افزایش ۱۶ برابری بودجه بافت تاریخی شیراز نسبت به سال ۹۹

شهرداران آنلاین/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس مهدی قلندری در گفتگوی زنده اینستاگرامی با پایگاه خبری بازآفرینی گفت: از مجموع ۲۲هزار هکتار بافت شهری شیراز؛ ۳۶۵ هکتار تحت عنوان بافت تاریخی و در مجموعه یک منطقه ویژه شهرداری به همین نام مدیریت می شود. وی با اشاره به اینکه بخش اعظم بناهای تاریخی […]

شهرداران آنلاین/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس مهدی قلندری در گفتگوی زنده اینستاگرامی با پایگاه خبری بازآفرینی گفت: از مجموع ۲۲هزار هکتار بافت شهری شیراز؛ ۳۶۵ هکتار تحت عنوان بافت تاریخی و در مجموعه یک منطقه ویژه شهرداری به همین نام مدیریت می شود.
وی با اشاره به اینکه بخش اعظم بناهای تاریخی شهر شیراز در ادوار مختلف تاریخی در محدوده این بافت ۳۶۵ هکتاری قرار گرفته است، گفت: مجموعه ای که از آن تحت عنوان بافت تاریخی یاد می کنیم در آن دوره یک حصار کلی و شش دروازه داشته و ساکنین شیراز آن زمان در یازده محله تاریخی در این محدوده می زیسته اند. این محلات علیرغم تغییر سبک زندگی؛ حضور خودرو و جرح و تعدیل خیابان ها و معابر کماکان به لحاظ اجتماعی و فرهنگی به حیات خود ادامه می دهند. این محدوده هسته مرکزی و اولیه شهر شیراز است و در دوره های تاریخی بعدی به مرور زمان فضاهای پیرامونی به این محدوده افزوده شده است.
قلندری از مجموعه ارگ کریمخان، بازار و حمام وکیل و دیوانخانه تحت عنوان عناصر تاریخی شاخص دوره زندیه و مسجد نصیرالملک و نارنجستان قوام از عناصر شاخص دوره قاجاریه نام برده و افزود: همچنین بناهای تاریخی ارزشمندی نظیر مسجد عتیق و مدرسه خان از دوره های پیشین تاریخی نظیر دوره صفویه در این بخش از شهر به یادگار مانده است.
شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز اولویت اصلی شهرداری بافت تاریخی این شهر را ارتقا زیست پذیری و بالا بردن کیفیت زندگی در این محدوده ذکر کرده و افزود: با توجه به اینکه نقش اصلی شهر شیراز عمدتا در بخش خدمات و مشخصا در حوزه گردشگری و زیارتی است، راهبرد اصلی ارتقا کیفیت زندگی را رونق و توسعه گردشگری به عنوان عامل محرک توسعه زیستی تعریف شده است.
مهندس قلندری اظهار کرد: در سال ۹۹ فعالیت های شهرداری بافت تاریخی را در دو محور اصلی زیرساخت و عمران شهری و جلب مشارکت اجتماعی متمرکز کردیم و سه محله سنگ سیاه، درب شازده و لب آب را به عنوان محلات هدف در نظر گرفته و بر اساس وضعیت هرکدام از محلات اقداماتی را طرح ریزی کردیم.
وی افزود: در محله لب آب با توجه الگوی غلبه سکونت پروژه های خاص خود این الگو را طراحی کردیم که خوشبختانه تا کنون ۳۰ درصد از این پروژه ها به انجام رسیده؛ در محله سنگ سیاه که خود مجموعا پنج محله بافت تاریخی را شامل می شود و تقریبا به سهم مساوی شاهد ظرفیت سکونت و گردشگری هستیم نیز پروژه ها حدودا ۳۰ درصد پیشرفت داشته اند.
شهردار منطقه ۸ شیراز گفت: در خصوص محله درب شازده با توجه به قرار گیری عناصر شاخص دوره زندیه شاهد غلبه گردشگری هستیم و به همین جهت پروژه ملی زندیه را در این بخش از شهر تعریف کرده ایم.
قلندری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ دو موضوع ارتقا سطح زیستی و علم محوری را به عنوان دو راهبرد جدید به محورهای قبلی اضافه کردیم و درصدد هستیم در سال جاری مرکز پژوهشی ویژه بافت تاریخی و فرهنگی را در دل بافت تاریخی ایجاد کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تلاش کردیم برای مدیریت بافت تاریخی شیراز یک مجموعه همدل و علاقمند ایجاد کرده و خوشبختانه این موضوع با توجه به تاکید ویژه مهندس اسکندرپور شهردار شیراز در خصوص بازآفرینی بافت تاریخی تحقق پیدا کرده و در حال حاضر مجموعه بافت تاریخی یک مجموعه همدل و همراه است و همه بخشهای شهرداری نیز از این مجموعه حمایت می کنند.
شهردار بافت تاریخی فرهنگی شیراز در پاسخ به سوال میزان افزایش بودجه شهرداری بافت تاریخی گفت: خوشبختانه با نگاه ویژه شهردار شیراز بودجه سال ۹۹ شهرداری بافت تاریخی نسبت سال پیش از آن ۹ برابر شده و پیش بینی بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری بافت تاریخی نیز حدودا ۱۶ برابر بودجه سال ۹۸ است و به همین میزان نیز شاهد افزایش پروژه های گوناگون در سطح منطقه هستیم.
قلندری گفت: تلاش کردیم مشارکت همه دستگاه های خدمات رسان در شهر منجمله شرکت های برق ؛ گاز ؛ آب و مخابرات را جلب کنیم و هم افزایی با سایر دستگاه های خدمات رسان سبب شد پس از سالها انشعابات داخل محدوده بافت تاریخی به بهترین شکل بروز رسانی شود به شکلی که در حال حاضر ب

ا همکاری شرکت برق بخش قابل توجهی از خطوط انتقال برق زمینی شده تا تاسیسات هوایی برق رسانی از منظر بناها و بافت تاریخی حذف شده و این فرایند در حال حاضر نیز ادامه دارد.
قلندری افزود: فیبر نوری به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی مخابراتی و ارتباطی که هنوز در مناطق توسعه یافته و اصطلاحا بالای شهر شیراز نیز به شکل کامل اجرا نشده در بافت تاریخی اجرا و شبکه آب شرب بافت تاریخی نیز به روز شده است.
شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جلب مشارکت همه نهادهای دخیل به انجام کار مشترک با میراث فرهنگی و کسبه بازار برای حفظ و احیا بازار تاریخی شیراز اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک قرارداد سه جانبه با نمایندگان بازاریان؛ اداره کل میراث فرهنگی منعقد کردیم و شاهد اقدامات سه جانبه موثری بودیم.