اوجاقی: احیای زورخانه‌ها از ماموریت‌های شهرداری تهران است

رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران در واکنش به تبدیل شدن زورخانه‌ها به قهوه‌خانه گفت: باید روی این موضوع نظارت صورت گیرد و ماموریت داریم زورخانه‌های تهران را احیا کنیم. حسین اوجاقی رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران از برنامه‌های سازمان شهرداری تهران برای احیای زورخانه‌ها خبر داد و در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: به نظر […]

رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران در واکنش به تبدیل شدن زورخانه‌ها به قهوه‌خانه گفت: باید روی این موضوع نظارت صورت گیرد و ماموریت داریم زورخانه‌های تهران را احیا کنیم.

حسین اوجاقی رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران از برنامه‌های سازمان شهرداری تهران برای احیای زورخانه‌ها خبر داد و در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: به نظر من زورخانه‌های ما مخصوصا زورخانه‌های قدیمی، فرصتی بی‌نظیر برای انتقال فرهنگ ما از طریق یک ورزش آیینی، از گذشته به آیندگان هستند. در حال حاضر اقبال خوبی از ورزش زورخانه‌ای می‌شود و سخت‌افزار این رشته ورزشی که همان زورخانه است باید مورد حمایت و بازسازی قرار گیرد. اعتقاد دارم که باید شرایط حفاظت از زورخانه‌ها فراهم شود.

وی در واکنش به تبدیل شدن برخی زورخانه‌های شهر تهران به قهوه‌خانه گفت: این مسئله ناشی از نوع سند ملک مربوطه است و احتمالا اشخاص برای رسیدن به شرایط اقتصادی بهتر، این اتفاق را رقم می‌زنند که کاربری دیگری از این ملک داشته باشند و باید نظارت روی آن صورت گیرد.

احیای زورخانه‌های تهران در دستور کار شهرداری است

اوجاقی در پاسخ به این که چرا شهرداری‌ها مجوز چنین کاری را صادر می‌کنند، افزود: باید مصوباتی برای زورخانه‌ها تصویب شود. در حال حاضر شهرداری تهران ۷ الی ۸ زورخانه در دست دارد و بنا داریم که این زورخانه‌ها را احیا کنیم و با تفاهماتی که با هیئت استان تهران و فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای منعقد می‌کنیم و استفاده از ظرفیت قهرمانان و مربیان بنام، نوجوانان و استعدادهای ورزشی را جذب این رشته ورزشی کنیم تا فرهنگ ورزش زورخانه‌ای را ترویج دهیم. این اتفاق در دستور کار شهرداری تهران است.

شهردار تهران از ورزشکاران رشته زورخانه‌ای است

رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران از نگاه ویژه علیرضا زاکانی شهردار تهران به ورزش زورخانه‌ای خبر داد و گفت: شهردار تهران از ورزشکاران این رشته است و پدرش، داور ورزش زورخانه‌ای و کشتی بوده و نگاه ویژه‌ای به این ورزش دارد. ما هم ماموریت داریم که زورخانه‌های تهران را احیا کنیم.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که از طریق تعاملات خوبی که با سردار باران‌چشمه رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و امیر عرب سرپرست هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان تهران داریم، نسبت به احیای زورخانه‌ها اقدام کنیم. به شخصه یک تیم حقوقی و فنی را مامور این کار کرده‌ام تا بررسی‌های لازم را انجام دهند. قرار است این تیم گزارش کار به من ارائه دهند تا بتوانیم دست کم زورخانه‌هایی که در دست داریم را به نحو احسن و در جهت ترویج فرهنگ زورخانه‌ای در کشور، احیا کنیم و برای انجام این کار صددرصد برنامه داریم.

ترویج بین‌المللی فرهنگ از طریق ورزش زورخانه‌ای

وی در پاسخ به این‌که آیا شهرداری تهران بودجه‌ای برای احیای زورخانه‌ها تخصیص داده یا خیر گفت: بله. برای انجام این کار بودجه لازم را در اختیار داریم و از ظرفیت‌های دیگری هم استفاده خواهیم کرد تا زورخانه‌ها را حفظ و احیا و خدمات بهتری در آن ارائه کنیم. چون احساس می‌کنیم این رشته قابلیت آن را دارد که ما حتی بتوانیم فرهنگ‌مان را در حوزه بین‌الملل ترویج دهیم. بسیاری از کشورهای دنیا علاقه زیادی به ورزش زورخانه‌ای دارند و ما از همین طریق می‌توانیم فرهنگ‌مان را در دنیا منتشر کنیم. تعدادی زورخانه در تهران مستهلک شده‌ و از کاربری و خدمات خارج شده‌اند. یکی از وظایف اصلی ما ایجاد شرایطی است که این زورخانه‌ها به چرخه خدمات‌رسانی و ترویج فرهنگ برگردند.

شهرداری به دنبال افزایش سرانه میانگین فعالیت ورزشی مردم

اوجاقی درخصوص تهدید جامعه با خطر فقر حرکتی و تدبیر شهرداری برای برون‌رفت از این خطر بزرگ گفت: ما مناسبت‌ها و همایش‌های ورزشی مختلفی با رویکرد خانواده‌محور داریم و در تلاش هستیم تا از طریق آن، مردم درگیر ورزش همگانی شوند. در کنار آن، ورزش محلات را کلید زده‌ایم. ۳۵۳ محله شهر تهران در ۸ رشته ورزشی تا آخر سال درگیر مسابقات خواهند شد. در ۷۰۰ ایستگاه تندرستی بانوان و ۴۰۰ ایستگاه آقایان در بوستان‌های مختلف شهر تهران خدمات ورزشی ارائه می‌دهیم. در حال بازآموزی مربیان به لحاظ فنی و شرایط فرهنگی هستیم. در مجموع از طریق اماکن ورزشی که در اختیار شهرداری است، چیزی درحدود ۲۰ میلیون نفر-سانس در طول سال به مردم خدمات ارائه می‌کنیم و همه فعالیت‌ها به سمتی درحال حرکت است که بتوانیم با حداکثر ظرفیت‌های ورزشی خود، سرانه میانگین فعالیت ورزشی در بین مردم را افزایش دهیم.

رسالت شهرداری ارائه ورزش ارزان و در دسترس است

وی در واکنش به افتتاح باشگاه‌های به اصطلاح «لاکچری» در تهران و این‌که آیا شهرداری در تلاش برای ارائه ورزش ارزان به مردم است، گفت: یکی از رسالت‌های ورزش شهردای تهران، در دسترس و ارزان بودن ورزش است. سازمان ورزش شهرداری تهران ۲۰۰ مجموعه ورزشی در اختیار دارد که در ۲۰۰ نقطه از شهر تهران پراکنده است؛ پس دسترسی به امکان ورزشی می‌تواند بسیار آسان باشد و همچنین ورزش در این اماکن ارزان قیمت است. ما ملزم به رعایت تعرفه شورای اسلامی هستیم. این اعداد و تعرفه‌ها چیزی نزدیک به ۱۰درصد بخش خصوصی و چیزی نزدیک به ۵۰درصد بخش دولتی است. پس ما برای ورزش یارانه داده و حتی پایین‌تر از قیمت تمام شده، ورزش را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم. به این معنی که از قیمت تمام‌شده برای ورزش یک فرد در یک مجموعه ورزشی، ما تنها ۵۰درصد آن عدد را دریافت می‌کنیم.

منبع خبر