اصفهان و پورتو به دنبال روابط پویاتر

شهردار اصفهان در دیدار با سفیر پرتغال گفت: ارتقای همکاری اقتصادی و گردشگری در پیمان خواهرخواندگی اصفهان و پورتو پیش بینی شده است.

اصفهان و پورتو به دنبال روابط پویاتر

شهردار اصفهان در دیدار با سفیر پرتغال گفت: ارتقای همکاری اقتصادی و گردشگری در پیمان خواهرخواندگی اصفهان و پورتو پیش بینی شده است.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در دیدار با سفیر پرتغال در ایران با اشاره به اینکه اصفهان یک شهر چهار فصل است که زیبایی آن در اردیبهشت دو چندان می شود، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم در اردیبهشت و هفته فرهنگی اصفهان میزبان شما باشیم.

وی ادامه داد: علاقه شما به ادبیات سبب شده تا توجه ویژه ای به زبان و ادبیات داشته باشید. زبان از این جهت که وسیله ارتباطات بین ملت هایت، حائز اهمیت است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در تفاهم خواهرخواندگی اصفهان و پورتو توجه به روابط دانشگاهی مهم شمرده شده است، گفت: امیدواریم روزی بتوانیم شاهد تدریس ادبیات با زبان پرتغالی در دانشگاه های اصفهان باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در قالب خواهرخواندگی، شهرها می توانند آزادانه فارغ از دیپلماسی رسمی به گسترش ارتباطات خود کمک کنند، افزود: در عقد خواهرخواندگی اصفهان و پورتو ارتقای زمینه های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری پیش بینی شده است.

قاسم زاده با اشاره به گفت و گوی دو هفته پیش خود با سفیر ایران در پرتغال اظهار کرد: طی این گفت و گوها قرار شد هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت سال آینده یا اسفندماه امسال در صورت برطرف شدن شرایط کرونایی به صورت حضوری برگزار شود.

وی به روابط ۵۰۰ ساله ایران و پرتغال اشاره و تصریح کرد: بخشی از این روابط به زمانی بازمی‌گردد که اصفهان پایتخت سیاسی ایران بود و اکنون اصفهان پایتخت فرهنگی ایران به شمار می رود و امیدواریم این روابط گسترش پیدا کند.

شهردار اصفهان افزود: اصفهان از ظرفیت های تجاری و اقتصادی برخوردار است و حضور مشاور اقتصادی سفیر پرتغال در ایران نشان از علاقمندی به توسعه روابط در این حوزه دارد.

وی افزود: امیدوارم مذاکرات برجام به نتیجه برسد تا روابط میان اصفهان و پرتغال هم به صورت بهتری دنبال شود.

A12I9743.JPG

*پیشنهاد تدریس زبان پرتغالی در دانشگاه های ایران/ دغدغه آب اصفهان برای سفیر پرتغال

در ادامه این دیدار، کارلوس کوشتانهوش، سفیر پرتغال در ایران با ابراز خرسندی از این دیدار و سفر به اصفهان اظهار کرد: امیدوارم خواهرخواندگی اصفهان و پورتو سبب افزایش همکاری های دو شهر شود.

وی ادامه داد: امروز در دیداری که با مسئولان استانداری اصفهان داشتم در مورد مسئله آب اصفهان گفت و گو کردیم.

سفیر پرتغال در ایران با تاکید بر لزوم اجرایی شدن پیشنهاداتی که پیش تر بین دو شهر اصفهان و پورتو رد و بدل شده است، افزود: امیدواریم بعد از مذاکرات وین شاهد رونق روابط تجاری اصفهان و پرتغال باشیم.

وی به سابقه روابط ۵۰۰ ساله ایران و پرتغال اشاره و تصریح کرد: امیدواریم این همکاری ها منجر به تدریس زبان پرتغالی و اسپانیایی در دانشگاه های ایران از جمله اصفهان شود چراکه هم اکنون زبان فارسی در دانشگاه های پرتغال تدریس می شود.

کوشتانهوش، با بیان اینکه پرتغال جزو ۵۰ کشور نخست جهان در زمینه گردشگری است، افزود: در همکاری های بعدی امیدواریم بتوانیم هیئتی از پرتغال برای شناسایی فرصت های ایران اعزام کنیم.

وی به پیوندهای ایران و پرتغال در زمینه ورزش اشاره و اظهار کرد: حضور کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و یکی از مربیان پرتغالی در تیم سپاهان، نمونه بارز این همکاری هاست.

سفیر پرتغال در ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که پیمان خواهرخواندگی اصفهان و پورتو منجر به پویایی روابط دو شهر شود.

وی در پایان این دیدار، کتاب دلواپسی اثر فرناندو پسوا نویسنده پرتغالی که به شدت تحت تاثیر جهان بینی حکیم عمر خیام بوده است را به شهردار اصفهان اهدا کرد.

A12I9847.JPG

کد محتوا ۴۱۹۷۶

برچسب ها