بررسی پرونده‌های ایران در یونسکو/ بررسی حضور ایران در قطر و دوبی

شهرداران آنلاین/خبرگزاری مهر _ گروه جامعه: با وجود اعلام تعطیلی ۶ روزه در تهران خیلی از افراد به جاده‌های شمالی کشور رفتند چون از قبل به آنها اعلام شده بود که ۲۴ ساعت تا زمان اعمال قانون و جریمه و حتی برگشت مسافران وجود دارد. آنها هم به دلیل تعطیل بودن ادارات راهی جاده‌های شمالی کشور شدند. در این میان خبرگزاری مهر در […]

شهرداران آنلاین/خبرگزاری مهر _ گروه جامعه: با وجود اعلام تعطیلی ۶ روزه در تهران خیلی از افراد به جاده‌های شمالی کشور رفتند چون از قبل به آنها اعلام شده بود که ۲۴ ساعت تا زمان اعمال قانون و جریمه و حتی برگشت مسافران وجود دارد. آنها هم به دلیل تعطیل بودن ادارات راهی جاده‌های شمالی کشور شدند. در این میان خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: اگرچه نرخ بلیت قطارهای مسافری زیر ۵ ستاره تابع نرخ اعلامی شورای عالی ترابری است، اما نرخ بلیت قطارهای ۵ ستاره با مجوز این شورای عالی، آزاد است که در تعطیلات اخیر به ۷۰۰ هزار تومان رسید.

در حال حاضر قیمت بلیت قطار تهران-مشهد برای قطارهای ۳ ستاره ۶ تخته ۱۶۰ و ۳ ستاره ۴ تخته ۱۸۵ هزار تومان است؛ همچنین قطارهای ۴ ستاره ۴ تخته نیز بلیت قطار مسافری این مسیر را ۲۲۰ تا ۲۶۰ هزار تومان بسته به کلاس و کیفیت قطار و ۳۶۰ هزار تومان با پذیرایی به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره، تابع عرضه و تقاضا بوده و از مصوبات شورای عالی ترابری تبعیت نمی‌کند.

با توجه به تعطیلی ۶ روزه اخیر از یک سو و نیز منع تردد جاده‌ای با خودروی شخصی، بسیاری از مردم به خرید بلیت قطار و اتوبوس روی آورده‌اند که سبب نایاب شدن بلیت قطار و اتوبوس شده است.

همچنین برای مسیر تهران-تبریز نیز حدود ۵۰ سرویس از ترمینال‌های غرب و بیهقی از ساعت ۱۴:۳۰ امروز تا ۲۴:۰۰ از سوی شرکت‌های مختلف برقرار شده که همه ۵۰ سرویس کاملاً پر شده و هیچ ظرفیتی برای سفر وجود ندارد.

برخی شنیده‌ها حاکی است، تعدادی از اتوبوس‌ها پروتکل فروش صندلی‌های خود تا ۵۰ درصد ظرفیت را رعایت نکرده و اقدام به آزادسواری مسافران در ورودی‌های ترمینال‌ها خصوصاً دو ترمینال غرب و جنوب می‌کنند.

بررسی پرونده‌های راه آهن و اورامانات در یونسکو

این هفته هم زمان با برگزاری چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی، معاون میراث فرهنگی گفت: ایران دو پرونده راه‌آهن شمال جنوب و منظر فرهنگی اورامانات را به کمیته میراث جهانی یونسکو را برای ثبت در فهرست میراث جهانی پیشنهاد داده است.

محمد حسن طالبیان گفت: پرونده راه‌آهن مربوط به میراث صنعتی کشور و پرونده اورامانات در زمره مناظر فرهنگی برای ثبت در فهرست میراث جهانی مطرح شده و طی چند سال گذشته تلاش قابل توجهی برای تهیه پرونده و رفع موانع ثبت جهانی آن انجام شده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تأکید کرد: به‌دلیل پیچیدگی‌های فنی و گستردگی محدوده عرصه و حریم این دو پرونده، فرآیند بررسی کارشناسی آن در ایکوموس و کمیته میراث جهانی قابل توجه است.

طالبیان تصریح کرد: نظریه اولیه ایکوموس در خصوص این دو پرونده اعلام شده است و بر اساس نظرات اخذ شده، اورامانات (هورامان) از بخت بالایی برای ثبت در فهرست میراث جهانی برخوردار بوده و در خصوص پرونده راه آهن البته مسائلی مطرح شده است. با این وجود در حال رایزنی‌هایی نهایی برای این دو پرونده هستیم.

زمان بررسی پرونده‌های پیشنهادی در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی از ۲۴ جولای تا ۲۸ جولای (شنبه ۲ مرداد تا چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰) است، بر اساس برنامه دریافتی از دبیرخانه یونسکو، پرونده ثبت راه آهن در روز یکشنبه ۲۵ جولای (۳ مرداد ۱۴۰۰) و پرونده ثبت منظر فرهنگی اورامانات در روز سه‌شنبه ۲۷ جولای (۵ مرداد ۱۴۰۰) در کمیته میراث جهانی مطرح خواهد شد.