اقدامات شهرداری تهران برای کاهش ترافیک در روزهای پایانی و بارانی سال

سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که ما هر سال در روزهای پایانی سال با افزایش حجم ترافیک و ازدحام معابر مواجه هستیم افزود: البته در دو سال اخیر به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا حجم ترافیک کاهش پیدا کرده بود اما امسال با توجه به واکسیناسیون گسترده و […]

سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که ما هر سال در روزهای پایانی سال با افزایش حجم ترافیک و ازدحام معابر مواجه هستیم افزود: البته در دو سال اخیر به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا حجم ترافیک کاهش پیدا کرده بود اما امسال با توجه به واکسیناسیون گسترده و افزایش تقاضای سفرها، میزان ترافیک در اسفندماه تشدید شده است.

وی اضافه کرد: افزایش ترافیک روزهای اخیر در کنار بارندگی باعث شد که دوشنبه شب گذشته با ازدحام شدید در خیابان‌ها مواجه شویم به‌گونه‌ای که تقریباً نیمی از شهر تهران درگیر ترافیک سنگین بود.

شفیعی با اشاره به این که معمولاً جلسات مستمری برای هماهنگی با عوامل پلیس راهور تهران بزرگ و سایر همکاران شهری برگزار می‌شود، گفت: به دلیل ترافیک کم‌سابقه دیشب، بر اساس دستور شهردار محترم، جلسه فوری با حضور سردار حمیدی، فرمانده محترم پلیس راهور تهران و عوامل شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با حمل و نقل عمومی و معاونان ترافیک مناطق و نماینده معاونت خدمات شهری شهرداری تشکیل دادیم و دلایل آب گرفتگی و ترافیک دیشب را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: در این جلسه برخی از عواملی که در کوتاه‌مدت قابل رفع است مورد بررسی قرار گرفت و مجموعه‌ای از اقدامات برنامه‌ریزی شد تا در شب‌های آتی که طبق پیش‌بینی‌ها بارندگی خواهیم داشت، تا حد امکان از وقوع آب‌گرفتگی و ترافیک شدید، جلوگیری کنیم.

شفیعی با تاکید بر این که افزایش امکانات و اصلاح ظرفیت‌های موجود در بلندمدت قابل انجام است اظهار داشت: افزایش تقاضای سفر، مخصوصاً تردد با خودروهای شخصی در کنار کاهش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل بارندگی، باعث افزایش ترافیک و ازدحام در خیابان‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: ما طبق بررسی‌های مختلف به مجموعه‌ای از اقدامات رسیدیم که عمده‌ترین آن‌ها شامل تمدید ساعت کاری ناوگان حمل و نقل عمومی، رفع برخی نواقص تجهیزات کنترلی مثل چراغ‌های راهنمایی و برخی تجهیزات هوشمند است. همچنین از معاونت خدمات شهری خواستیم تا نقاطی که دچار آب گرفتگی بودند با جدیت رفع شوند تا دوباره دچار انسداد نشوند.

شفیعی افزود: با توجه به این که دو منطقه ۳ و ۱۲ دیشب شرایط خاصی را از نظر آب‌گرفتگی و ترافیک داشتند، مقرر شد جلسات ویژه‌ای با حضور عوامل شرکت‌ها و سازمان‌های مربوطه و پلیس راهور تهران برگزار کنند و به طور دقیق به آسیب‌شناسی این مناطق بپردازند.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در کنار مجموعه اقداماتی که صورت گرفته، از شهروندان محترم هم انتظار داریم ما را کمک و همراهی کرده و سفرهای زائد خود را حذف و سفرهای ضروری‌شان را در طول شبانه‌روز توزیع کنند و با اعضای خانواده و دوستانی که نیاز به سفر درون‌شهری دارند، هم‌پیمایی داشته باشند و تردد خودروهای تک‌سرنشین را کاهش دهند و همچنین از وسایل حمل و نقل عمومی به‌ویژه مترو استفاده کنند تا وضعیت ترافیک در روزهای پایانی سال بهبود پیدا کند.

شفیعی با اشاره به همکاری پلیس راهور با شهرداری گفت: پلیس راهور همیشه در گرما و سرما در حال خدمت و زحمت است و ما همیشه از زحمات این عزیزان قدردانی می‌کنیم که با کمترین امکانات، متحمل این بار سنگین هستند.

وی افزود: دیروز تا ساعات پایانی شب عوامل پلیس واقعاً با همه قوا پای کار بودند اما طبیعتاً نیاز ما نسبت به ظرفیت موجود، بسیار بیشتر است و ما از سردار حمیدی خواستیم که نیروهای پلیس راهور با حداکثر توان در روزهای پایانی سال در معابر حضور داشته باشند.

منبع خبر