از «سامانۀ جامع اداری و مالی شهرداری کرمان» رونمایی شد

شهرداران آنلاین/در پنجاه‌ویکمین هفته از پویش «افتتاح» شهرداری کرمان با شعار «هر هفته یک افتتاح»، از «سامانۀ جامع اداری و مالی شهرداری کرمان» رونمایی شد. به گزارش کرمان‌آنلاین، شهردار کرمان، بیست‌وششم خردادماه، در آیین رونمایی از سامانۀ جامع اداری و مالی شهرداری کرمان که با حضور رییس شورای اسلامی شهر و جمعی از مدیران شهری […]

شهرداران آنلاین/در پنجاه‌ویکمین هفته از پویش «افتتاح» شهرداری کرمان با شعار «هر هفته یک افتتاح»، از «سامانۀ جامع اداری و مالی شهرداری کرمان» رونمایی شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، شهردار کرمان، بیست‌وششم خردادماه، در آیین رونمایی از سامانۀ جامع اداری و مالی شهرداری کرمان که با حضور رییس شورای اسلامی شهر و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، ضمن تشکر از حمایت‌ها و همراهی رییس و اعضای شورای اسلامی از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری که موجب تسریع در اجرای این طرح‌ها شد، گفت: در دوره‌های گذشتۀ مدیریت شهری، میزان درآمد و وصولی شهرداری به‌طور دقیق مشخص نبود و از آن‌جایی که آمارها دستی و سنتی بود، برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی با مشکل مواجه بود، امکان مقایسۀ آمارها وجود نداشت و امور با صرف زمان زیادی انجام می‌شد.
سید مهران عالم‌زاده ادامه داد: استقرار و استفاده از نرم‌افزارها در بخش‌های مختلف شهرداری، نقش ویژه‌ای در افزایش دقت و سرعت در تصمیم‌سازی و مدیریت امور دارد و به مدیران شهری کمک می‌کند که براساس اطلاعات و آمار صحیح، تصمیم درست و به‌موقع بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: پس از انتخاب و خرید نرم‌افزار، وارد کردن اطلاعات و کاربردی کردن نرم‌افزار، تلاش مضاعفی را می‌طلبید که با همت همکاران این اقدام به‌خوبی انجام شده و نرم‌افزار جامع اداری و مالی شهرداری متناسب با نیازها، مسایل و رویۀ جاری در شهرداری کرمان، بومی‌سازی شده است.
شهردار کرمان بیان کرد: در حال حاضر نرم‌افزار جامع اداری و مالی شهرداری کرمان در تمام ارکان شهرداری اجرا می‌شود و به معاونت‌های «مالی و اقتصادی» و «برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی» کمک می‌کند در یک چرخۀ منظم و بدون حضور فیزیکی و کاغذبازی، اطلاعات را ردوبدل کرده و امور را به پیش ببرند.
عالم‌زاده خاطرنشان کرد: استفاده از نرم‌افزار جامع اداری و مالی، قابلیت رصد و پیگیری امور را ایجاد کرده و موجب ارتقای شفافیت سازمانی و مانع فساد اداری می‌شود.
وی، سایر نرم‌افزارهایی را که در شهرداری مورد استفاده هستند نیز، دارای این محاسن برشمرد و افزود: نرم‌افزار شهرسازی «سرا ۸» نیز چند ماه است استقرار یافته و در حال استفاده است و پس از بررسی جنبه‌های مختلف و رسیدن به بلوغ لازم، در همین دوره، رونمایی خواهد شد.
شهردار کرمان، از تلاش برای مهیا کردن امکان استفاده از امضای الکترونیکی در امضای اسناد مالی شهرداری تا پایان این دوره خبر داد.
عالم‌زاده، ضمن تشکر از رییس و اعضای شورا به دلیل حمایت از خرید و استقرار نرم‌افزار جامع اداری و مالی شهرداری، بیان کرد: امیدوارم در دوره‌های بعدی شهرداری نیز مدیران به‌دنبال استفاده از شیو‌ه‌های نوین مدیریتی ازطریق به‌کارگیری و به‌روزرسانی نرم‌افزارها باشند.

قدمی مؤثر در هوشمندسازی کامل شهرداری کرمان
رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این مراسم، با بیان اینکه امیدواریم در انتخابات پیشِ رو، آنچه خیر و صلاح شهر، شهروندان و شهرداری است رقم بخورد، افزود: لازمۀ اقدام پویا و موفق شهرداری، مجهز شدن آن به آخرین تکنولوژی‌ها و امکانات روز است و از کلیۀ کسانی که در استقرار نرم‌افزار جامع اداری و مالی شهرداری تلاش کردند، تشکر می‌کنم.
محمد فرشاد خاطرنشان کرد: قوانین مالی و اداری شهرداری‌ها متفاوت از سایر دستگاه‌هاست و اقتضائات خود را دارد؛ بنابراین، انتخاب نرم‌افزار متناسب با این شرایط دشوار است.
وی بیان کرد: مدیران شهری با استفاده از اطلاعات متمرکز و تجمیعی نرم‌افزار جامع اداری و مالی می‌توانند بهتر تصمیم بگیرند و امیدوارم راه‌اندازی این نرم‌افزار، قدم مؤثری در راستای هوشمندسازی کامل شهرداری کرمان باشد.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به اینکه در آینده، بخش‌های بیشتری از امور شهرداری، برون‌سپاری خواهد شد، افزود: بر این اساس، ضرورت دارد بستری فراهم شود که مدیران شهری بر نحوۀ عملکرد دفاتر و شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد خود، نظارت دقیق داشته باشند و راه‌اندازی نرم‌افزار جامع اداری و مالی، این امکان را فراهم می‌کند.

