انحطاط ارزش‌های یک شهر با استفاده از نماهای ساختمانی ناهمگون/لزوم افزایش تعلق‌خاطر شهروندان برای اجرای نمای مطلوب

شهرداران آنلاین/روح‌الله امراللهی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به موضوع نمای مطلوب در شهر اظهار داشت: در بحث نما، انسجام و وحدت در خیابان‌ها از بعد رنگ و مصالح حائز اهمیت است. وی خاطرنشان کرد: هم‌شکل بودن مصالح و فرم کلی نما با ساختمان‌های مجاور، همچنین اقلیم و فرهنگ هر منطقه از مهم‌ترین […]

شهرداران آنلاین/روح‌الله امراللهی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به موضوع نمای مطلوب در شهر اظهار داشت: در بحث نما، انسجام و وحدت در خیابان‌ها از بعد رنگ و مصالح حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌شکل بودن مصالح و فرم کلی نما با ساختمان‌های مجاور، همچنین اقلیم و فرهنگ هر منطقه از مهم‌ترین معیارها در طراحی نمای ساختمان‌هاست.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه نمای ساختمان‌ها در شهرها مانند تابلوهایی با محتوای متفاوت‌ بوده که بیانگر هویت آن شهر هستند، افزود: به همین دلیل نمای بناها باید حامل محتوای فاخر و متناسب با فرهنگ آن اقلیم باشد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه طراحی و خلق نمای مطلوب، اظهار کرد: الگوگیری از نماهای التقاطی که بی‌ارتباط با فرهنگ و ارزش ایرانی اسلامی است و همچنین استفاده از سردیس‌ها و فرم‌های خارج از اصول که مروج بدفرهنگی هستند، از مهم‌ترین معضلات طراحی نماست.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم در خصوص تعامل شهروندان با مدیریت شهری در مسیر ایجاد نمای مطلوب برای ساختمان‌ها ابراز کرد: اگر شهروندان نسبت به شهر خود احساس تعصب و تعلق داشته باشند مانع استفاده از عناصر و فرم‌های ضد فرهنگ در ساخت نمای ساختمان‌های خود می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر افراد از فرهنگ بومی خود پیروی نکنند، ارزش‌های آن شهر رو به انحطاط می‌رود، تصریح کرد: در طراحی نمای شهری همواره ساختارهای ارزشی و اصول اعتقادی باید مدنظر قرارگرفته شود.

امراللهی با تأکید بر اینکه طراحان و معماران، نخبگان شهر در ساخت نمای شهری هستند، اذعان کرد: طراحان در حقیقت مروجان فرهنگی در شهرها هستند که با توجه به رسالت اجتماعی خود در قالب ارزش‌ها و الگوهای ایرانی اسلامی، مسئولیت مهمی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه تعدد و تنوع در نما به ذات مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: این تنوع و کثرت طرح در نما باید در کلیت نمای شهری انسجام و وحدت ایجاد کند.

عضو شورای اسلامی شهر قم در خصوص طرح بهبود نمای مسکونی شهروندان عنوان کرد: برخی ساختمان‌های مسکونی در شهر بدون نما بوده یا نمای مناسبی ندارند که در خصوص بهسازی نمای ساختمان‌های مسکونی، همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر با مردم لازم است.