اتمام حفاری فاز یک خط سه قطار شهری‌ مشهد

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت : حفاری فاز یک خط سه قطارشهری به اتمام رسیده و هسته مرکزی آماده شده است. سید خلیل منبتی در نشست خبری با اصحاب رسانه، معاونین و مدیران شهرداری مشهد اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد اعتبار حمل و نقل و ترافیک به قطارشهری اختصاص داده شده است ،این درحالی است که قطارشهری با […]

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت : حفاری فاز یک خط سه قطارشهری به اتمام رسیده و هسته مرکزی آماده شده است.
سید خلیل منبتی در نشست خبری با اصحاب رسانه، معاونین و مدیران شهرداری مشهد اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد اعتبار حمل و نقل و ترافیک به قطارشهری اختصاص داده شده است ،این درحالی است که قطارشهری با یک هزادو ۹۸۰ میلیارد تومان بیشترین اعتبار را دارد.
وی ادامه داد:دولت ۴ هزار میلیارد تومان باید تخصیص می داد که تا امروز پرداخت نشده است و ۲ هزار میلیارد بودجه نفتی و ۲هزار میلیارد اوراق نفتی باید اختصاص یابد.
منبتی خاطرنشان کرد: ۱۴۶ میلیون یورو در ۱۳۹۲ وام گرفته شده، همچنین برای آسفالت معادل هفت هزار میلیارد تومان که با سود به ۲۳۶ میلیون دلار رسیده است.
وی بابیان اینکه ما باید به اندازه درآمد خرج کنیم نه اینکه وام بگیریم و پرداخت و سود آن را برای آیندگان بگذاریم و در پروژه باغ راه شاهنامه مشاور کار را انجام میدهد تقاطع غیر همسطح سه راه فردوسی نیزمشاور در حال کار است.
راه اندازی مرکز معاینه فنی برای موتورسیکلت ها منبتی تصریح کرد : مرکز معاینه فنی برای موتورسیکلت بزودی راه اندازی می شود وهمچنین آموزش فرهنگ ترافیکی برای کودکان و نوجوانان و رانندگان پر خطر خواهیم داشت .
وی گفت: با توجه به اینکه در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۱۳۰ دستگاه ون با کمک شهرداری نوسازی می شود،عملیات ساماندهی ایوان سلام پایانه را شروع کردیم و امیدواریم به زودی به بهره برداری برسد و غرفه های پایانه موضوعاتی بود که به صورت مزایده به شرکت های مسافربری واگذار شد.
۹۰ ایستگاه دوچرخه اشتراکی داشتیم
معاون عمران ،حمل ونقل ترافیک شهرداری مشهد از حذف ۳۸ معبر در پارک حاشیه خبرداد وافزود: با وجود حذف ، اخراج نیرو نداشتیم و این افراد را در قسمت دیگر مشغول کردیم وبرای دوچرخه اشتراکی بانوان در ۷بوستان شرایط فراهم شده است.
وی اذعان داشت: ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی واگذار می شود با تسهیلات و کارمزد ۴ درصد، فقط با یک نامه کسر از حقوق و بدون ضامن واگذار خواهد شد.
استقرار دستگاه های شارژ موتورهای برقی در سطح شهر
وی ادامه داد:در صورت همراهی پلیس راهور برای موتورسوارها مسیری مخصوص مانند دوچرخه طراحی می شود ومسیرهای دوچرخه نیز بازنگری می شود تا برخی از آنها در اختیار موتورسواران قرار بگیرد.
منبتی اظهارکرد:برای شارژ موتورها مقرر شده نقاطی از شهر دستگاه هایی بگذاریم تا باتری ها در آنجا قرار بگیرند. این موتورها در خانه قابل شارژ است ،همچنین ما ظرفیت بالایی از کارخانه بتن و آسفالت و وسایل و… داریم و دلیلی برای استفاده از بخش خصوصی نداریم وتمام کارهای عمرانی شهرداری را در اولویت اول سازمان عمران انجام می دهد و اگر ظرفیت نداشتیم برون سپاری کنیم ۱٫۵ میلیون مترمکعب تولید آسفالت داشته ایم و ماشین خط کشی معابر را خریداری کردیم.
منبتی از رشد ۴۹ درصدی استفاده از مترو از ابتدای سال بیان کرد و افزود: قیمت تمام شده هر سفر حدود ۱۰ هزار تومان در مترو و ۷۵۰۰ در اتوبوس است.
بلوار امام خمینی به نماز متصل می شود
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه از مطالعات ارتباط بلوار امام خمینی به بلوار نماز که به اتمام رسیده است و تا یک ماه آینده مرحله عمرانی آن آغاز می شود تاکید کرد: تقاطع شهید حریری تا پایان امسال به پایان میرسد و تقاطع آزادگان تا بهار سال آینده به اتمام میرسدومحور خلیج فارس به سمت آزادراه چناران نیز به بهره برداری می رسد.