پیگیر راه‌اندازی پرتال پرسنلی هستیم
معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه «سامانۀ جامع و یکپارچۀ مالی و اداری شهرداری» براساس نیازسنجی سال ۱۳۹۷ در حوزۀ مالی و اداری استقرار یافت، خاطرنشان کرد: به‌منظور سیستمی کردن کل فرایندهای اداری و مالی شهرداری، ‌فراخوان انتخاب پیمانکار منتشر شد و در انتهای سال ۹۷ نیز شرکت انعکاس انتخاب شد.
علی سعیدی افزود: نرم‌افزار جامع اداری و مالی شهرداری کرمان با داشتن ۱۱ زیرسیستم، کل فرایندهای اداری و مالی را ازجمله فرایند پیشنهاد و تخصیص بودجه، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، احتساب دقیق اعتبارات، اعتبارات هزینه‌ای پروژه‌ها، تحلیل کامل پروژه‌ها و میزان هزینه‌کرد آن‌ها را پوشش می‌دهد.
وی با بیان اینکه نرم‌افزار جامع اداری و مالی شهرداری کرمان در بخش پرسنلی، کل فرایند پرداخت حقوق کارکنان را پوشش می‌دهد، ادامه داد: این نرم‌افزار قابلیت توسعه هم دارد و در فاز بعدی، پیگیر راه‌اندازی پرتال پرسنلی هستیم که با راه‌اندازی آن، کلیۀ خدمات مربوط به پرسنل واحدهای مختلف به‌صورت غیرحضوری ارائه خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایه انسانی شهردار کرمان، ضمن تشکر از معاونت مالی و اقتصادی شهرداری، بیان کرد: از همکارانم در معاونت برنامه‌ریزی و سازمان فاوا که تلاش ویژه‌ای در زمینۀ بومی‌سازی نرم‌افزار جامع اداری و مالی شهرداری داشتند، تشکر می‌کنم.

امکان دسترسی به تمام حساب‌ها و سندهای مالی سازمان‌ها و مناطق شهرداری
معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز در این مراسم، خاطرنشان کرد: براساس بخشنامۀ وزارت کشور که در سال ۱۳۹۷ به شهرداری‌ها ابلاغ شد، شهرداری‌ها باید با استفاده از یک شناسۀ اقتصادی کار می‌کردند و بنابراین باید به سمت متمرکز شدن حساب‌ها می‌رفتیم که در همین راستا، نرم‌افزارهای مختلف بررسی و درنهایت نرم‌افزار «انعکاس» انتخاب شد.
رضا دادگرپور افزود: در حال حاضر، در شهرداری مرکز، امکان دسترسی به تمام حساب‌ها و سندهای مالی سازمان‌ها و مناطق شهرداری وجود دارد و کلیۀ اقدامات مالی آنها قابل رصد است.
وی با اشاره به تجمیع حساب‌ها و اسناد کلیۀ سازمان‌ها و مناطق پنج‌گانۀ شهرداری کرمان، بیان کرد: از دو ماه پیش، محاسبۀ حقوق به‌صورت متمرکز و به‌طور کامل ازطریق نرم‌افزار جامع اداری و مالی انجام می‌شود؛ همچنین خزانه‌داری متمرکز اجرایی شده و تخصیص اعتبار به سازمان‌ها و مناطق به‌صورت متمرکز و سیستمی انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان(فاوا) نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرداری‌ها در حوزۀ نرم‌افزاری با مشکل کمبود نرم‌افزارهای کاربردی و مهم مواجه هستند، افزود: در حال حاضر، در حوزۀ شهرسازی در کل کشور، حدود چهار نرم‌افزار داریم؛ در حوزۀ اداری و مالی نیز به لحاظ آیین‌نامه، شهرداری‌ها قدرت انتخاب زیادی ندارند.
حیدر هادی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز شهرداری کرمان در این حوزه و با تأکید جناب شهردار بر توسعۀ زیرساخت‌ها، چندین نرم‌افزار بررسی شد و درنهایت نرم‌افزاری که از لحاظ فنی قابلیت توسعۀ بیشتری داشت و امکانات خوبی هم در اختیار شهرداری می‌گذاشت، انتخاب شد.
وی بیان کرد: در تولید و توسعۀ نرم‌افزار دو موضوع مهم است؛ اول، دانش و برنامه‌نویسی و توسعۀ آن و دوم، دانش و تحلیل سیستمی که خوشبختانه در شهرداری کرمان، دانش تحلیل سیستمی وجود داشت و در این زمینه به بلوغ خوبی رسیده‌ایم.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان(فاوا) خاطرنشان کرد: ۱۱ زیرسیستمِ نرم‌افزار جامع اداری و مالی شهرداری، تمام نیازهای شهرداری را به‌صورت متمرکز و یکپارچه پوشش می‌دهند.
هادی‌زاده افزود: این نرم‌افزار همچنین براساس نیازهای جدید، قابل توسعه است و در همین رابطه جهت راه‌اندازی پرتال پرسنلی سعی کردیم وابستگی خود را به شرکت‌ها کم کنیم و تا حد امکان نرم‌افزار را بومی‌سازی کنیم.