«اکوبریک ها» منطقه ۲۲ تهران را نجات می‌دهند

طرح ویژه‌ای با عنوان جمع آوری «اکوبریک‌ها»( زباله‌های غیرقابل تجزیه بیولوژیکی) در محله آبشار منطقه۲۲ تهران توسط شهروندان اجرا می‌شود. ساکنان این محله در تلاش هستند تا با جمع آوری این پسماندها به محیط زیست و طبیعت کمک کنند. اکوبریک‌ها بطری‌های پلاستیکی نوشیدنی‌ها است که با زباله‌های غیرقابل تجزیه بیولوژیکی پر می‌شوند و می‌توانند به‌عنوان […]

طرح ویژه‌ای با عنوان جمع آوری «اکوبریک‌ها»( زباله‌های غیرقابل تجزیه بیولوژیکی) در محله آبشار منطقه۲۲ تهران توسط شهروندان اجرا می‌شود. ساکنان این محله در تلاش هستند تا با جمع آوری این پسماندها به محیط زیست و طبیعت کمک کنند.

اکوبریک‌ها بطری‌های پلاستیکی نوشیدنی‌ها است که با زباله‌های غیرقابل تجزیه بیولوژیکی پر می‌شوند و می‌توانند به‌عنوان مصالح ساخت‌وساز بارها مورد استفاده قرار بگیرند. «مهدی اسفندیاری» شهردار ناحیه ۶ درباره این اقدام می‌گوید: «اکوبریک، اکنون بهترین روش برای مهار پسماندهای غیرقابل بازیافت است. از طرفی می‌توان از اکوبریک در ساختمان سازی هم به عنوان نوعی بلوک و آجر استفاده کرد.»

جمع‌آوری زباله‌های غیربازیافت از جمله اهداف این برنامه است و سعی می‌کنیم با این اقدام بتوانیم از رها کردن پلاستیک در طبیعت و معابر از آلودگی آب، خاک و محیط‌زیست جلوگیری کنیم. انواع کیسه‌های فریزری و زباله غیرقابل تجزیه، انواع فوم و یونولیت، بسته‌بندی چیپس، بستنی، بسکوییت، کیک و پفک، فیلتر سیگار بدون پوشش کاغذی، انواع دستکش‌های پلاستیکی و ماسک‌های یکبارمصرف (کاملاً تمیز و خشک باید باشند)، تکه‌های پلاستیک‌های رنگارنگ مخصوص تزیین جشن‌ها و پلاستیک بادکنک، نی‌های پلاستیکی و ظروف یکبارمصرف غیرقابل بازیافت و غیرقابل تجزیه، چسب‌های نواری و برچسب‌های پلاستیکی و ورقه بسته‌بندی قرص از جمله پلاستیک‌های قابل استفاده برای ساخت اکوبریک‌ها به شمار می‌روند.»

اکوبریک

کاهش حجم زباله با اکوبریک

اکوبریک‌ها راه‌حلی برای مهار پلاستیک‌های رها شده در طبیعت است که خطرات بی‌شماری برای اکوسیستم پدید آورده‌اند و در تمامی نقاط پراکنده شدند. او در ادامه می‌گوید: «ساخت اکوبریک بسیار ساده است و باعث کاهش حجم زباله خشک غیرقابل بازیافت می‌شود. به همین منظور با مشارکت اعضای خانه محیط‌زیست محله آبشار تهران آموزش‌هایی در رابطه با این موضوع به کودکان و والدین ارائه شده است.

همچنین به دلیل اینکه اکوبریک‌ از پلاستیک‌های فشرده ساخته می‌شود، در برابر سوختن مقاوم است. چون به دلیل فشردگی، اکسیژن کمی به مواد می‌رسد و فرایند سوختن کند انجام می‌شود. به همین خاطر ایمنی زیادی در برابر آتش دارد. از سوی دیگر اکوبریک‌ها در ساختمان نقش سازه‌ای ندارند و اگر آتش‌سوزی رخ دهد باعث ریزش ساختمان نمی‌شوند.» به گفته اسفندیاری، شهروندان می‌توانند با تحویل اکوبریک به غرفه‌های بازیافت و سرای محله آبشار تهران هدایایی دریافت کنند.

منبع خبر