اختصاص ۵۰ درصد از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مشهد به بازآفرینی محلات هدف

شهرداران آنلاین/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مصطفی نعمتی امروز در نشست مشترک ستاد بازآفرینی خراسان رضوی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که با حضور شهردار مشهد برگزارشد، افزود: براساس آمار، در حوزه بافت های فرسوده شهری تهران رتبه اول و مشهد رتبه سوم را دارا است. وی با بیان اینکه در […]

شهرداران آنلاین/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مصطفی نعمتی امروز در نشست مشترک ستاد بازآفرینی خراسان رضوی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که با حضور شهردار مشهد برگزارشد، افزود: براساس آمار، در حوزه بافت های فرسوده شهری تهران رتبه اول و مشهد رتبه سوم را دارا است.

وی با بیان اینکه در میزان سکونت گاه های غیر رسمی نیز تهران رتبه اول و شهر مشهد دارای رتبه دوم است، اظهارکرد: شهر مشهد هم دارای سکونت گاه های غیر رسمی و هم بافت فرسوده است که بیشتر در حاشیه شهر قراردارد.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: براساس این تعریف مشهد دارای ۵هزار هکتار بافت نا کارمد شهری معادل ۱۵ درصد کل مساحت ۳۵ هزار هکتاری این کلانشهر است .

نعمتی تصریح کرد: بر اساس آمار رسمی سال ۹۵ حدود ۹۲۲ هزار نفر در سکونت گاه های غیر رسمی و بافت های ناکارآمد شهر مشهد ساکن بوده اند، که اکنون این تعداد به حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است که از جمعیت چند استان نیز بیشتر است.

وی، با اشاره به اینکه برای ساماندهی و بازآفرینی فضاهای ناکارمد شهر، اقدام به تاسیس دفاتر تسهیلگری در مناطق هدف شد، خاطرنشان کرد: این دفاتر با هدف شناسایی نیازها و جلب مشارکت افراد ساکن در این محلات و تهیه سند توسعه محله تاسیس شده اند.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد ادامه داد: درحال حاضر ۴۱ دفتر تسهیلگری در محلات هدف تاسیس شده است که از این تعداد ۳۷ دفتر تسهیلگری از سوی شهرداری مشهد و ۴ دفتر تسهیلگری نیز از سوی وزارت کشور تاسیس و مشغول فعالیت هستند که در حوزه دفاتر تسهیلگری مشهد رتبه دوم را دارا است.

نعمتی گفت: دفاتر تسهیلگری ۶۷ درصد از مساحت هدف و ۷۲ درصد جمعیت این محلات را تحت پوشش دارند که به دنبال آن هستیم تا دفاتر تسهیلگری را برای پوشش ۱۰۰درصدی این محلات افزایش دهیم.

وی، افزود: به جز بافت فرسوده پیرامونی حرم مطهر، بافت عامل و آبکوه سایر بافت های فرسوده شهر مشهد در مناطق حاشیه شهر قرار دارند.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه در بازآفرینی شهری از ظرفیت های شورای شهر مشهد نیز استفاده شده و مصوباتی برای ارائه مشوقهایی جهت بازآفرینی محلات هدف گرفته شده است، اظهارکرد: همچنین در تبصره های مختلف بودجه شهرداری مشهد نیز اعتباراتی برای این موضوع پیش بینی شده است.

نعمتی اضافه کرد: برهمین اساس سال گذشته شورای شهر در چهارچوب بسته مشوق های بازآفرینی شهری، تخفیفاتی برای صدور پروانه در نظر گرفت که از این محل سال گذشته ۲۴۰ فقره پروانه با تخفیف ۴ میلیارد تومان صادر شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در ادامه این حمایت ها، سال گذشته ۴۵ درصد و امسال ۵۰ درصد از بودجه عمرانی شهرداری مشهد به مناطق هدف بازآفرینی اختصاص داده شده است .

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: درهمین راستا تفاهم نامه هایی نیز با استانداری خراسان رضوی، ستاد بازآفرینی کشور، راه وشهرسازی، قرارگاه شهید برونسی سپاه، آستان قدس رضوی، بهزیستی، فنی و حرفه ای و بنیاد مسکن جهت تسریع در بازآفرینی محلات هدف شهرمشهد امضاء شده است.

نعمتی با بیان اینکه اواخرسال گذشته درجلسه ستاد ملی بازآفرینی ۱۳۸ پروژه برای هشت پهنه شهر مشهد تعریف شد، اظهارکرد: برای اجرای این تعداد پروژه به ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، که از این مبلغ ۲۳۰۰میلیارد تومان را باید دستگاه های اجرایی استان و ۱۷۰۰ میلیارد تومان دیگر را سازمان ملی بازآفرینی کشور تامین کند، که از کمیسیون اجتماعی مجلس می خواهیم از این موضوع حمایت کنند.

وی درادامه گفت: در حال حاضر تقریبا زمین مورد نیاز برای اجرای این ۱۳۸ پروژه در محلات هدف بازآفرینی اختصاص داده شده است و همه دستگاه های اجرایی نیز نسبت به تهیه طرح های مورد نیاز اقدام کرده اند.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد افزود: با تایید وزارت کشور و ستاد ملی بازآفرینی قرار شده است تا تمرکز اجرای پروژه ها را بر ۱۴ محله که وضعیت نا مناسبتری دارند قراردهیم.

نعمتی ادامه داد: شهرداری مشهد برای این محلات بیش از ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است که تا کنون ۱۵۰-۱۶۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است و بخش زیادی از پروژه های تعریف شده تا پایان سال آماده بهره برداری خواهد شد.