اعزام زائران عتبات با سفر ۱۵ هزار ایرانی در نوروز به پایان رسید

اعزام زائران عتبات نوروزی از شب گذشته به پایان رسید و در مدت ۲ هفته بیش از ۱۵ هزار ایرانی به عراق سفر کردند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفرهای زیارتی به عتبات در ایام نوروز از ۲۴ اسفندماه آغاز شد و زائران کشورمان در قالب کاروان‌های مختلف از سوی سازمان حج و زیارت عازم عراق شدند.

در این دوره از اعزام‌ها با وجود اینکه نه تنها پیش ثبت‌نام سفرهای هوایی، بلکه پیش ثبت‌نام سفرهای زمینی نیز صورت گرفت، اما به دلیل بسته بودن مرزهای زمینی هیچ زائری از این طریق به عراق اعزام نشد و بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات همچنان منتظر برقراری سفرزمینی عتبات هستند.‌

با این‌وجود، سفرهای هوایی به عراق به خوبی انجام شد و چند شرکت هواپیمایی مسؤولیت اعزام زائران عتبات نوروزی را بر عهده گرفتند. البته برخی از زائران از تأخیر پروازها گلایه داشتند و حتی مسؤولان اعزام نیز از بالا بودن هزینه‌های بلیت پرواز عتبات ابراز نارضایتی کردند. 

‌امسال سفرهای نوروزی عتبات با شیوه نوین اجرایی شد و دفاتر استانی مسؤول اعزام زوار شدند که این نوع اعزام‌ها در کنار برخی مزایا همچون ایجاد فضای رقابتی، مشکلاتی به همراه داشت که نامناسب بودن خدمات برخی کاروان‌ها به زوار از مهم‌ترین آن‌ها است.

‌سفرهای زیارتی به عتبات در ایام‌ نوروز با اعزام ۱۱ کاروان به عتبات در ۲۴ اسفند آغاز و این سفرها در هفته اول فروردین به اوج خود رسید و بسیاری از ایرانیان در ایام نوروز به عراق سفر کردند که با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان، سفرها طوری برنامه‌ریزی شد تا قبل از ماه مبارک رمضان زائران به کشورمان بازگردند.

‌آخرین اعزام زائران عتبات نوروزی نیز روز گذشته هشتم فروردین‌ماه انجام شد و زائران کشورمان به این سفر معنوی مشرف شدند.‌ ‌بیش از ۲۶ هزار نفر متقاضی سفر نوروزی عتبات بودند که در مرحله نخست برای ۱۳ هزار نفر از آن‌ها ظرفیت ایجاد شد و پس از مدتی این تعداد افزایش یافت. 

‌به گفته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت از ابتدای برقراری سفر عتبات در سال گذشته تاکنون بیش از ۵۶ هزار نفر به این سفر معنوی مشرف شده‌اند.

‌بر همین اساس بیش از ۱۵ هزار نفر در ایام نوروز که از ۲ هفته قبل آغاز شد به عراق‌ سفر کردند. ‌با پایان سفر نوروزی عتبات در آستانه ماه مبارک رمضان، بسیاری از زائران ایرانی از کشور عراق بازگشتند و سایر زوار تا قبل از رمضان به کشور بازمی‌گردند.

‌سفر زیارتی به عتبات در نوروز برای رفت و برگشت هوایی بین ۹ میلیون و ۲۰۰ تا ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و رفت هوایی و بازگشت زمینی از هشت میلیون و ۳۰۰ تا ۹ میلیون تومان بود.

‌به گزارش فارس، سفرهای زیارتی به عتبات در سال گذشته از اوایل آذرماه فقط به صورت هوایی آغاز شد و قرار بود مرز زمینی نیز بازگشایی شود، اما این امر محقق نشد.

انتهای پیام/