ارائه خدمات شهر هوشمند در یک قدمی کلان شهرهای ایران

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی و توسعه سامانه جامع خدمات الکترونیک برای شهرداری شده است. این شرکت که در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده، در حوزه طراحی و اجرای سامانه‌های هوشمند برای ارگان‌های دولتی فعالیت می‌کند و تمرکز اصلی آن بر ارائه راهکارهای شهری به […]

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی و توسعه سامانه جامع خدمات الکترونیک برای شهرداری شده است. این شرکت که در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده، در حوزه طراحی و اجرای سامانه‌های هوشمند برای ارگان‌های دولتی فعالیت می‌کند و تمرکز اصلی آن بر ارائه راهکارهای شهری به شهرداری‌هاست. محمدشهاب شریف‌زاده، مدیرعامل این شرکت می‌گوید؛ «از ابتدای فعالیتمان برای هر بخش از شهرداری نرم‌افزارهای مختلفی طراحی کردیم، طی یک سال اخیر به این نتیجه رسیدیم که اکثر قسمت‌های شهرداری را مکانیزه کرده‌ایم اما کار برای شهروندان سخت شده و برای انجام هر کاری باید وارد بخش مجزایی شوند که این امر می‌تواند باعث سردرگمی کاربر شود.»

به گفته وی «در نهایت پلتفرمی جامع توسعه دادیم که تمام خدمات شهرداری در یک جا ارائه می‌دهد. چشم‌انداز این نرم‌افزار را برای دو سال آینده ترسیم شده و درنهایت به این شکل درمی‌آید: تمامی خدماتی که شهرداری یک شهر به شهروندان ارائه می‌دهد در یک پلتفرم قرار می‌گیرد، بدین ترتیب استفاده از خدمات برای شهروندان آسان‌تر می‌شود. یکی از ویژگی‌های خاص این پلتفرم قابلیت شخصی‌سازی آن است، می‌توانیم نرم‌افزار برای هر شهری شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی کنیم و طراحی آن را برای شهر و شهرداری به صورت محلی درآوریم. وقتی قصد راه‌اندازی این پلتفرم برای شهرداری یک شهر را داریم، نمادهای شهر را در نظر می‌گیریم. برای مثال بندر گناوه به خاطر دریاها و نخل‌هایش معروف است، بنابراین لوگو و طراحی پلتفرم شهرداری این شهر براساس این شاخص‌ها صورت می‌گیرد.»

تسهیل ارائه خدمات شهری

شریف‌زاده بیان می‌کند «در کنار طراحی این سیستم برای شهرداری گناوه، چهار پایلوت دیگر نیز برای شهرداری‌های دیگر در حال اجرا داریم. کار پیاده‌سازی این پلتفرم برای شهرداری گناوه تمام شده و به زودی راه‌اندازی می‌شود. در این پلتفرم می‌توان تمام نرم‌افزارها و سامانه‌های مورد نیاز شهرداری را قرار داد، فرقی ندارد که نرم‌افزار برای شرکت ما باشد یا شرکت‌های دیگر. این سامانه از طریق API با نرم‌افزارهای دیگر ارتباط برقرار می‌کند. بدین ترتیب کاربر از طریق یک اپلیکیشن یا وبسایت به تمام خدمات شهرداری دسترسی پیدا می‌کند. برای مثال می‌توان سامانه پرداخت عوارض شهری در این پلتفرم قرار داد یا سامانه اتوماسیون برای پیگیری نامه شهروندان در این پلتفرم تا کاربران بتوانند کارهای مربتط به پرونده‌ شهری خود را انجام دهند. این پلتفرم جامع کاربردهای دیگر نیز دارد، در حال حاضر نمونه ویژه شهرداری‌ها آماده شده اما در سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر مثل تاکسیرانی، حمل‌ونقل و آتش‌نشانی قابل استفاده است البته نمونه نهایی این نسخه‌ها هنوز آماده نشده است.»

مدیرعامل این شرکت‌دانش‌بنیان می‌گوید؛ «در این پلتفرم سه فاز اجرایی وجود دارد، فاز اول پیاده‌سازی نرم‌افزارها و سامانه بر این پلتفرم است. این بستر به راحتی قابل توسعه است و شهرداری می‌تواند با یک درخواست ساده از شرکت، هر خدمتی را به پلتفرم اضافه کند. خدمات جدید بدون این که کاربران اپلیکیشن را به روزرسانی کنند در پلتفرم قرار می‌گیرد. در فاز دوم اتصال به نرم‌افزارهای دیگری است که متعلق به سایر شرکت‌هاست. در فاز سوم سیستم فرهنگیار به این پلتفرم اضافه می‌شود که قادر به هوشمندسازی سیستم حمل و نقل شهری است. این سیستم کارت شهروندی ارائه می‌کند که با استفاده از می‌توان از خدمات شهری مانند خرید از فروشگاه‌های منتخب شهرداری بهره برد.»

به گفته وی «شنبه‌بازارها و دوشنبه‌بازارها محلی برای خرید و فروش بود که پس از شیوع کرونا با محدودیت‌های بسیاری روبه رو شده است. برای حل این چالش در سیستم فرهنگیار امکان اجاره غرفه مجاری به شهروندان فراهم شده است. شهروندان وارد سایت شهرداری شده، ثبت‌نام می‌کنند، شهرداری یک پروفایل شخصی به فروشنده ارائه می‌کند تا بتواند محصولاتش را به نمایش بگذارد. با استفاده از این ویژگی شهرداری می‌تواند از اجاره غرفه‌های مجازی نیز درآمدی کسب کند. حتی شهرداری می‌تواند با سینماهای خصوصی قرارداد ببندد و امکان فروش بلیت آنها را در این سامانه فراهم کند و بخشی از درآمد فروش بلیت را بردارد. هدف اصلی در این پلتفرم ارائه تمامی خدماتی شهری به صورت یکپارچه، در قالب یک سایت یا اپلیکیشن است.»

منبع خبر