استفاه از روش اتوکلاو برای امحای پسماندهای پزشکی در اصفهان

مسئول فنی آزمایشگاه کنترل کیفیت سازمان پسماند شهرداری اصفهان گفت: مطابق ماده ۷ قانون پسماند، بی خطرسازی و امحاء پسماندهای پزشکی بر عهده تولید کننده است.

مسئول فنی آزمایشگاه کنترل کیفیت سازمان پسماند شهرداری اصفهان گفت: مطابق ماده ۷ قانون پسماند، بی خطرسازی و امحاء پسماندهای پزشکی بر عهده تولید کننده است.

احمدرضا تقی پور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان طبق قانون هیچ گونه مسئولیتی در قبال پسماندهای پزشکی ندارد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وظیفه دارد پسماندهای پزشکی را امحا کند، اما به دلیل نبود زیرساخت اولیه در شبکه بهداشت جهت امحا پسماندهای پزشکی، سازمان مدیریت پسماند شهرداری در ازای دریافت هزینه، پس از اتوکلاور شدن پسماندهای پزشکی آنها را دریافت و سپس در لندفیل پزشکی دفن می کند.

وی با تأکید بر اینکه برای پسماندهای عادی شهری دستورالعمل خاصی وجود ندارد، گفت: برای کاهش خطرات جانی بیماری کووید ۱۹ تمامی کارکنان و کارگران سایت و خطوط پردازش پسماند واکسینه شده اند، اما برای پسماندهای پزشکی، حتما باید نمونه پسماند در بیمارستان اتوکلاو شود و سپس نمونه اتوکلاو شده به محل دفن منتقل شود.

تقی‌پور با بیان اینکه پسماندهای پزشکی کرونایی همانند سایر پسماندهای عفونی به دلیل اینکه ممکن است باعث انتشار بیماری شوند نیاز به بی خطرسازی دارند، گفت: در پسماندهای پزشکی، پسماندهای کرونایی از غیرکرونایی تفکیک نمی شود و پسماندهای کرونایی نیز همانند سایر پسماندهای پزشکی در بیمارستان اتوکلاو و سپس تحویل ماشین های های حمل پسماند پزشکی داده می‌شود تا در لندفیل پزشکی دفن شوند.

مسئول فنی آزمایشگاه کنترل کیفیت سازمان پسماند شهرداری اصفهان در ادامه به ماده ۷ قانون پسماند اشاره و تصریح کرد: بی خطرسازی و امحا پسماند پزشکی بر عهده تولید کننده است. این بی‌خطرسازی به دو صورت کلی می‌تواند انجام شود؛ بی خطرسازی از طریق سوزاندن (روش خشک) و بی خطرسازی از طریق حرارتی مرطوب (اتوکلاو) که هم اکنون در تمام مراکز تولید کننده پسماند پزشکی در اصفهان از روش اتوکلاو استفاده می شود.

به گفته وی در روش اتوکلاو، نمونه تحت بخار آب اتوکلاو می شود و چون دمای اتوکلاو بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد است، معمولا تمام باکتری ها و ویروس ها از بین می روند و این روش یک روش استاندارد و پذیرفته شده در دنیا است.

تقی پور با توجه به اینکه سازمان مدیریت پسماند روزانه تقریبا ۱۴ تن پسماند پزشکی دریافت می کند، گفت: بیان این پسماندها پس از بی خطر سازی به وسیله اتوکلاو تحویل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان می شود؛ این  سازمان، پسماندهای پزشکی را درسایت های دفن پسماند پزشکی و با قرار دادن پتوهای ضدعفونی کننده در زیر و روی آنها به صورت بهداشتی دفن می کنند.

مسئول فنی آزمایشگاه کنترل کیفیت سازمان پسماند شهرداری اصفهان، خاطرنشان کرد: ضد عفونی مجدد در سازمان پسماند به جهت این است که حتی اگر فرآیند بی خطرسازی در بیمارستان به خوبی انجام نشده باشد از انتقال باکتری و ویروس ها به محیط جلوگیری می‌شود.

کد محتوا ۴۱۴۶۷