بار ترافیک چند محله روی دوش یـک خیـابان | خبرهای خوب در راه است

ترافیک خیابان فرحزادی تهران روز و شب ندارد. حوالی ظهر که رستوران‌های حاشیه این خیابان برای وعده ناهار باز می‌شوند، قطار ترافیک و راهبندان خودروها از راه می‌رسد و تا پاسی از شب که رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها تعطیل شوند، مهمان محله فرحزاد است. ترافیک تنها خیابان ورودی این محله از بزرگراه یادگار امام(ره) دلایل متعددی […]

ترافیک خیابان فرحزادی تهران روز و شب ندارد. حوالی ظهر که رستوران‌های حاشیه این خیابان برای وعده ناهار باز می‌شوند، قطار ترافیک و راهبندان خودروها از راه می‌رسد و تا پاسی از شب که رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها تعطیل شوند، مهمان محله فرحزاد است.

ترافیک تنها خیابان ورودی این محله از بزرگراه یادگار امام(ره) دلایل متعددی دارد؛ از پارکینگ نداشتن رستوران‌ها، فعالیت صنف خدمات خودرویی در حاشیه این خیابان تا همین اواخر که اجرای یک پروژه نیمه‌کاره برای زیباسازی خیابان فرحزادی به معضلات ترافیک آن دامن زده است. به درخواست اهالی محله فرحزاد سری به این محله گردشگرپذیر زدیم و معضلات ترافیک خیابان شهید فرحزادی و راهکارهای حل آن را بررسی کردیم.

 رستوران‌های حاشیه خیابان پارکینگ ندارند

اهالی فرحزاد سال‌هاست با ترافیک ورودی محله دست و پنجه نرم می‌کنند و دیگر به معطلی در این ترافیک کلافه‌کننده خو گرفته‌اند. «محمدعلی کریمیان» یکی از اهالی فرحزاد می‌گوید: «فرحزاد بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. با وجود این، خیابان فرحزادی تنها مسیر دسترسی به محله است. همین مسئله تمام بار ترافیکی محله را روی دوش یک خیابان انداخته. از طرفی حاشیه این خیابان پر از رستوران و قهوه‌خانه‌ است که سال‌هاست پاتوق گردشگران به شمار می‌رود.» حوالی ظهر مقابل رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های فرحزاد جا برای سوزن انداختن نیست. رستوران‌های حاشیه خیابان پارکینگ ندارند و همین مسئله به ترافیک خیابان فرحزادی دامن می‌زند. کریمیان ادامه می‌دهد: «رستوران‌دارها جای پارک حاشیه خیابان را برای مشتریان رزرو می‌کنند و این یعنی افزایش معضل کمبود جای پارک در محله. بعضی از مشتریان رستوران‌ها هم خودرو خود را در مکان‌های نامناسب پارک می‌کنند که کندی‌ تردد خودروها در خیابان فرحزاد را در پی دارد.»

 پیامدهای اجرای یک طرح نیمه‌کاره

بیش از یک سال است که شهرداری طرحی را برای زیباسازی و سنگفرش کردن حاشیه این خیابان کلید زده؛ طرحی که البته مدت‌هاست به‌صورت نیمه‌کاره رها شده و به معضلات ترافیک خیابان فرحزادی دامن زده است. «مصطفی لآلی» شورایار محله فرحزاد در این‌باره می‌گوید: «طول خیابان فرحزادی از بزرگراه یادگار امام(ره) تا میدان فرحزادی بیش از ۵۰۰‌متر است، اما با وجود گذشت بیش از یک سال از آغاز پروژه، فقط حدود ۱۵۰‌مترمربع از پیاده‌رو یک ضلع خیابان، سنگفرش و ادامه کار به حال خود رها شده است. برای اجرای این طرح، جدول و حریم پیاده‌رو قبلی تخریب شد و از آنجا که پروژه نیمه‌کاره باقی مانده است، حالا خودروها در هر دو سوی خیابان پارک می‌کنند. این یعنی تنها یک لاین برای‌ تردد خودروها باقی می‌ماند و در نتیجه ترافیک و راهبندان بیشتر از قبل شده است.»

