اختلاف نظر درباره عوارض شهرداری بوشهر در سال آینده

تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری برای سال ۱۴۰۱ در شرایطی به تصویب شورای شهر رسیده که برخی اعضا معتقدند رشد ۱۰۰ درصدی آن مشکل ساز است. به گزارش خلیج فارس؛ در نشست علنی شورای شهر، عبدالخالق برزگرزاده و مهرزاد آسایش دو عضو شورا تاکید کردند که عوارض و تعرفه های شهرداری نسبت به سال […]

تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری برای سال ۱۴۰۱ در شرایطی به تصویب شورای شهر رسیده که برخی اعضا معتقدند رشد ۱۰۰ درصدی آن مشکل ساز است.

به گزارش خلیج فارس؛ در نشست علنی شورای شهر، عبدالخالق برزگرزاده و مهرزاد آسایش دو عضو شورا تاکید کردند که عوارض و تعرفه های شهرداری نسبت به سال ۹۹ رشد ۷۵ و در برخی ردیف ها ۱۰۰ درصدی را بر شهروندان تحمیل می کند.

در همین حال زندی نیا رییس کمیسیون بودجه شورای شهر گفت: تعرفه درآمدهای شهرداری در سال ۱۴۰۰ از سوی شورای قبل ۶۰۰ درصد افزایش یافت و چنان غیرطبیعی بود که شورای کنونی در شروع کار اصلاح کرد و تخفیف ۷۵ درصدی عوارض را تا پایان سال اعمال نمود تا مقداری تعدیل شود. درخصوص تعرفه های سال آینده هم طبق آمار دقیق عرض می کنم پایین ترین تعرفه را در بین مراکز استان ها داریم و طوری دیده شده که هم صلاح و صرفه شهرداری دیده شده و بتواند خدماتی که در تعهدش است ارائه کند و هم برای مردم رقم منصفانه ای باشد.

شهناز پولادی نایب رییس شورای شهر هم با بیان اینکه تعرفه های درآمدی شهرداری در سال ۱۴۰۰ غیرکارشناسی بود و ملاک ما برای مقایسه تعرفه های سال ۹۹ بوده، اظهار کرد: رشد تعرفه های سال آینده نسبت به سال ۹۹ حدود دو برابر بوده و منطقی است.

وحید نیک روش رییس کمیسیون عمران شورای شهر هم از تعرفه های درآمدی شهرداری در سال آینده دفاع و اظهار کرد: تلاش می شود با اصلاح ضرایب ارزش منطقه ای، به رونق ساخت و ساز کمک شود.

پورکبگانی رییس شورای شهر هم با بیان اینکه به اذعان همکاران شورای شهر در هیچ دوره ای مثل دوره فعلی این همه وقت روی تعرفه درآمدی شهرداری گذاشته نشده، افزود: وقتی می خواهیم در شهر تحول ایجاد کنیم، باید ابزار آن که تامین بودجه شهرداری است هم دیده شود. ما مثل عوارض و بودجه ۱۴۰۰ تصمیم نمی گیریم که ۶۰۰ درصد افزایش داده شد و چنان غیرکارشناسی بود که شهرداری در اواسط سال درخواست کاهش ۲۰۰ میلیاردی رقم آن را داد.

به گفته وی، در بودجه سال آینده ضمن جلوگیری از ریخت و پاش ها، تلاش می شود با اقداماتی نظیر فروش اوراق مشارکت و درآمدهای پایدار، اتفاقات مبارکی را در شهر رقم بزنیم.

نهایتا تعرفه های عوارض و درآمدی شهرداری برای سال آینده تصویب شد.

بحث بر سر قیمت جدید پلاژ بانوان

اولین دستور کار این جلسه پیش از تصویب لایحه عوارض سال آینده، بررسی تعرفه خدمات سازمان فرهنگی ورزشی بود که یکی از آنها درباره افزایش ورودی پلاژ بانوان از ۷ هزارتومان فعلی به ۱۰٫۵۰۰ بحث برانگیز شد.

مهرزاد آسایش خواستار آن شد که این قیمت افزایش نیابد تا کمکی به بانوان شود، خاتون هلال بحر نیز با اشاره به اینکه ما از ابتدای شروع به کار شورا هنوز نتوانسته ایم به وعده های خودمان به بانوان نظیر پارک اختصاصی عمل کنیم، نباید با افزایش قیمت، همین پلاژ که تنها مکان تفریحی آنهاست را هم کم رونق کنیم.

پورکبگانی رییس شورای شهر هم با بیان اینکه شورای شهر کوره خمره پزی نیست که طی چندماه پارک یا وعده های داده شده را عملی کند و این موارد در اولویت سال آینده می باشد، گفت: هزینه نگهداری پلاژ بانوان خیلی بالاست و از جمله اینکه هزینه حضور نیروهای هیات نجات غریق در این محل به همراه بیمه آن ها و موارد دیگر وجود دارد. من اصراری به تصویب پیشنهاد شهرداری ندارم، ولی اگر نتوانست هزینه خودش را تامین کند و تعطیل شد، اعضای شورا باید پاسخگو باشند.

زندی نیا رییس کمیسیون بودجه شورای شهر هم گفت: اگر ماهیانه ۱۰۰ هزار نفر با ورودی ۵۰ هزار تومان به پلاژ بانوان بیایند، هزینه هایش یر به یر می شود، درحالی که اکنون فقط ۵ درصد هزینه تمام شده آن احذ می کنیم و ۹۵ درصد توسط شهرداری یارانه داده می شود.

آسایش و پولادی دو عضو شورا به این شیوه محاسبه زندی نیا انتقاد کرده و معتقد بودند که با توجه به محدودیت فضاهای تفریحی بانوان، نباید تنها پلاژ شنا برای این قشر را هم گران کرد.

نهایتا پورکبگانی رییس شورا از اعضا درباره نرخ پیشنهادی برای ورودی پلاژ بانوان پرسید که تنها خودش و زندی نیا با تعرفه شهرداری (۱۰٫۵۰۰ تومان) موافق بوده و اکثریت اعضا پیشنهاد رشد هزارتومانی را داشتند که قیمت ۸۰۰۰ تومان مصوب شد.

براساس قانون تعرفه های درآمدی شهرداری ها برای سال آینده باید تا ۱۵ بهمن انتشار عمومی یابد.

آسایش عضو شورا نیز با بیان اینکه ورودی پلاژ فقط ۱۰ درصد هزینه های آن را تامین می کند، اظهار کرد: شهرداری می تواند رقم برخی خدمات مثل سالن های ورزشی

تصویب مناقصه ساختمان شهرداری منطقه دو

همچنین در این جلسه مناقصه احداث ساختمان شهرداری منطقه دو در محله دواس (مجاور خیابان ۲۰ متری) تایید شد. قیمت پیشنهادی مناقصه ۲۹ میلیارد تومان بوده که پایین ترین قیمت پیشنهادی از بین ۳ پیمانکار شرکت کننده ۳۹ میلیارد تومان بوده و قرار است طی ۱۸ ماه احداث شود. به گفته حق شناس شهردار جدید این منطقه، ساخت آن در ۵ طبقه بابت هر متر مربع ۱۰٫۵ میلیون تومان هزینه دارد.

به گفته معاون شهردار منطقه دو، اجاره ساختمان آن ماهیانه ۵۰ میلیون تومان برای شهرداری آب می خورد.

منبع خبر