اختصاص هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های شهرداری منطقه بافت تاریخی یزد

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد در بازدید خبرنگاران و مدیران رسانه از پروژه های شهرداری منطقه تاریخی از اختصاص هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های شهرداری منطقه بافت تاریخی یزد خبر داد.

مدیر منطقه شهرداری بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان اینکه بالغ بر ۲۵ پروژه عمرانی، خدماتی، ورزشی و فرهنگی در این منطقه در حال اجراست، اعلام کرد: برای اجرای این طرح‌ها هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
علیرضا نقوی در بازدید خبرنگاران رسانه های استان از طرح های در دست اجرا شهرداری منطقه بافت تاریخی یزد، ‌گفت: ساماندهی بوستان آخوند کرباسی با مساحت دو هزار و ۳۰۰ مترمربع، احداث مخزن بوستان وحشی بافقی در مساحت  ۳۰۰ مترمکعب و کف‌سازی و بدنه سازی فضای اطراف بقعه دوازده امام با وسعت یک هزار و ۷۷۰ مترمربع از جمله این طرح‌هاست.
وی ساماندهی بوستان و کف‌سازی و بدنه سازی محله شاه ابوالقاسم، ساخت مرکز تجاری بقعه شیخ احمد، ساماندهی میدان وقت الساعه، احداث سرویس بهداشتی مسجد ملااسماعیل و بازپیرایی بوستان زندان اسکندر  را از دیگر طرح‌های در دست اجرا این منطقه نام برد.
نقوی پیشرفت فیزیکی طرح های یاد شده را ۳۰ درصد بیان کرد و ادامه داد: این طرح ها تا پایان سال‌جاری به بهره برداری می رسند.
مدیر منطقه شهرداری بافت تاریخی شهرداری یزد خاطرنشان کرد: یکی از اساسی ترین مسائلی که مدنظر است، حیات بافت تاریخی به مردم و ساکنان است، اولویت ما در مجموعه مدیریت شهری  این است که شهروندان مالکان اصلی بافت تاریخی هستند که باید به بافت برگردند.
وی گفت: برخی ساکنان اصلی و بومی بافت تاریخی به مرور این مناطق را ترک کردند و اکنون ساکنان غیر بومی سکونت دارند، بنابراین در نظر داریم با تعامل اداره کل میراث فرهنگی استان طرح های هادی را در شورای راهبردی تصویب کنیم که دوباره ساکنان اصلی به بافت برگردند و شاهد رونق بهتر و بیشتر در روزهای آینده باشیم.
نقوی با اشاره به تداوم عملیات نوسازی خانه‌های تاریخی با مشارکت مردم در بافت تاریخی، تصریح کرد: در این راستا به ازای هر خانه تاریخی فرسوده تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
مدیر منطقه شهرداری بافت تاریخی شهرداری یزد برای ارائه خدمات ‌نیز اظهار کرد: مسوولیت هایی به عهده منطقه بافت تاریخی و شهرداری گذاشته شده که هیچ اختیاری در مقابل این مسوولیت‌ها ندارد بلکه ارگانهای مختلف و ادارات دیگر در این بافت تصمیم گیری می کنند.
نقوی اضافه کرد: به همین علت و عدم همکاری برخی ادارات چون اوقاف بعضی از طرح ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال بر زمین مانده که طرح کوچه بیوک نمونه آن است.

  ۹۹ درصد آب انبارهای یزد تبدیل به زباله دان شدند

 مدیر منطقه شهرداری بافت تاریخی شهرداری یزد به وضعیت آب انبارها در سطح شهر یزد اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ مورد آب انبارهای قدیمی در سطح شهر یزد وجود دارد که بالغ بر ۹۹ درصد آنها مخروبه و به زباله دان تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری منطقه بافت تاریخی بارها و بارها نسبت به جمع آوری و پاک سازی زباله های آب انبارها اقدام کرده است.
نقوی ادامه داد: آب انبارها میراث فرهنگی ما هستند بنابراین باید آنها را حفظ کنیم و به بهترین شکل ممکن به فرزندانمان و نسل های بعدی انتقال دهیم.
وی با بیان اینکه متولی اصلی آب انبارها اداره کل اوقاف استان است، گفت: اگر اداره کل اوقاف استان یزد، امین وقف برای آب انبارها را مشخص کند و به آن واگذار کند، شهرداری منطقه بافت تاریخی، آمادگی دارد که بودجه آن را تامین کند تا آنها تبدیل به سفره خانه، ‌زورخانه یا مجموعه‌های فرهنگی شوند.

 مدیر منطقه شهرداری بافت تاریخی شهرداری یزد در پایان تصریح کرد: در بین  شهرداری های کشور تنها شهرداری یزد است که به علت بافت یکپارچه و تاریخی یک منطقه اختصاصی بافت تاریخی دارد.