برون‌سپاری تمام خدمات شهرسازی شهرداری قم تا پایان سال ۱۴۰۱/کاهش مراجعات حضوری با افزایش خدمات الکترونیکی

شهرداران آنلاین/غلامرضا جانقربان در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد مراجعه‌کنندگان به شهرداری، خواستار ارائه خدمات در حوزه شهرسازی و معماری ازجمله صدور پروانه، نقل‌وانتقال، رهن بانک و سایر خدمات اساسی است. وی ابراز کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری نیز برای ارائه خدمات بهتر به لحاظ ساختار […]

شهرداران آنلاین/غلامرضا جانقربان در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد مراجعه‌کنندگان به شهرداری، خواستار ارائه خدمات در حوزه شهرسازی و معماری ازجمله صدور پروانه، نقل‌وانتقال، رهن بانک و سایر خدمات اساسی است.

وی ابراز کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری نیز برای ارائه خدمات بهتر به لحاظ ساختار و نیروی انسانی، شامل یک بخش در ستاد و بخش دیگر در مناطق هشت‌گانه شهرداری است که شامل حدود ۳۰۰ نفر نیروی انسانی است که خدمات مختلفی ازجمله نقشه‌برداری، نوسازی، اجرای احکام، کمیسیون ماده ۱۰۰، سازمان بهسازی و نوسازی و… است.

جانقربان با بیان اینکه امروز دیگر نمی‌توانیم مثل دهه قبل به شهرها نگاه کنیم و تغییر نوع نگاه‌ها به یک ضرورت تبدیل‌شده است، افزود: باید از نگاه سخت‌افزاری به نگاه نرم‌افزاری تغییر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در امر ارائه خدمات نیز با توسعه و افزایش نیروی انسانی و یا توسعه مکان و کالبد، نمی‌توان خدمات را ارائه داد، خاطرنشان کرد: به‌طورقطع باید در شهرسازی نوین به موضوع‌های نرم افرازی و شهر هوشمند بپردازیم و فرآیندها را نیز در پی آن کاهش دهیم، به‌طوری‌که مردم نیاز به شهرداری و مراجعه را به‌هیچ‌وجه نداشته باشند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم یادآور شد: حرکت به سمت ارائه خدمات نوین و الکترونیک به شهروندان از دو سال گذشته در معاونت شهرسازی، معاونت برنامه‌ریزی و سازمان فاوا آغاز و در این زمینه نیز از کلان‌شهرها عقب نیستیم، بلکه در برخی موارد نیز از سایر کلان‌شهرها جلو هستیم.

جانقربان با اشاره به اینکه کرونا هم فرصت و هم تهدید است، اذعان کرد: کرونا باعث شده تا تمام دستگاه‌ها ازجمله شهرداری‌ها به‌عنوان رکن اساسی خدمات‌رسانی به مردم، به سمت توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و خدمات غیرحضوری حرکت کنند.

وی با تأکید بر اجرای کامل واگذاری خدمات حوزه شهرسازی و معماری قم به بخش خصوصی و دفاتر خدمات پیشخوان از ۱۰ شهریور ۹۹ تصریح کرد: این موضوع طوری پیش رفت که امروز تمام مراجعان هر نوع درخواست را باید از طریق دفاتر پیشخوان،کافی نت‌ها و اپلیکیشن‌های طراحی‌شده دریافت کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان اینکه از سال گذشته مردم از طریق مراجعه حضوری به شهرداری نمی‌توانند خدماتی ازجمله ثبت درخواست و تشکیل پرونده را دریافت کنند، یادآور شد: مردم باید به دفاتر پیشخوان، کافی نت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که خودشان به‌صورت الکترونیکی در اختیار دارند ثبت‌نام را انجام دهند.