وی گفت: پل شرق به غرب نیز تا اوایل سال آینده و قسمت جنوبی نیز تا اواخر سال آینده بهره برداری می شود وفاز اول چهل بازه آماده شده و امتداد مسیر مصلی شرقی تا آخر امسال به بهره برداری می رسد همچنین ،جلوخان پایانه در سال گذشته در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا شد.
منبتی درخصوص پردیس تئاتر شهر نیز اظهارکرد: این اقدام،پروژه سنگینی از نظر مالی است و برنامه زمان بندی دارد تا مرحله به مرحله افتتاح شودوعملیات اجرایی دوربرگردان غیر همسطح شهید میرزایی شروع شده و امیدواریم تا سال آینده به بهره برداری برسد.
وی در ادامه از بهره برداری مسیر طرق و محدوده شهرک شهید باهنر در امسال بیان کرد وگفت : مسیر زرکش در اواسط سال آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
منبتی افزود:در معابر شهر یک میلیون متر مربع روکش اسفالت شده و ۲۳۰ هزار مترمربع از معابر خاکی آسفالت شده است و ۲۳۰هزار متر مربع از ابتدای سال پیاده روسازی انجام و ۱۶ تقاطع بازسازی و مناسب سازی شده است و ۱۳هزار مترمکعب کانال سطح شهر مرمت شده و آبگرفتگی ۲۰۰ نقطه برطرف شده است.
انجام ۹۱ پروژه اصلاح هندسی/ پروژه ۳ساله بازگشایی پادگان در یک ماه انجام شد
منبتی از اقدامات عمرانی با هماهنگی شورا را اقدامی از ابتدای دوره بدون مطالعه انجام نشده دانست و ادامه داد : اقداماتی مانند دفع اب های سطحی در سطح گسترده انجام شده که شاید زیاد به چشم نیاید و اینکه ۹۱ پروژه اصلاح هندسی با ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا است همچنین کلان پروژه ساماندهی پادگان لشکر۷۷ در حال انجام است که کار سه سال را ظرف یک ماه انجام دادیم. نزدیک به یک ماه تمامی نیروهای سیزده گانه را به کار گرفتیم. محدودیت هایی در زمان اجرای پروژه داشتیم اما نتیجه رضایتبخش بود گاهی ساعت ۱۱ میتوانستیم وارد شویم و مجبور بودیم ۵ عصر تعطیل کنیم.
طرح ایمن سازی به صورت پایلوت در بزرگراه وکیل آباد انجام می شود
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه از انجام ساماندهی پردیس کتاب در صورت تامین ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۲ خبرداد وافزود: پل های مکانیزه ۶۴ عدد است و تجهیزات آنها مربوط به چند سال قبل است آمار بهره برداری از ۶۰ درصد فعال به ۸۵ درصد رسیده است همچنین پله برقی ها مناسب نیست به دنبال نوسازی هستیم تا در ۶ نقطه اصلی نوسازی شود که اعتبارات ابتدایی لحاظ شده است.
وی گفت:تصادفات ترافیکی دارای سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه است و ۲۱ نهاد متولی دارد و فرهنگ ترافیک صرفا بر عهده شهرداری نیست، تا الان ۶ هزار دانش آموز در پارک ترافیک آموزش دیدند، ممیزی ایمنی بزرگراه ها انجام و ایمن سازی بزرگراه وکیل آباد به عنوان پایلوت اولیه است و تا پایان سال اقدامات لازم انجام می شودو مطالعات میدان بیت المقدس آغاز و امکان سنجی بررسی شده و سپس در شورای حمل و نقل شهر مشهد مطرح می شود و سپس در شورای همتا می بریم.
منبتی درخصوص میدان امام حسین(ع) که مسئله تملک داردگفت: اگر بتوانیم راستگرد را تملک کنیم مشکل ترافیک آنجا حل خواهد شد. عریض پل دهرود تا کمتر از یک سال دیگر به اتمام می رسد.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد همچنین درخصوص مترو و انجام تذکر به شهروندان نیز اظهارکرد: ما ضابط قضایی نیستیم و تنها تذکر لسانی داده می شود، همکاران طبق تکلیف عمل می کنند واگر تخطی باشد به فراجا اعلام می کنند، آمادگی داریم طبق قانون وظایف جدیدی اگر ابلاغ شود را انجام دهیم، ۷۹۲ مورد تذکر از تیر ماه داشته ایم و همکاران موظف اند هر مورد را گزارش دهند و گزارش مکتوب وجود دارد.
منبتی تاکیدکرد: طرح زوج و فرد در شورای همتا تصمیم گیری می شود و خیابان های مشهد ظرفیت این تعداد خودرو را ندارد، بخشی از ترافیک مربوط به فرهنگ رانندگی ماست و مشکلات ترافکی در تمامی کلانشهرها وجود دارد. همچنین دسترسی دوم قطارشهری در طراحی از سمت مقابل توس بوده است اما اختلافی داریم که امیدوارم بزودی مشکل حل شود.اولین خبر خوب مربوط به حمل و نقل در حاشیه شهر و تعریض پل دهرود بود که کمتر از یک سال به بهره برداری می رسد و تا پایان سال هر ۱۵ روز خبر خوبی را برای شهروندان خواهیم داشت.

منبع خبر