است، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی امکان ساخت‌وساز در ۱۰ درصد باغات شهر وجود دارد، البته مجوز ساخت پس از نظارت و تأیید دفتر فنی و کمیسیون فضای سبز شهرداری صادر می‌شود.

منبع خبر