افزایش بی‌سابقه جمعیت در منطقه۲۲ تهران ؛ شهرک‌های بدون امکانات رفاهی و خدماتی

براساس برنامه‌ریزی‌های کلان مدیریت شهری قرار بود منطقه ۲۲ تا چند سال آینده حدود ۳۰۰هزار نفرجمعیت درخود جای دهد،اما این اتفاق زودتر از زمان پیش‌بینی محقق شده واین میزان جمعیت اکنون در این منطقه ساکن شده‌اند.از سوی دیگر طبق پایش اطلاعات باتوجه به حجم بالای ساخت‌وسازها در سال‌های آتی جمعیت این منطقه به بیش از […]

براساس برنامه‌ریزی‌های کلان مدیریت شهری قرار بود منطقه ۲۲ تا چند سال آینده حدود ۳۰۰هزار نفرجمعیت درخود جای دهد،اما این اتفاق زودتر از زمان پیش‌بینی محقق شده واین میزان جمعیت اکنون در این منطقه ساکن شده‌اند.از سوی دیگر طبق پایش اطلاعات باتوجه به حجم بالای ساخت‌وسازها در سال‌های آتی جمعیت این منطقه به بیش از نیم‌میلیون نفر خواهد رسید.

روانه شدن سیل جمعیت به غربی‌ترین منطقه پایتخت در حالی رقم می‌خورد که بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تأسیسات شهری و حمل‌ونقل عمومی فراهم نشده است. «وحیدرضا محمدی انارکی» شهردار منطقه۲۲ با بیان این موضوع، آمایش سرزمینی را اصولی‌ترین راهکار برای توسعه شهری این منطقه می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «آمایش سرزمینی یکی از راهکارهای اصولی و منطقی در توسعه شهری به‌حساب می‌آید. اگر بخواهیم به شکل ساده بیان کنیم یعنی برداشتن گام‌های برنامه‌ریزی شده صحیح برای توسعه و آبادانی یک منطقه یا شهر.

موضوع آمایش سرزمینی در سال‌های گذشته در منطقه ۲۲ به‌عنوان پهناورترین و تازه تأسیس‌ترین منطقه شهری پایتخت آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و اگر هم برنامه‌ریزی برای آن صورت گرفته به شکل صحیح و کامل اجرا نشده است. خوشبختانه به‌دلیل تازه تأسیس بودن این محدوده از کلانشهر تهران ساخت‌وسازهای جدیدی شکل گرفته و معضل بافت فرسوده وجود ندارد، اما عقب‌ماندگی زیرساخت‌های شهری از جمله نبود شبکه فاضلاب شهری به یکی از چالش‌های این محدوده تبدیل شده است. به شکلی که ۲۶۰ کیلومتر این محدوده از تهران نیازمند شبکه فاضلاب شهری است و تنها ۳۰ درصد آن حدود ۶۰ کیلومتر به اجرا رسیده و این در حالی است که در سایر مناطق تهران بیش از ۹۰ درصد شبکه فاضلاب شهری احداث شده است، بنابراین نیازمند توجه بیشتر به این موضوع است.»

به گفته او یکی از مشکلات اغلب خانواده‌های ساکن در این محدوده کمبود فضای آموزشی است. شهردار منطقه ۲۲ درباره این چالش توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: «زمانی که منطقه ۲۲ احداث شد عزمی برای فراهم‌شدن آموزش و پرورش جدید برای این منطقه به‌وجود نیامد. به همین خاطر اکنون منطقه ۲۲ و ۵ تهران زیرنظر یک آموزش و پرورش اداره می‌شود و  سرانه آموزش در این منطقه بسیار کمتر از مناطق دیگر است.» محمدی باور دارد باید برای توسعه غرب تهران آمایش سرزمینی در نظر گرفته شود و براساس آمایش جدید اقداماتی انجام شود.

 او می‌گوید: « اکنون با تلاش‌های مدیریت شهری برنامه‌های اجرایی اولویت‌دار مانند احداث پکیج تصفیه‌خانه شمال منطقه، اهدای زمین رایگان به شرکت فاضلاب برای تصفیه‌خانه در خرگوش‌دره، فراهم‌سازی ایستگاه مترو، ساخت ۸مدرسه و واگذاری ۲ زمین برای این منظور، تعامل با نهادها و ارگان‌های مالک در منطقه درحال انجام است. همچنین این منطقه آمادگی آن را دارد تا در بازده کوتاه‌مدت قطب گردشگری پایتخت را با همفکری نخبگان و معتمدان محلی روی ریل توسعه پایدار قرار دهد.»

منبع خبر