 راهبندان کلافه‌کننده

فعالیت صنف تعمیرکاران و خدمات خودرویی در اطراف میدان فرحزادی عامل دیگری برای ترافیک تنها مسیر دسترسی به محله است. ترافیک روان خودروها هرچند دقیقه یک‌بار به راهبندان تبدیل می‌شود. جلوتر که می‌رویم علت اصلی این راهبندان کلافه‌کننده خودنمایی می‌کند؛ یک خودرو یدک‌کش، خودرویی تصادفی را به تعمیرگاه رسانده است. اما از آنجا که تنها یک لاین عبوری برای‌ تردد خودروها وجود دارد، حرکت خودروها تا انتقال خودرو به تعمیرگاه متوقف می‌شود. لآلی می‌گوید: «طی سال‌های اخیر، بسیاری از رستوران‌های کوچک حاشیه خیابان به واحدهای صنفی خدمات خودرویی تغییر کاربری دادند و مشکلات ترافیکی بیشتر شد. به همه این مشکلات، پیامدهای این طرح نیمه‌کاره را هم اضافه کنید؛ چون برای اجرای این طرح، حریم پیاده‌رو تخریب شد تا سنگفرش جایگزین آن شود. از آنجایی که خبری از تکمیل طرح نیست، حالا برخی از تعمیرکارها راحت‌تر خودرو مشتریان را کنار خیابان تعمیر می‌کنند و باعث ایجاد گره ترافیکی می‌شوند.»

 توقف ساخت خیابان گلبهار

رفع بخشی از معضلات ترافیک محله فرحزاد در گرو کاهش بار ترافیک تنها ورودی این محله است. مشکلی که شهرداری منطقه ۲ از سال گذشته با طرح ساخت خیابان گلبهار به‌عنوان یک مسیر دسترسی جدید به فرحزاد به دنبال رفع آن بود. با وجود این، پروژه ساخت خیابان گلبهار هم مدتی است متوقف مانده و به مشکلات ترافیکی تنها ورودی فرحزاد دامن زده است.
با وجود همه این مشکلات، خیابان فرحزادی بار ترافیک چند محله دیگر را هم به دوش می‌کشد. لآلی در این‌باره می‌گوید: «ساکنان محله‌های شهرک نفت و اهالی چند محله دیگر منطقه ۵ هم از خیابان فرحزادی برای دسترسی به منازل خود استفاده می‌کنند. عصرها که بار ترافیک بزرگراه یادگار امام‌(ره) بیشتر می‌شود، ساکنان محله‌های شهرک نفت برای دور زدن ترافیک بزرگراه، ترافیک خیابان فرحزادی را به جان می‌خرند که باعث تشدید ترافیک این خیابان می‌شود.»

خبرهای خوب در راه است

درخواست اهالی فرحزاد برای تعیین تکلیف پروژه نیمه‌کاره خیابان فرحزادی و رفع مشکلات ترافیک محله را با مسئولان شهرداری منطقه ۲ در میان می‌گذاریم. «ساسان سعیدی» شهردار ناحیه ۹ می‌افزاید: «پروژه سنگفرش کردن خیابان فرحزادی مدتی به دلیل تعیین تکلیف وضعیت طرح تفصیلی فرحزاد متوقف مانده بود. اما با ابلاغ طرح تفصیلی، اکنون پیمانکار پروژه در محل مستقر شده و به‌زودی مشکلات خیابان فرحزادی برطرف می‌شود.» سعیدی درباره وضعیت تکمیل خیابان گلبهار می‌گوید: «تکمیل خیابان گلبهار به‌عنوان معبر دوم دسترسی به محله فرحزاد بار ترافیک خیابان فرحزادی را کاهش خواهد داد. در مسیر ساخت این خیابان معارضاتی وجود داشت که اکنون برطرف شده است. جدول‌کشی‌های خیابان انجام شده و به‌زودی با بازگشایی معبر بار ترافیک خیابان فرحزادی هم کاهش خواهد یافت.»

منبع خبر