انتقال پادگان ارتش از مشهد پس از ۱۷ سال نهایی شد

شهردار مشهد از تصویب انتقال پادگان ارتش از مشهد در شورای عالی معماری و شهرسازی خبر داد. در سی و هشتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، تفاهم‌نامه مشترک شهرداری، آستان قدس رضوی و ارتش در خصوص پادگان لشگر ۷۷ و اراضی ابشار۲ به تصویب رسید […]

شهردار مشهد از تصویب انتقال پادگان ارتش از مشهد در شورای عالی معماری و شهرسازی خبر داد.

در سی و هشتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، تفاهم‌نامه مشترک شهرداری، آستان قدس رضوی و ارتش در خصوص پادگان لشگر ۷۷ و اراضی ابشار۲ به تصویب رسید که بر اساس آن به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود در راستای تعیین تکلیف اراضی موسوم به پادگان لشگر ۷۷ و آبشار۲ نسبت به اجرای صورت جلسات مذکور اقدام کند.

سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد در ارتباطی تصویری از تهران در این خصوص گفت: امروز جلسه شورای عالی معماری برگزار شد و توافق سه جانبه ارتش، شهرداری و آستان قدس درخصوص انتقال پادگان ارتش به تصویب رسید.

حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص بیان کرد: در چند سال گذشته برای پروژه پادگان، مدیریت شهری و شورای شهر زحمات ارزشمندی داشتند و تفاهم‌نامه‌هایی تنظیم شد، اما به دلیل عدم اشتراک نظر اجرایی نشد تا به امروز که آستان قدس، شهرداری و ارتش پای توافق آمدند و با لحاظ اولویت منافع مردم توافق انجام شد.

وی افزود: اراضی پادگان و آبشار تعیین تکلیف شد. مساحت این دو حوزه ۳۷۴ هکتار بوده که سهم شهر از این توافق ۲۱۳ هکتار است و منافع متعددی برای شهروندان فراهم خواهد کرد. در راستای این تفاهم‌نامه تامین سرانه‌های خدماتی بافت‌های پیرامونی پادگان با ایجاد کاربری‌های خدماتی برون‌گرا ایجاد خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ایجاد مسیر سبز ممتد در هسته مرکزی پادگان به صورت شمالی جنوبی به مساحت ۱۰۰ هکتار در هر دو حوزه، فضای بسیار مناسبی را در اختیار شهروندان قرار خواهد داد. توسعه دسترسی‌ها و شبکه معابر و ارتقاء نفوذپذیری در راستای سیاست‌ها و الزامات پدافند غیرعامل که کل بحث انتقال پادگان در این راستا بوده، از دیگر موارد است.

ضمیری گفت: شبکه معابر شرقی و غربی ایجاد خواهد شد که نفوذپذیری و دسترسی ساکنان را به کاربری‌های خدماتی مجاور ارتقا خواهد داد. بر حفظ عناصر یادمانی و تاریخی در راستای دستور مقام معظم رهبری تاکید شده است. سوله‌های تاریخی، میدان صبحگاه، حمام تاریخی و فضای سبز موجود نیز حفظ شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. همچنین باغ‌راهی نیز ایجاد خواهد شد. از جمله دسترسی‌های مهم اتصال معبر شهید فیاض‌بخش به بلوار نامجو و مرحله بعد اتصال آن به بلوار ملاصدرا است.

محمدرضا مومنی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد در این بیان کرد: انتقال پادگان امتیازات خوبی نصیب مردم کرده که ۴۲.۶ درصد سهم آستان قدس و ارتش است. ۴ هکتار زمین انتفاعی به شهرداری واگذار شده که می‌تواند برای هزینه‌کرد در آن منطقه استفاده کند. آماده‌سازی نیز به عهده آستان قدس و ارتش است.

همچنین مهدی ناصحی، نایب ‌رئیس شورای شهر مشهد گفت: ۹۰۰ هکتار از زمین‌های مجاور پادگان به صورت مستقیم متاثر از انتقال خواهد شد و املاک و اموال همشهریان بعد از جابه‌جایی مورد تاثیر قرار خواهد گرفت. ورود رئیس قوه قضاییه به عنوان ضمانت این کار است که دو ماه فرصت گذاشتند و این اتفاق رقم خورد.

حسین عبدالله‌زاده‌، شهردار منطقه هشت مشهد در این خصوص اظهار کرد: با انتقال پادگان ۵ محور شرقی غربی باز خواهد شد که اکثر معابر ۳۰ متر به بالا است؛ بنابراین گره‌های ترافیکی را کم خواهد کرد. معبر عمودی در خیابان ثامن‌الائمه نیز تعریض خواهد شد که در ترافیک و کاهش آلودگی هوا تاثیر خواهد داشت. اراضی پادگان لشگر ۷۷ و آبشار ۲، حدود ۱۱۰ هکتار به فضای سبز اضافه خواهد کرد که پارک بسیار بزرگ و مفرهی برای مردم خواهد شد.

وی افزود: این انتقال از نظر بعد اجتماعی اثرات بسیار مهمی خواهد داشت و در زمینه اقتصادی نیز در خصوص پروانه، بین ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان امکان صدور پروانه در این فضا را خواهیم داشت.

منبع خبر